حذف تخفیف 20 تا 25 درصدی تولیدکنندگان؛

«جهان صنعت»- با حذف 20 تا 25 درصدی تخفیف سیمان از سوی تولید‌کنندگان این صنعت قیمت این محصول گران خواهد شد‌. شنیده‌ها حاکی است این افزایش قیمت تاپایان امسال تا 10درصد ودر اردیبهشت سال 97با افزایش 10 درصدی دیگر به 20 درصد خواهد رسید‌.
هرچند دبیر انجمن سیمان این افزایش را در قالب تخفیف 20 تا 25درصدی تولید‌کنندگان اعلام کرد‌.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت وگو با خبرنگار «جهان صنعت» گفت: این تخفیف در مناطق مختلف با توجه به میزان تقاضا کاهش یا افزایش پیدا می‌کند‌.
به گفته شیخان از آنجا که واسطه‌ها از سود این تخفیف بهره می‌بردند و در نهایت مصرف کننده هیچ سودی از تخفیف‌ها نداشت تصمیم به حذف آن گرفته شد‌.


دبیر انجمن صنفی همچنین تاکید کرد: این موضوع هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش قیمت‌های ساخت و ساز‌ها ندارد که امید است در سال 97 درآمد حاصل از این صنعت افزایش یابد‌.
وی در شهریورماه سال‌جاری گفته بود که به شرکت‌های تولیدکننده سیمان اجازه داده شده است که بر مبنای قیمت‌های «ارشادی» نرخ فروش تولیدات خود را تا 115 هزار تومان در هر تن افزایش دهند‌.
قیمت ارشادی به آن معنی است که نرخ تثبیتی و دستوری برای برخی اقدام‌ها با توجه به هزینه‌های مترتب بر تولید وجود ندارد تا دو طرف به تفاهم برسند‌.
شیخان گفته بود که آخرین قیمت سیمان مصوب 31 خرداد سال 93 تعیین شده که بر مبنای آن قیمت هر تن سیمان فله در کارخانه 100 هزار تومان تعیین شده بود‌.
به گفته وی سال 94 همان پایه قیمتی سال 93 اجرایی شد اما از آنجا که بازاری برای این تولیدات وجود نداشت، کارخانه‌ها اقدام به ارائه تخفیفات برای فروش محصول خود کردند که قیمت‌ها در نتیجه کمتر از سال 93 و پایین‌تر از 100 هزار تومان در هر تن رسید‌.
وی افزود: با هماهنگی انجام شده در دولت یازدهم مدیران شرکت‌های سیمانی سراسر کشور به کاهش تولید مطابق با تقاضای موجود هماهنگ شدند. در سال مالی 95 قیمت‌ها مجددا به سال 93 نزدیک شد تا سوددهی شرکت‌ها کمی بهبود یابد و از ورشکستگی خارج شدند‌.
وی گفت: از آنجا که مطابق اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رصد همه کرایه حمل‌های سیمان برای این سازمان میسر نبود، در نتیجه قیمت در کارخانه در پایان سال 95 به میزان 115 هزار تومان در هر تن و به عنوان قیمت ارشادی تعیین شد که بازار واکنش مثبتی به آن نداشت که مجددا قیمت‌ها با تخفیف همراه شده بود‌.
به اعتقاد وی امروز قیمت فروش کارخانه‌های سیمان همان قیمت‌های سال 93 است و به دلیل ارائه تخفیفات حتما به میزان 115 هزار تومان در هر تن نیز نیست‌.
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با افزایش 15 درصدی قیمت‌ها تا پایان سال 96 و اوایل سال 97 به میزان 10 درصد شاهد افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ سیمان پس از سال‌ها باشیم‌.
یک منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ازافزایش 10درصدی قیمت سیمان تا پایان سال 96خبر داد و افزود: تا پایان سال 96 قیمت سیمان 10 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در ابتدای سال 97 هم با رشد قیمتی مواجه شود‌.
وی رشد قیمتی سال 97 را 10درصد دانست که تا اردیبهشت این سال اجرایی خواهد شد‌.
سایر اخبار این روزنامه