ارز و طلا خیال آرام گرفتن ندارند

گروه اقتصادی- بانک مرکزی که در سال جدید هیچ واکنشی به نوسانات شدید بازار ارز و طلا نشان نداده بود بار دیگر تصمیم گرفت تا پیش فروش سکه را برای مدیریت تقاضا اجرایی کند اما این سیاست نه تنها آرامش را به بازار باز نگرداند بلکه به التهابات دامن زد به‌طوری‌که سکه به یک میلیون و 800 هزار تومان رسید و دلار هم از 5 هزار و 200 هزار تومان گذشت‌.
گرچه تاکنون بانک مرکزی توضیحی در رابطه با دلیل افزایش قیمت سکه در پیش فروش آن اعلام نکرده است، اما بررسی‌ها حاکی از اثر گرانی دلار در مدت اخیر در این تصمیم بانک مرکزی دارد‌. با تصمیم بانک مرکزی قیمت پیش فروش سکه در دو سررسید شش ماهه و یک‌ساله افزایش یافته است به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی که تا پیش از این با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان یک ساله پیش فروش می‌شد به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید و هر قطعه در سررسید یکساله از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد‌. در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و 800 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این نرخ در مقایسه با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال قبل نزدیک به 200 هزار تومان افزایش دارد‌‌. این در شرایطی است که برای سکه بیش از ۱۲۰ هزار تومان حباب پیش‌بینی می‌شود‌.
اما تصمیم بانک مرکزی برای افزایش قیمت پیش‌فروش هرچند از نظر کارشناسان مربوطه در حوزه سکه و ارز منطقی به نظر می‌رسد، اما چندان اقتصادی نیست، چرا که در هر صورت سود ناشی از این سرمایه‌‌گذاری را برای مخاطبان تا حدی کاهش می‌دهد و حداقل در مقایسه با قیمت‌های فعلی و همچنین قیمت ذاتی سکه سود کاهش دارد‌‌. با این وجود خریداران سکه پیش فروش باید در انتظار تحولات آینده بازار و قیمت‌های نهایی در زمان سررسید باشند‌. بر اساس این گزارش‌، پس از آنکه دلار و یورو در بازار آزاد دونرخی و چندنرخی شدند، این بار نوبت به سکه رسیده است که با چند نرخ عرضه شود‌.
در حال حاضر پس از تحولاتی که بازار سکه پشت سر گذاشته و در کمتر از ۲۰ روز گذشته با افزایش ۱۴۰ هزار تومانی روبه‌رو شده است انواع سکه هم با چند نرخ در بازار معامله می‌شود‌. قیمت سکه تمام در اواخر اسفندماه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما در تعطیلات نوروز و پس از آن به یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید که این قیمت برای سکه بی‌سابقه بود‌.


بر اساس آنچه سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده است نرخ سکه به چهار شکل معاملاتی، تک‌فروشی، فردایی و تاریخ پایین ثبت شده است که این اتفاق به تازگی رخ داده و پیش از این تنها یک نرخ برای انواع سکه وجود داشت‌.
اکنون سکه تمام طرح جدید معاملاتی یک میلیون و ۷۴۹ هزار تومان، سکه تمام تک‌فروشی یک میلیون و 790 هزار تومان، سکه تمام فردایی یک میلیون و ۷۴۹ هزار تومان و سکه تمام تاریخ پایین یک میلیون و ۵۵۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است‌. در همین حال محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران، با اشاره به رشد هیجانی قیمت سکه در روزهای اخیر، اظهارداشت: رشد قیمت‌ و تقاضا در بازار سکه رخ داده و در بازار مصنوعات طلا همچنان رکود حاکم است‌.
وی افزود:‌ رشد قیمت سکه موجب افزایش تقاضا و حجم معاملات شده و سکه را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده است که البته اهرم اصلی رشد قیمت‌ سکه نرخ ارز بوده است‌.
رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درخصوص وجود حباب قیمتی در بازار سکه گفت: هم‌اکنون قیمت حدود سکه 150 هزار تومان حباب دارد و این ناشی از رفتارهای هیجانی بازار است‌‌. این رشد قیمت نشانه رونق بازار طلا نیست بلکه بالعکس بیانگر رکود در بخش مصنوعات طلا و هدایت تقاضای خرید طلا به بخش سکه است‌. وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع حراج سکه از امروز می‌تواند از حباب قیمت‌ و هیجانات بازار بکاهد، اظهارداشت: انتظار این است که حراج سکه تاثیرگذار باشد اما تا این لحظه هیچ تاثیری بر قیمت‌ها نداشته است‌‌. باید این را هم در نظر داشته باشیم که حراج تابع قوانین و مقرراتی است و باید قیمت عرضه سکه متناسب با بازار باشد تا این حراج‌ها باعث چوب حراج زدن به دارایی کشور نشود‌.