شریعتمداری در مراسم رونمایی از کتاب گزارش عملکرد پایدار ایران‌خودرو اعلام کرد؛

«جهان‌صنعت»- با وجود اینکه بر اساس آمار صنعت خودروسازی توانسته تا امروز با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸ درصد از هدف تعیین شده برای سال‌جاری را محقق کند اما واقعیت این است که همچنان رشد کیفی 5/2 درصدی خودروها نسبت به سال قبل راضی‌کننده نیست‌. بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی ازکتاب گزارش عملکرد پایدار و مسوولیت اجتماعی ایران‌خودرو با اشاره به تشکیل آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در سال‌جاری به خودروسازان هشدار داد: هیچ خودروسازی در سال آینده حق تحویل گرفتن قطعات غیراستاندارد را ندارد‌. بر همین اساس برای نظارت بر این کار، یک شورا را در کنار سازمان استاندارد مسوول خواهم کرد‌.
محمد شریعتمداری همچنین در جمع مدیران و کارکنان شرکت ایران‌خودرو با اشاره به اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت نوسازی صنعت از جمله خودرو و قطعه‌سازی گفت: ۵۳ درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و ۴ درصد تولیدات این صنعت نیز تک ستاره هستند که امیدواریم به زودی از آسمان صنعت خودرو ایران حذف شوند‌.
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از خط تولید پژو 301 و خط رنگ روباتیک ایران‌خودرو بازدید کرد و گفت: امیدواریم سال آینده تولید این خودرو از سقف 100 هزار دستگاه در سال عبور کند‌. از سوی دیگر شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو جشنواره خدمات نوروزی خود را آغاز کرد تا ارائه خدمات به مسافران نوروزی در سطح جاده‌ها و شهرهای کشور رسما آغاز شود‌. این طرح به مدت 18 روز و تا پایان روز چهاردهم فروردین 97 اجرا می‌شود و طی آن حدود 2700 مرکز خدماتی ایساکو و شرکت امداد خودرو ایران آماده ارائه خدمات هستند‌.
سد تمرکزگرایی شکسته شود


وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی ازکتاب گزارش عملکرد پایدار و مسوولیت اجتماعی ایران‌خودرو که با حضور فرحناز مینایی پور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی دیگر از مسوولان برگزار شد، گفت: آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در سال‌جاری تشکیل شد و در آن گزارشی از وضعیت و عملکرد صنعت خودرو ارائه و در مورد برخی مسایل این صنعت گفت‌و‌گو شد‌.
محمد شریعتمداری افزود: صنعت خودروسازی تا امروز توانسته با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸ درصد هدف تعیین شده برای سال‌جاری را محقق کند‌. وی با بیان اینکه رشد کیفی 5/2 درصدی خودروها نسبت به سال قبل راضی‌کننده نیست، گفت: قطعه سازان و خودروسازان در سال جدید باید به این موضوع توجه داشته باشند‌.
شریعتمداری تاکید کرد: در سال ۹۷ هیچ خودروسازی حق تحویل قطعات غیراستاندارد را ندارد و تحویل این نوع قطعات برای خودروسازان ممنوع است و اگر این اتفاق بیفتد با آنها برخورد خواهد شد‌. وی تصریح کرد: برای نظارت بر این کار، یک شورا را در کنار سازمان استاندارد مسوول خواهم کرد‌.
وی با اشاره به اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت نوسازی صنعت از جمله خودرو و قطعه‌سازی، گفت: ۵۳ درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و چهار درصد تولیدات این صنعت نیز تک ستاره هستند که امیدواریم به زودی از آسمان صنعت خودرو ایران حذف شوند‌. وزیر صنعت در ادامه با اشاره به تمرکزگرایی صنعت کشور اظهار داشت: این سد باید شکسته شود و صنعت کشور به پیرامون حرکت کند‌.
وی همچنین عمق ساخت داخل خودروها را از مهم‌ترین مسوولیت‌های صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: عمق ساخت داخل بدون رعایت استانداردها خیانت به مردم ایران است و به تنهایی ممکن است منجر به فاجعه ملی شود‌.
میزان رضایتمندی را افزایش می‌دهیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: هر چند رضایتمندی مردم از صنعت خودرو نسبت به سال قبل افزایش یافته اما ما از میزان این رضایتمندی راضی نیستیم و در سال 97 حتما میزان رضایتمندی را افزایش خواهیم داد‌. شریعتمداری ادامه داد: با تولید قطعات استاندارد، تولید خودروی استاندارد نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا سال 97، سالی امیدبخش برای صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان باشد‌.
