چه کسانی در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی حق رای دارند؟

درست است که این روزها کمتر کسی محتوای خبری روزانه خود را از رسانه‌های «مکتوب» دریافت می‌کند، اما هنوز این نوع رسانه‌ها دارای طرفداران زیادی به‌خصوص در قشر نخبگان و دانشگاهی جامعه هستند. در این میان فعالیت در نشریات دانشجویی یکی از جذاب‌ترین و عمده فعالیت فعالان دانشجویی در هر تشکل دانشجویی شناخته می‌شود، این مساله آنجایی قابل‌توجه است که طی سال‌های اخیر نه‌تنها «تب» فعالیت در نشریات فروکش نکرده، بلکه گاهی حاشیه‌های زیادی را حتی در بالا‌ترین سطح از آموزش عالی کشور ایجاد کرده است. این مسائل اهمیت اعضا و محتوای تولیدشده در نشریات را چندبرابر کرده و همین موضوع باعث چارچوب‌گذاری‌های حقوقی و تعاریف قانونی برای جلوگیری از هرج و مرج‌های احتمالی و ایجاد یک سازوکار هماهنگ و همسان شده است. «شورای ناظر بر نشریات دانشجویی» یکی از این مراجع رسیدگی به مشکلات و ناظر رسیدگی بر اعمال قوانین در روند فعالیت تشکل‌ها در دانشجویان در نشریات است که هرساله با برگزاری انتخابات چه در سطح دانشگاه‌ها و چه در سطح وزارت علوم، کمیته‌ای را برای رسیدگی به مشکلات دانشجویان در حوزه نشریات با توجه به قوانینی که وضع شده است تشکیل می دهد. با انگیزه همین مساله و با توجه به در پیش بودن انتخابات این شورا در وزارت علوم سراغ علیرضا صفرپور از اعضای فعلی این شورا رفتیم. او در این گفت‌وگو ضمن مرور قوانین موجود در انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی آخرین وضعیت برگزاری این رویداد در وزارت علوم را نیز تشریح کرد.

 زمان برگزاری انتخابات صفرپور در ابتدا گفت: «طبق آیین‌نامه و انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها باید در بهمن و اسفند این انتخابات برگزار شود و اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها مشخص شوند. خیلی از دانشگاه‌ها آن‌طور که من خبر دارم، این انتخابات را برگزار کرده‌اند و اعضای این کمیته مشخص شده اند. بعضی دانشگاه‌ها نیز یک‌سری مشکلات در فرآیند برگزاری انتخابات داشتند که تا آخر ماه جاری آنها نیز برگزار می‌کنند.» صفرپور ادامه داد: «بعد از این اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها مشخص شدند. اردیبهشت هر سال نیز شورای نظارت بر نشریات وزارت علوم برگزار می‌شود که یک نشست دو، سه روزه خارج از تهران است و اعضا متناسب با حق رای در آن حضور خواهند داشت.»  روند حق رای‌دار شدن این عضو نشریات دانشجویی در ادامه با اشاره به شاخص حق رای‌دار بودن دانشگاه‌ها در انتخابات گفت: «حق رای دانشگاه‌ها به این صورت است که هر دانشگاه متناسب با تعداد نشریاتی که دارد، حق رای به آن اعطا می‌شود و از یک تا 20 نشریه سه حق رای خواهند داشت. شرط نشریه فعال نیز این است که طی یک سال گذشته حداقل یک شماره منتشر کرده باشد و به ازای هر 10 نشریه که بالاتر از این 20 نشریه برود، یک حق رای به دانشگاه‌ها اضافه می‌شود؛ به این معنی که دانشگاهی که 30 نشریه فعال داشته باشد، چهار حق رای در این انتخابات خواهد داشت. روند داخل دانشگاه هم به این صورت خواهد بود که هر دانشگاه نشریات فعال خود را مشخص کرده و تعداد آن را به وزارت علوم اطلاع می‌دهد و وزارت علوم نیز آن را تایید یا رد می‌کند.» او ادامه داد: «اینکه چه کسانی در این انتخابات دارای حق رای هستند به این صورت است که انتخابات که برگزار می‌شود، سه نفر برگزیده دارد که دو نفر آن از اعضای اصلی و نفر بعدی نیز علی‌البدل است. این سه نفر چون برگزیده هستند، در آن کمیته نیز حق رای خواهند داشت. حالا اگر دانشگاهی بیش از سه حق رای داشته باشد، به ازای کاندیداهایی که شرکت کرده‌اند و جزء سه نفر نبودند، اما جزء کسانی بوده‌اند که رای به آنها داده شده است، می‌توانند به‌عنوان عضو حق رای‌دار در نشست نشریات وزارت علوم شرکت کنند. این موضوع نیز به ترتیب خواهد بود؛ یعنی کسی که چهارم شده است، با توجه به حق رای آن دانشگاه اولویت اول را خواهد داشت.» صفرپور افزود: «پس از آن دانشجویان با تاییدی که از طرف معاون فرهنگی دانشگاه می‌گیرند، باید خود را به وزارت علوم معرفی و حضور خود را تایید کنند و دانشگاه نیز باید همه هزینه رفت و آمد به نشست را پرداخت کند.»



