حمله با اتوبوس سازماندهی شده بود

دومین جلسه محاکمه محمدرضا ثلاث، عضو فرقه نورعلی تابنده روز گذشته در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. ثلاث، راننده اتوبوسی است که 30 بهمن ماه در غائله به پا شده توسط اعضای فرقه نورعلی تابنده در خیابان پاسداران، 3 نفر از ماموران نیروی انتظامی را با اتوبوس زیر گرفت و به شهادت رساند. به گزارش «وطن‌امروز» نخستین جلسه محاکمه ثلاث روز یکشنبه برگزار شد و او در دفاعیات خود، اتهام قتل 3 پرسنل نیروی انتظامی را پذیرفت. در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدرضا ثلاث، نماینده دادستان تهران اتوبوس مستقر در گلستان هفتم را که با آن عوامل انتظامی زیر گرفته شدند «مرکز تصمیم‌گیری» عوامل فرقه تابنده خواند. او با استناد به شواهد و مدارک موجود، حمله با خودرو به عوامل انتظامی در محل را اقدامی سازماندهی شده دانست و برای اثبات این موضوع به جابه‌جایی اتوبوس از پشت ماموران به مقابل آنان پیش از آغاز عملیات و همچنین طریقه زیر گرفتن نیروهای انتظامی و بسیجی توسط سمند، اشاره کرد. نماینده دادستان بر همین اساس و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خواستار اشد مجازات متهم شد. در این جلسه، در حالی که متهم در جلسه قبل ادعا کرده بود شغلی ندارد و با توجه به اینکه توان پرداخت اجاره نداشته، شب‌ها در اتوبوس می‌خوابیده، به جای وکیل تسخیری دادگاه، وکیل شخصی گرفته بود و همین مساله نیز باعث شد با توجه به عدم مطالعه پرونده توسط وکیل تعیینی، دادگاه جلسه دیگری نیز داشته باشد که این جلسه 27 اسفند برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، دیروز دوشنبه دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدرضا ثلاث از اعضای فرقه نورعلی تنابنده که متهم به قتل عمد 3 مأمور ناجاست، با حضور اولیای دم و اصحاب رسانه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در جلسه روز یکشنبه که در 2 بخش برگزار شد، کیفرخواست متهم از سوی نماینده دادستان قرائت شد و وی از خود دفاع کرد.  در ابتدای جلسه قاضی محمدی‌کشکولی خطاب به دادگاه گفت: متهم، سعید اشرف‌زاده را به عنوان وکیل به دادگاه معرفی کرده است؛ وقتی وکیل تعیینی انتخاب می‌شود وکیل تسخیری منتفی خواهد شد. وی خطاب به وکیل تعیینی ثلاث، از او خواست دفاعیات خود را ارائه کند اما وکیل به دلیل عدم مطالعه پرونده، خواستار دفاع وکیل تسخیری از متهم شد که این موضوع با توجه به مغایرت قانونی از سوی دادگاه رد شد. قاضی محمدی‌کشکولی در این باره گفت: در جرائم اینچنینی طبق قانون متهم الزاما می‌تواند وکیل معرفی کند و اگر اظهار عجز کرد، دادگاه باید وکیل تسخیری تعیین کند که با توجه به اظهارات متهم مبنی بر اینکه تمکن مالی ندارد، دادگاه برای وی وکیل تسخیری تعیین کرده بود. قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده درباره وکیل تعیینی متهم گفت: اینکه وکیل تسخیری پس از تعیین وکیل تعیینی در دادگاه دفاع کند، خلاف مقررات است، بنابراین در این مرحله اگر نماینده دادستان یا مشاور حقوقی ناجا سخنانی داشته باشند، می‌توانند در دادگاه ارائه کنند.
