ماموریت حساس

ژان ایو لودریان روز گذشته وارد تهران شد تا با مقامات ایران دیدار کند. گفته‌ می‌شود که عمده‌ترین هدف وی از این سفر، حفظ توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد‌ترامپ رئيس‌جمهور آمریکا به تازگی به متحدان اروپایی‌اش هشدار داده است که اگر توافق را اصلاح نکنند، واشنگتن از آن خارج خواهد شد.
رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای گفت: بر هم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود. حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار‌ژان ایو لودریان‌ تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با فرانسه قائل نیست. وی برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف‌های مذاکره کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است. روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های مذاکره کننده نسبت به تعهداتشان در برجام گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی موثر می‌داند. رییس جمهور با تاکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: بر هم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود. روحانی با بیان این که ایران و فرانسه در رابطه با برجام و ضرورت ادامه آن دیدگاه مشترک دارند، گفت: خوشبختانه امروز به واسطه برجام فضای مناسبی برای توسعه روابط و همکاری‌های فیما بین به وجود آمده که باید در راستای دستیابی به اهداف مهم و مشترک و منافع دو ملت در این مسیر حرکت کنیم. رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همکاری ایران و فرانسه در زمینه تداوم ثبات و امنیت منطقه اظهار داشت: فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات اخیر لبنان نقش آفرینی مثبتی داشته‌اند و باید در راستای تقویت آرامش در این کشور و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای برگزاری انتخاباتی که موجب نشاط و استحکام سیاسی در این کشور شود، همکاری کنیم. لودریان نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد. وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به این که روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران - پاریس به واسطه فضای به وجود آمده پس از برجام در دو سال اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: علاقه مند به توسعه و تحکیم همه جانبه روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستیم که برای این مقصود فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیما بین اتخاذ کرده تا پویایی تجاری ایجاد شده میان دو کشور تقویت شود. لودریان با بیان این که اروپا توافق هسته‌ای با ایران را سندی اساسی بویژه در راستای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای قلمداد می‌کند، افزود: ایران و فرانسه می‌توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای به ویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.
تاکید بر نقش سازنده‌تر اروپا
همچنين وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته پیش از دیدار با رئیس‌جمهور  با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، طرفین در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دو جانبه، اجرای برجام و بد عهدی‌های ایالات متحده آمریکا، مسائل منطقه ای، بویژه سوریه و یمن گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد. وی افزود: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، در حال حاضر دستخوش بازی‌های غیر منطقی و سیاسی کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح نماید. گفتنی است که ژان ایو لودریان همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
خبرگزای رویترز نیز همزمان با سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، گزارش داده است که ژان ایو لودریان در یک ماموریت حساس به تهران رفته است حمایت اروپا از توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار دهد و به علاوه نگرانی آمریکا درباره برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را منتقل کند.  یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفته است، ما نمی‌خواهیم نمایندگان دونالد‌ترامپ یا وکیل مدافع ایران باشیم. ما نگرانی‌های خودمان را داریم و برای منتقل کردن منظورمان با افراد مختلف در ایران گفت‌وگو خواهیم کرد. فرانسه می‌گوید که ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی بالستیکش توجه کند یا این‌که با خطر تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد. گفتنی است امانوئل مکرون رئيس‌جمهور فرانسه در تلاش برای نگه داشتن‌ترامپ در توافق برنامه موشکی ایران را مورد انتقاد قرار داده و از احتمال تحریم‌های جدید صحبت کرده است. وی پیش از سفر لودریان به ایران در تماس تلفنی به روحانی گفت که فرانسه انتظار دارد ایران برای حل بحران‌های کنونی در منطقه همکاری سازنده داشته باشد. فرانسه از واشنگتن می‌خواهد که توافق هسته‌ای را از سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران جدا کند و لودریان بر تعهد مکرون به این توافق تاکید خواهد کرد.