شریعتمداری با تاکید بر لزوم توجه ویژه خودروسازان به ایمنی و استاندارد خودرو، گفت: تلاش می‌کنیم در سال جدید ایمنی و استاندارد سرلوحه کار خودروسازان باشد‌. وی تصریح کرد: در برخورد با قطعاتی که ایمنی خودرو یا جان مردم را به خطر می‌اندازد با جدیت برخورد خواهیم کرد‌.
وزیر صنعت با اشاره به اختصاص 32 هزار میلیارد تومان از منابع مالی به نوسازی صنایع کشور از جمله صنعت خودروسازی گفت: تامین یارانه سود تسهیلات فعالیت‌های صنعتی نوسازگر و فعالیت‌های صنعتی صادرات‌گرا نیز از این محل تامین خواهد شد‌. به گفته وی، سالانه حدود 5/5 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به صنعت خودروسازی کشور اختصاص می‌یابد و این صنعت از منابع ریالی قابل توجهی نیز برخوردار است‌.
شریعتمداری با اشاره به تولید پژو 2008 در کشور افزود: تولید این خودرو اواسط تابستان 97 به 6هزار دستگاه می‌رسد که و صادرات این محصول را نیز در دستور کار خواهیم داشت‌.
کاهش 40 درصدی رنگ مورد نیاز خودرو
وی همچنین در جریان بازدید از خط تولید پژو 301 و خط رنگ روباتیک ایران‌خودرو گفت: امروز خط رنگ روباتیک گروه صنعتی ایران‌خودرو افتتاح شد‌. این خط تولید که در ایران و منطقه اولین است، می‌تواند به کاهش 40 درصدی رنگ مورد نیاز خودرو بینجامد‌.
شریعتمداری اظهار کرد: این سیستم جدید می‌تواند داخل و بیرون خودرو را به صورت روباتیک و با کمترین دخالت نیروی انسانی رنگ کند‌. همچنین خطرات و آلایندگی‌های ناشی از مضرات رنگ برای کارگران را کاهش دهد و همچنین محصول نهایی را با بالاترین کیفیت و کمترین درصد خطای انسانی تحویل دهد‌.
امیدواریم مصوبات اجرایی شود
همچنین در این مراسم عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنعت مجلس با بیان اینکه ما باید با خودروسازان بزرگ رقابت کنیم، گفت: دستیابی به این امر با نظارت خوب و حمایت دولت و همچنین خواست خودروسازان برای دستیابی به توسعه پایدار انجام می‌شود‌. مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در این مراسم از عرضه خودروی پژو ۳۰۱ از سال آینده به بازار خبر داد و اظهار کرد: تولید این خودرو با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد آغاز خواهد شد‌. این در حالی است که اگر سوخت مناسب عرضه شود، ایران‌خودرو آمادگی تولید خودرو یورو ۵ را نیز دارد‌.
رییس کمیسیون صنعت مجلس گفت: اقدامات بسیاری در امر رفع موانع تولید و بازنگری در حوزه قوانین کسب و کار انجام شده که این برنامه‌ها در بخش صنعت خودروسازی تاثیرگذار خواهد بود‌. عزیز اکبریان اظهار کرد: چند روزی تا پایان سال ۹۶ باقی نمانده و طی روز‌های گذشته مصوبات خوبی در بودجه سال ۹۷ در خصوص صنعت خودروسازی گذرانده شده است و امیدواریم این مصوبات به مرحله اجرایی برسد و تحقق یابد‌.
رییس کمیسیون صنعت مجلس گفت: ما اگر بخواهیم، می‌توانیم در صنعت به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کنیم همان‌طور که در حوزه فناوری هسته‌ای خواستیم و به فناوری هسته‌ای دست پیدا کردیم به همین سبب نظارت خوب و حمایت دولت و خواستن خودروسازان برای توسعه پایدار موجب می‌شود تا ما با خودروسازان بزرگ رقابت کنیم‌. هم‌اکنون برخی از کشور‌های همسایه ما، مانند ترکیه از ظرفیت‌های موجود در کشور ما بی‌بهره هستند و تنها به مونتاژ کاری می‌پردازند‌.