اقدامات اعضای فرقه تابنده سازمان‌یافته بود
در ادامه این جلسه، قاضی محمد شهریاری، نماینده دادستان اظهارات روز یکشنبه متهم درباره جنایت خیابان پاسداران را رد کرد. او خطاب به دادگاه گفت: این ساده‌انگارانه است که عصبی بودن لحظه‌ای متهم را موجب حمله بدانیم. در همان شب یعنی ۳۰ بهمن و اول اسفند 2 دستگاه خودروی دیگر پرشیا و سمند به سمت مأموران حمله کرده و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند به طوری که خودروی سمند حرفه‌ای رانندگی می‌کرده است. سوال اینجاست: آیا این راننده‌ها عصبی بوده‌اند و کتک خورده‌اند؟ پس چرا حمله کردند؟! مشخص است که این اقدامات سازمان‌یافته بوده است. شهریاری تصریح کرد: اتوبوسی که ثلاث راننده آن بوده است مرکز تصمیم‌گیری و نه استراحت بوده است. مالک اتوبوس هم در بین دستگیرشدگان بود. نماینده دادستان تهران با اشاره به اظهارات روز یکشنبه متهم در جلسه دادگاه گفت: متهم در جلسه روز یکشنبه اظهار داشت جلوی چشم خود را نمی‌دیدم اما فیلم موجود در پرونده بیانگر چیز دیگری است، چرا که او به سمت راست می‌زند، سپس فرمان را به سمت چپ و مجددا به راست می‌چرخاند و سپس مستقیم می‌راند، بنابراین متوجه عملکرد خود بوده است. توقف وی بعد از حمله هم ارادی نبوده است، بلکه چون به مانع خورده بود متوقف شده است. وی افزود: متهم اعلام کرده بود پس از کتک خوردن این کار را کرده است اما در تحقیقات سوال شد آیا اصلا این 3 مامور را می‌شناخته و آیا اینها موجب عصبانیت او شده‌اند که در پاسخ گفته بود خیر! من اینها را نمی‌شناسم. نماینده دادستان گفت: ثلاث در بین همه متهمان گواهینامه پایه یک داشته و رانندگی با اتوبوس را می‌دانسته است. همچنین متهم در پاسخ به این سوال که آیا عضو گروه درویشی هستید، گفته بود نیستم که این نیز دروغ است، چرا که خود او نیز از دراویش است. وی برخلاف اظهارات وکیل از سلامت روان کامل برخوردارند. نماینده دادستان تهران با اشاره به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص گفت: دادستانی نیز درخواست اشد مجازات دارد. اتوبوس را برای حمله جابه‌جا کردند
محمد شهریاری، نماینده دادستان تهران در رابطه با درخواست استمهال وکیل «ثلاث» گفت: بعد از تعیین وکیل تعیینی، در جلسه دیروز، وی به دلیل نبود وقت برای مطالعه درخواست استمهال داشت که معقولانه بود این فرصت در اختیار وکیل قرار گیرد. به گزارش مهر، نماینده دادستان گفت: اینکه دادگاه چقدر زمان برای مطالعه پرونده بدهد به اختیار خودش است، دادگاه می‌توانست کمتر فرصت بدهد که به هر حال یک هفته مهلت داد. برای رعایت بهتر حقوق متهم قبول درخواست کار خوبی بود. وی با اشاره به اینکه باید موضوع سازماندهی شده بودن حمله به ماموران نیروی انتظامی با خودرو مورد بررسی قرار گیرد، گفت: خودروی سمند از جلوی خانه قطب دراویش بیرون آمد و عمل مجرمانه را انجام داد. در رابطه با متهم باید گفت راننده اتوبوس اعلام کرده بود جای پارک پشت ماموران بوده و این یعنی خودرو را برای حمله به ماموران جابه‌جا کرده است. وی درباره پرونده 2 راننده دیگر حوادث خیابان پاسداران، افزود: مدت طول درمان مصدومان آن پرونده هنوز مشخص نشده است و بعد از مشخص شدن، دادسرا طبق قانون به تکلیف خود عمل می‌کند.