ترامپ‌آزاری به سبک اون

دونالد ترامپ که 5 روز پیش با ادعای ملاقات مستقیم با کیم جونگ اون، دنیا را غافلگیر کرد، حال با ادامه سکوت پیونگ یانگ در این باره خود غافلگیر شده و زیر فشار بیشتر مخالفانش قرار گرفته است به طوری که برخی گمانه‌زنی کرده‌اند چه‌بسا کیم جونگ اون، پس از آزمایش‌های غافلگیر‌کننده موشکی و هسته‌ای و همچنین به دشنام کشیدن ترامپ و تهدید اتمی آمریکا، بار دیگر خیال ترامپ‌آزاری به سرش‌ زده است. ترامپ پنجشنبه گذشته اعلام کرد که دعوتنامه ارسالی کیم جونگ اون برای ملاقات مستقیم 2 طرف توسط هیات عالی کره‌جنوبی به دستش رسیده و به این دعوت پاسخ مستقیم داده است اما بلافاصله وزیر خارجه آمریکا فاش کرد که ابتکار این ملاقات و طبیعتا دعوت‌کننده اصلی خود ترامپ بوده و نه اون. حال سکوت 5 روزه مقامات کره‌شمالی در این باره احتمال آنکه هر آنچه رئیس‌جمهور ایالات متحده در روزهای اخیر بافته، لافی بیش نباشد را افزایش داده است.
ترامپ همچنین به نقل از مشاور امنیتی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که هفته پیش در واشنگتن با او دیدار کرد مدعی شده که اون، آماده کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود است اما عدم دریافت هرگونه تاییدیه یا اظهار نظری از پیونگ‌یانگ، مرد نیویورکی را آزار می‌دهد.
سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی دیروز گفت: «تاکنون پاسخی رسمی از سوی رژیم کره‌شمالی درباره نشست آمریکا- کره‌شمالی دریافت نکرده‌ایم. احساس می‌کنم آنها با احتیاط در حال پیشرفت در این باره هستند و برای مشخص کردن موضع خود به زمان نیاز دارند».
مقامات سئول که تا همین یکی، دو روز پیش با اطمینان از  دعوت ترامپ توسط اون و قول او نسبت به متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی حرف می‌زدند، حال دچار سرخوردگی شده و اعلام کرده‌اند که هیاتی را راهی پکن می‌کنند تا بلکه از این طریق از نظر رهبر کره‌شمالی مطلع شوند.


در همین راستا، چونگ ایو یونگ، مشاور امنیتی ارشد رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که پنجشنبه پیش  در کاخ سفید خود را به عنوان منبع اصلی خبر ملاقات ترامپ - اون معرفی کرده بود، قرار است با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور خلق چین دیدار کند. همزمان رئیس سازمان اطلاعات کره‌جنوبی  نیز راهی ژاپن شده تا با شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور دیدار کند. تاکنون ترامپ به رغم لفاظی‌های شفاهی و توئیتری زیادی که در این باره کرده اما هیچ جزئیاتی از زمان و مکان دیدارش با اون و همین طور نحوه انجام دور جدید مذاکرات آمریکا با کره‌شمالی اعلام نکرده و سارا سندرز، سخنگوی رسمی او نیز اعلام کرده که هیچ توافقی بر سر جزئیات صورت نگرفته است. در حقیقت این تنها یک مقام نه‌چندان بلندپایه وزارت خارجه چین بوده که پکن را میزبان دیدار مزبور معرفی کرده است.
بدبینی آمریکایی به ادعای ترامپ
رسانه‌های آمریکایی با مطرح کردن ابهامات بی‌شماری که سکوت کره‌شمالی درباره دیدار ترامپ- اون به‌وجود آورده، رفته‌رفته حتی از نقد پیچیدگی موضوع و دوگانگی ادعای ترامپ هم فراتر رفته و تلویحا او را خیالباف توصیف کرده‌اند. کارشناسان تسلیحاتی نیز نسبت به اینکه کره‌شمالی حقیقتا قولی درباره خلع سلاح هسته‌ای خود به واشنگتن یا سئول داده باشد ابراز بدبینی کرده‌اند.
هیلاری کلینتون، وزیر اسبق خارجه و نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا هم اساس مذاکره با رهبر کره‌شمالی را زیر سوال برده است. او در مصاحبه‌ای با یک نشریه هلندی گفته است: «اگر می‌خواهید با کیم جونگ اون درباره تسلیحات اتمی‌اش گفت‌وگو کنید، باید دیپلمات‌های کارآزموده داشته باشید. این افراد با چنین مساله‌ای آشنا هستند و می‌دانند که کره‌شمالی‌ها چه افرادی هستند و زبان آنها را می‌فهمند. شما نمی‌توانید دیپلماسی را بدون دیپلمات‌های کاربلد پیش ببرید. خطر دیپلماتیک در این مذاکرات وجود دارد.» کلینتون همچنین به این مساله اشاره دارد که وزارت خارجه آمریکا با خلأ پست‌های مهم و کناره‌گیری افراد برجسته و کاربلد روبه‌رو است و حالا تنها افرادی در این وزارتخانه هستند که تجربه دیپلماتیک کافی ندارند.