دومین محصول پسابرجامی
همچنین در ادامه مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اظهار کرد: هم‌اکنون پژو 301 دومین محصول پسابرجامی این شرکت به صورت آزمایشی روی خط تولید قرار گرفته و حدود 95 درصد از بدنه این خودرو داخلی‌سازی شده است، همچنین براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بیش از 50 درصد از این خودرو داخلی‌سازی شود‌. ‌هاشم یکه زارع با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو آمادگی لازم برای تولید موتورهای یورو 5 را دارد، گفت: در صورت توزیع سوخت مناسب، ایران‌خودرو آمادگی لازم برای تولید موتورهای یورو 5 را دارد‌. این در حالی است که دو روز پیش از مرز تولید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو عبور کردیم، ضمن اینکه ما مسوول و حافظ منافع سهامداران هستیم‌. وی همچنین در ادامه از عرضه خودروی پژو ۳۰۱ از سال آینده به بازار خبر داد و گفت: تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ آغاز شده و این خودرو با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد در سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. بر این اساس ۹۵ درصد بدنه این خودرو داخلی‌سازی شده است‌.
سهم قطعات غیراستاندارد به صفر خواهد رسید
مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین در حاشیه این مراسم گفت: سهم قطعات غیراستاندارد تحویلی به خودروسازان بیشتر از 7 درصد کل قطعات نیست که در سال 97 این رقم به صفر خواهد رسید‌.
یکه‌زارع اظهار داشت: کیفیت قطعات یک خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته این طور نیست که 100درصد قطعات از 100درصد کیفیت برخوردار باشند ولی سهم قطعات بی‌کیفیت کم است‌. وی ادامه داد: سهم قطعات غیراستاندارد در قطعات مصرفی خودروسازان بیشتر از 7 درصد نیست که این میزان هم با دستور وزیر صنعت صفر خواهد شد‌.
مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی درباره دلیل کمبود قطعات یدکی برخی خودروهای چینی از جمله‌ هایما در بازار نیز گفت: باید به سمت تولید خودروهای روز دنیا حرکت کنیم. البته در تامین قطعات یدکی خودروهای چینی مشکلی وجود ندارد و چنین چیزی مطرح نیست‌.
یکه‌زارع همچنین با اشاره به تولید روزانه 80 دستگاه پژو 2008 در ایران‌خودرو تصریح کرد: این رقم به 120 دستگاه خواهد رسید و تعهدات‌مان را هر چه زودتر عملی خواهیم کرد‌. وی ادامه داد: مشکلاتی در تامین قطعات خارجی پژو 2008 وجود داشت که برطرف شده است‌.
مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین از فعال شدن پروژه نوسازی ناوگان سنگین کشور از تیر و مرداد 97 خبر داد و گفت: در پی دستور رییس جمهور برای نوسازی ناوگان سنگین فرسوده، انقلاب بزرگی در میزان تولید، داخلی‌سازی و همچنین کیفیت خودروهای تجاری ایجاد خواهد شد‌.
آغاز جشنواره خدمات نوروزی
گفتنی است شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو جشنواره خدمات نوروزی خود را آغاز کرد تا ارائه خدمات به مسافران نوروزی در سطح جاده‌ها و شهرهای کشور رسما آغاز شود‌. این طرح به مدت 18 روز و تا پایان روز چهاردهم فروردین 97 اجرا می‌شود و طی آن حدود 2700 مرکز خدماتی ایساکو و شرکت امداد خودرو ایران آماده ارائه خدمات به هموطنان گرامی هستند‌.
در این جشنواره بیش از 550 نمایندگی و فروشگاه مجاز (تک شیفت و دو شیفت) و بیش از دو هزار سرویس امدادی آماده خدمت‌رسانی به هموطنان هستند‌. این سرویس‌ها شامل اتوکلیک، خودرو امداد، امدادپلاس، خودروبر، موتورسوار، پایگاه ثابت امدادی و کانکس فعال است‌.
از ویژگی‌های متفاوت این جشنواره آغاز به کار ناوگان امداد پلاس در برخی استان‌های کشور است‌. این خدمت به منظور کاهش امدادهای منجر به حمل و افزایش راه‌اندازی خودرو در محل، خصوصا در ایام نوروز در تهران، کرج، مشهد، اصفهان، کرمان، اهواز، همدان، رشت، ساری، شیراز، تبریز، بندرعباس و بوشهر با قطعات و تجهیزات به صورت ویژه، ارائه خواهد شد‌.
همچنین نظارت و پایش کامل اجرای طرح در دستور کار قرار گرفته و در این راستا سفرهای نوروزی مدیر عامل و جمعی از مدیران به استان‌های مختلف کشور در ایام اجرای آن برنامه‌ریزی شده است‌. علاوه بر سفرهای استانی تیم مدیران، اکیپ‌هایی نیز به صورت محسوس و نامحسوس بر اجرای دقیق طرح نظارت خواهند داشت‌.