بانک جدید می آید

گروه اقتصادی: موسسه ثامن و بانک مهراقتصاد با بانک انصار ادغام خواهند شد و بانک جدید با قدرت کار خود را آغاز می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز» فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی روز گذشته خبر ادغام موسسه ثامن را در حالی تایید کرد که پیش‌تر ولی‌الله سیف خبر از ادغام ثامن و بانک مهراقتصاد داده بود. همچنین گفته می‌شد موسسه ثامن با موسسه اعتباری کوثر ادغام می‌شود در حالی که این خبر صحت نداشت و در نهایت تصمیم گرفته شده موسسه ثامن و بانک مهراقتصاد با بانک انصار ادغام شوند. خبر فرشاد حیدری مهر پایان بر اخبار ضد و نقیض و شایعات گسترده در فضای مجازی بود و سپرده‌گذاران ثامن که حدود 8 ماه است بلاتکلیف هستند تا حدودی به آینده امیدوار شدند. موسسه ثامن به علت شایعات منفی دچار ازدحام در شعب شده بود و سپرده‌گذاران زیادی دنبال دریافت سپرده خود بودند اما بنا به تصمیم مدیران آن، پرداخت سپرده‌ها به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد. ادغام ثامن، مهراقتصاد و بانک انصار در راستای یکپارچه‌سازی بانک‌های نهادهای نظامی است و به گفته فرشاد حیدری با موافقت مسؤولان نظامی کشور در فاز بعدی سایر بانک‌ها و موسسات مالی نظامی نیز ادغام خواهند شد. فرشاد حیدری درباره ادغام بانک مهراقتصاد و ثامن در بانک انصار، اظهار داشت: این توافق بین نیروهای مسلح انجام شده و هم‌اکنون در حال مراحل اجرایی آن هستیم. امیدواریم در روزهای باقیمانده سال جاری فرآیند ادغام را آغاز و در بهار سال آینده آن را نهایی کنیم. معاون نظارتی بانک مرکزی به سپرده‌گذاران این موسسات اطمینان داد هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند، چرا که این ادغام یکی از رویکردهای مناسب بانک مرکزی برای تقویت نظام بانکی است. حیدری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مقید به حفظ حقوق تمام ذی‌نفعان در ادغام این موسسات است، افزود: این ادغام باید ضمن انجام فعالیت روزانه تمام این موسسات انجام شود. حیدری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه بانک مرکزی برای ادغام تمام بانک‌ها و موسسات نظامی در یک بانک، گفت: سیاست‌های کلی برای بانک‌های نظامی و انتظامی اتخاذ شده و بموقع به اطلاع عموم خواهیم رساند. الان بنا داریم بانک انصار، ثامن و مهراقتصاد را ادغام کنیم.
آخرین وضعیت ساماندهی مؤسسات
 ناتوانی در کنترل بازار ارز، انفعال برابر ارز دیجیتال و تشدید بحران موسسات مالی موضوعاتی بود که فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی دئر جمع خبرنگاران به آنها پاسخ داد.  وی در تشریح اقدامات انجام شده برای ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز، گفت: ریشه تعداد زیادی از اینها باز می‌گردد به دهه 70 که با مجوز وزارت تعاون، تعاونی‌های اعتباری تشکیل شد تا فقط به اعضا خدمت‌رسانی کنند اما تعدادی از چارچوب خارج شده و بدون اجازه از مرجع صادرکننده مجوز زمینه‌ساز مشکلاتی در عرصه پولی شدند. حیدری ضمن اشاره به تدوین لایحه ساماندهی بازار غیرمتشکل در سال 82، گفت: این لایحه سال 83 تصویب و برای اجرا ابلاغ شد البته قانون نیازمند تهیه و تصویب آیین‌نامه بود که سال 86 به بانک مرکزی ابلاغ شد. از سال 86 ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه، صرافی‌ها، تعاونی‌ها و موسسات غیرمجاز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. معاون نظارتی بانک مرکزی از صدور مجوز آسان به صندوق‌های قرض‌الحسنه بویژه صندوق‌های تک‌شعبه‌ای خبر داد و در ادامه به ساماندهی تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: 250 تعاونی اعتبار تا امروز مجوز فعالیت گرفته‌اند و همچنان می‌توانند در قالب تعاونی کارگری یا کارمندی مجوز بگیرند ولی برای تعاونی‌های صنفی هنوز تصمیمی در شورای پول و اعتبار گرفته نشده است. حیدری با بیان اینکه قبلاً قول داده بودیم سال 96 سال پایان موسسات غیرمجاز است، تصریح کرد: رسماً اعلام می‌کنم که هیچ صندوق یا تعاونی یا موسسه حائز اهمیت غیرمجازی در کشور فعالیت نمی‌کند.