  الزامات کاندیدا شدن فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در ادامه با اشاره به شاخص‌های کاندیدا شدن در انتخابات گفت: «افرادی می‌توانند در انتخابات شورای نظارت بر نشریات وزارت علوم کاندیدا شوند که دارای حق رای در آن نشست باشند؛ یعنی تمام کسانی که دارای حق رای هستند، می‌توانند در این نشست حاضر شوند. این حضور حتی می‌تواند مختص افرادی باشد که در داخل دانشگاه محل تحصیل هم برگزیده نشده باشند. البته این مساله شیوه‌ای منطقی نیست، اما طبق شیوه‌نامه اعمال می‌شود؛ به این معنی که طبق شیوه‌نامه فعلی یک نفر می‌تواند در شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم برگزیده شود، اما در داخل دانشگاه برگزیده نشده باشد، که این یک ضعف است که در حال اصلاح آن هستیم.» او تصریح کرد: «نکته دیگر اینکه کسانی که در این نشست حاضر می‌شوند، باید قبل از حضور، از دانشگاه محل تحصیل استعلام‌های لازم را کسب کنند. این استعلام آموزشی و انضباطی است و به این صورت است که در دو ترم متوالی مشروط نشده باشند و مورد انضباطی ثبت در پرونده نداشته باشند و حداقل هم دو ترم به پایان فارغ‌التحصیل شدن داشته باشند.»

 بیشترین حق رای‌ها عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با اعلام آماری جالب از بیشترین حق رای دانشگاه‌ها نیز گفت: «هنوز با توجه به روند جدید این موضوع مشخص نشده است، ولی سابقا دانشگاه تهران همواره حق رای‌ها را داشته است، مثلا در نشست سال گذشته، دانشگاه تهران 30 حق رای داشته که هیچ دانشگاهی چنین وضعیتی نداشته است.»

 تفاوت‌ها نسبت به سال گذشته او ادامه داد: «شیوه‌نامه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم سال گذشته تغییر کرد و همان قوانین امسال اجرا خواهد شد.»

 تخلفات صفرپور افزود: «آنچه در جریان انتخابات در دانشگاه‌ها دیده شد، تخلف زمان برگزاری بود که از طریق وزارت علوم پیگیری شد.در بقیه موارد نیز خود دانشگاه‌ها مواردی را که پیش آمده، حل کرده‌اند.»

 چند توصیه به کاندیداها در پایان، این فعال دانشجویی در توصیه‌ای به کاندیداها گفت: «لازم است کسانی اقدام به کاندیدا شدن کنند که واقعا در فضای نشریات دانشجویی بوده و اطلاع کافی از روند قانونی و چارچوب‌ها داشته باشند. همچنین برای اینکه بتوانند در زمان انتخابات حضور موفقی داشته باشند، حتما هنگام حضور مدارک کامل خود را با رزومه کامل به همراه آورند.»