ثبت ۷۴‌میلیون نفرشب اقامت در نوروز

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که صنعت گردشگری می‌تواند آنچنان درآمدزا باشد که جای نفت را بگیرد، اما جدا از مبحث داغ جلب گردشگران خارجی باید بگوییم که همچنان گردشگران داخلی آنچنان که باید و شاید موجب توسعه گردشگری ایران نشده‌اند، چرا که از طرفی زیرساخت ها فراهم نیست و از طرف دیگر به جای آنکه شرایط به گونه ای باشد که مردم بتوانند تعطیلات نوروز را در سفر باشند و به گشت و گذار بگذرانند، به یک باره همه چیز گران می شود. گرانی ای که موجب می شود مردم ‌بودن در کنار جاده و چادر زدن را به اقامت در هتل های گران‌قیمت ترجیح دهند. از سوی دیگر، نامناسب‌بودن امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی نیز مزید بر علت است و مشکلات سفر را دوچندان می کند. با این حال همگی‌مان می دانیم که صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است. گرچه آمارها نشان می دهد که امسال با رشد سفرهای نوروزی روبه‌رو بوده ایم، اما آیا این مساله نمایانگر پیشرفت در حوزه گردشگری است؟ آماری که تنها ظاهر قضیه را برملا می کند و باید برای ابعاد همه جانبه آن به بررسی موشکافانه و عمیق پرداخت.
کاهش 50‌درصدی شکایت‌ها
روز گذشته معاون رئیس جمهور اعلام کرد، سفرهای نوروزی با ثبت ۷۴‌میلیون نفرشب اقامت در کشور ۲۰‌درصد رشد داشت. علی‌اصغر مونسان اظهار کرد: در طول تعطیلات نوروز ۱۳۲‌میلیون بازدید از جاذبه‌ های گردشگری کشور ثبت شده که ۳۴‌درصد رشد داشته است. به‌طور میانگین هر گردشگر از هفت نقطه بازدید کرده است. به‌گفته او، ۷۱۶ نوروزگاه و ۶۲۴ بازارچه صنایع دستی نیز همزمان با نوروز راه‌اندازی شد و میزان شکایت‌ها تا ۵۰‌درصد کاهش داشت وتشویق‌ها نیز ۵۲‌درصد افزایش داشت. مونسان کاهش تصادفات جاده‌ای را تحت تاثیر افزایش کمپ‌های عشایری و استراحتگاه ‌های موقت که تعداد آنها ۵۵۰ واحد بود، دانست و ادامه داد: سامانه‌ای برای دریافت مستقیم شکایت و مشکلات از تورگردان‌ها طراحی شد و مردم نیز برای نظارت بر خدمات به مشارکت طلبیده شدند که تمام این اقدامات در کاهش میزان شکایت‌‌ها تاثیر داشت. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام استان‌های پرسفر و کمتر شناخته‌ شده که نوروز امسال رکوردشکن بودند، گفت: مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفرهای نوروزی و اقامت بوده‌‌اند. چهارمحال و بختیاری با ۲۰۶‌درصد رشد اقامت در بین استان‌های کمتر شناخته ‌شده صدرنشین سفر بوده است که پس از آن همدان با ۱۲۸‌درصد رشد، کرمان با ۷۹‌درصد و گلستان، آذربایجان‌شرقی و قم نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. او به آمار سفرهای خارجی که همچنان با رشد همراه بود اشاره کرد و افزود: بخش عمده گردشگری خروجی از مسیرهای زمینی انجام شد که برای ما حائز اهمیت بود، چون به توزیع درآمد در داخل کشور منجر شد. بر این اساس 5/27‌درصد سفرهای خروجی از راه زمین و 2/7‌درصد سفرهای خروجی هوایی در نوروز رشد داشت. به گزارش ایسنا، مونسان بیان کرد: با اقدامات و نظارت ‌های انجام‌ شده نوروز امسال به جز در بخش چارترهای هوایی با افزایش عجیب قیمت‌ها روبه‌رو نبودیم و در این بخش کمترین مشکلات را داشتیم. به‌نظر می‌ رسد آنچه برنامه‌‌ریزی شده بود اثرات خود را گذاشت.
سفرهای نوروزی شاخص پیشرفت گردشگری نیست


رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمانشاه درباره سفرهای نوروزی در گفت‌و‌گو با «آرمان» می گوید: به‌نظر می آید هر‌ساله با توجه افزایش تولیدات خودرو میزان سفرها نیز خود به خود زیاد می شود، همان‌طور که امسال هم با افزایش سفرهای نوروزی روبه‌رو هستیم، ولی این سفرها به‌عنوان یک شاخص برای پیشرفت گردشگری داخلی ما محسوب نمی شوند. بابک ترابی می افزاید: اولا آمارهایی که گفته می شود، خیلی مشخص نیست. دوما همگی سفرهای نوروزی در یک مسیر ثابت و سنتی اتفاق می ‌افتند. او ادامه می‌دهد: بیشتر سفرهای نوروزی مربوط به استان مازنداران، گیلان و خراسان هستند و بخشی هم به جنوب ایران مانند اهواز و آبادان مربوط می شوند، ولی ما در مسیرهای جدید گردشگری اتفاق جدیدی نمی ‌بینیم. رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمانشاه عنوان می‌ کند: متاسفانه موردی که وجود دارد این است که اغلب سفرهای نوروزی به‌صورت اقامتگاه‌های موقتی مانند چادر در کنار جاده‌ها رخ می‌دهند و کمتر از مراکز اقامتی استفاده می‌شود. او اظهار می‌کند: بخشی عمده مسافران هم کارمندان و فرهنگیان هستند که بیشتر از ظرفیت مدارس ایجاد شده توسط آموزش و پرورش استفاده می کنند. ترابی خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که قرار بود امسال مراکز آموزش و پرورش فقط به فرهنگیان خدمات ارائه دهد، ولی مدارس در اختیار همه مردم قرار گرفت و مراکز اقامتی از این بابت آسیب دیدند. او می‌گوید: به همین دلیل ممکن است تعداد سفرها زیاد باشد که آن هم در جای خودش قابل بحث است. در واقع باید دید که این آمار گرفتن ها به چه شکلی است و رفت و برگشت ها چگونه محاسبه می‌‌شوند. بنابراین سفرهای نوروزی خیلی نمی‌توانند شاخص مهمی برای توسعه گردشگری باشند. رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمانشاه اظهار می کند: توسعه گردشگری وقتی صورت می‌گیرد که ما عنوان کنیم فلان شهر و استان در سال گذشته 200 گردشگر داشته و امسال 500 نفر از آنجا بازدید کرده‌اند. این در حالی است که گردشگران ما همچنان در مسیر سنتی تردد می کنند و مشکلات زیادی را برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای، پلیس و مراکز اقامتی به وجود می‌آورند. بنابراین افزایش سفرهای نوروزی دلیل قابل استناد و خیلی خوشحال‌کننده برای گردشگری ما نیست. ترابی عنوان می کند: سفر با گردشگری متفاوت است. ما بیشتر سفر می کنیم. در واقع خیلی ها به خانه های اقوام و شهر خودشان می‌روند و ما همه این نوع سفرها را جزو گردشگری حساب می‌کنیم، در حالی که نمی توانند شاخص خوبی برای توسعه گردشگری ما محسوب شوند. رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمانشاه یادآور می شود: حتی می‌توان گفت سفرهای نوروزی بیشتر از موضوع گردشگری باعث آلودگی محیط زیست، ترافیک شدید و ایجاد هزینه برای شهرهای مقصد می‌شوند