مؤسسه غیرمجاز جدید نخواهیم داشت


وی با تاکید بر اینکه امکان ایجاد و تاسیس موسسات غیرمجاز پولی در حال حاضر به هیچ نحوی وجود ندارد، گفت: برخی افراد نگران بودند با ساماندهی موسسات غیرمجاز اقدامات غیرقانونی آنها فاش شود از همین رو در این مسیر سنگ‌اندازی‌های بسیاری کردند. این مقام مسؤول در بانک مرکزی به ساماندهی تعاونی اعتباری فرشتگان در سال 95 اشاره و تصریح کرد: این تعاونی 450 هزار نفر سپرده‌گذار داشت بنابراین با تصمیم کمیته سران قوا بنا شد سپرده‌های زیر 200 میلیون تومان ساماندهی شود و اشخاصی که بالای 200 میلیون سپرده داشتند حداقل 200 میلیون تومان دریافت کنند البته با این شرط که از شهریور و همزمان با انحلال تعاونی، دیگر سودی به سپرده‌ها پرداخت نشود. وی با بیان اینکه  تعداد سپرده‌گذاران افضل‌توس 365 هزار و 600 نفر بود که از این تعداد 99 درصد تعیین‌تکلیف شده‌اند، تصریح کرد: از تمام این صندوق‌ها در مجموع 98 درصد سپرده‌گذاران تعیین‌تکلیف شده‌اند. تعاونی ولیعصر رباط کریم 27 هزار و 357 نفر سپرده‌گذار دارد که از چهارشنبه هفته قبل تا دیروز 17 هزار و 761 نفر تسویه شده‌اند؛ 65 درصد تا دیروز تمام شده  و تا 3 روز آینده مابقی را تعیین‌تکلیف می‌کنیم. بدرتوس نیز از 14 اسفند ساماندهی‌اش آغاز شده که 51 هزار و 952 نفر سپرده‌گذار دارد و تا 20 اسفند 45 هزار و 3 نفر تعیین‌تکلیف شده‌اند و تا 3 روز باقی‌مانده مابقی را تعیین‌تکلیف می‌کنیم. حیدری ادامه داد: یکی از مصوبات سران قوا برکناری هیات تسویه این صندوق‌ها بوده است که دچار قصور و تقصیر شده‌اند. البته از اینها شکایت هم شده است. مقرر شد هیات تسویه‌ای از نماینده قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و یک نفر نماینده این تعاونی‌ها و یک نفر از ناحیه سپرده‌گذاران به انتخاب خودشان در این جلسات حضور داشته باشند. معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: این جلسات در حال برگزاری است و امیدواریم هر چه زودتر وضعیت 2 درصد باقیمانده سپرده‌گذاران را در نیمه اول سال 97 تعیین تکلیف کنیم. وی رقم هزینه شده در ساماندهی تعاونی‌ها و موسسات غیرمجاز را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: لازم بود بانک مرکزی معادل دارایی‌ها، نقدینگی را تامین کند تا پرداخت سپرده‌ها انجام شود. 18هزار و 500 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی پرداخت شده است. فرشاد حیدری درباره وضعیت ارزهای رمز‌نگار در کشور، با تاکید بر اینکه بانک مرکزی این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار داشت: برای چندمین بار به مردم توصیه می‌کنیم از خرید و فروش ارز رمز پایه یا دیجیتال پرهیز کنند.
آیا سپرده‌گذاران راضی هستند؟
اظهارات معاون نظارتی بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت موسسات مالی در حالی است که سپرده‌گذاران اعتقاد دارند هنوز تکلیف آنها روشن نشده و بسیاری از آنها همچنان سرگردان هستند. مدیران بانک مرکزی اعلام کرده‌اند 98 درصد سپرده‌گذاران تعیین‌تکلیف شده‌اند و فقط 2 درصد از سپرده‌گذاران کلان تعیین‌تکلیف نشده‌اند. این در حالی است که تعداد سپرده‌گذارانی که پول خود را تمام و کمال دریافت نکرده‌اند بسیار بیشتر از این 2 درصد است. مثلا سپرده‌گذار فرشتگان که یک میلیارد تومان سپرده داشته فقط 200 میلیون دریافت کرده اما از نظر بانک مرکزی وی جزو 98 درصد تعین‌تکلیف شده‌هاست. به هر حال بانک مرکزی پایان موسسات غیرمجاز را اعلام کرده اما اعلام نکرده چه زمانی پایان مشکلات سپرده‌گذاران است.