همدلی گمانه‌زنی‎ها در باره نامزدهای نشستن بر صندلی شهرداری تهران را بررسی کرد شوق بهشت

آذر لطفی ـ همدلی| از زمان ترک خیابان بهشت از سوی «محمدعلی نجفی» شهردار سابق تهران که به مدت 7 ماه بر صندلی شهرداری جلوس کرده بود، چند هفته‌ای می‌گذرد. پس‌از استعفای بحث برانگیز نجفی، بازار گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب جانشینی وی بیش از پیش داغ شده و گزینه‌های مختلفی برای احراز این پست مطرح شده است. گزینه‌هایی که در میان آن از رجال سیاسی گرفته تا مدیران شهری و حتی فعالان حزبی نیز به چشم می‌خورد.
از آنجا که معمولا و به‌ویژه در یکی دو دهه گذشته جریانات سیاسی، انتخاب شهردار تهران را به انتخابات ریاست جمهوری گره زده است. بنابراین برای اغلب افراد این تصور ایجاد شده است که پست شهرداری تهران مقدمه و سکوی پرتاب پست ریاست جمهوری است. همین تفکر باعث شده است که مدیریت این نهاد شهری به امری پیچیده و دشواری تبدل شود و انتخاب بالاترین مقام شهری تهران همواره با اما و اگرهای زیادی مواجه باشد.
اما و اگرهای انتخاب‌ هاشمی رفسنجانی
از ابتدای استعفای جنجالی محمدعلی نجفی که بعد از کش‌وقوس‌های فراوانی از سوی شورای شهر پذیرفته شد، زمزمه شهردار شدن «محسن ‌هاشمی رفسنجانی» به گوش‌ می‌رسید. هر چقدر هم زمان می‌گذشت اغلب فعالان حوزه شهری نیز محتمل‌ترین گزینه شهرداری را محسن‌هاشمی می‌دانستند. در انتخاب‌هاشمی موضوعی که فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و فعالان حوزه شهری موافق مدیریت جدید شهری را دچار تردید می‌کرد شخص بیست‌ودوم و علی‌البدل شورای شهر بود. او کسی نبود به جز مهدی چمران، رئیس شورای شهر سابق تهران.


چمران از جمله اشخاصی بود که از ابتدای روی کار آمدن مجموعه مدیریت جدید شهری انتقادات جدی نسبت به آن داشت. او در آخرین اظهاراتش در خصوص انتخاب عملکرد هفت ماهه شهرداری تهران و انتخاب شهردار جدید در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: «در حال حاضر تهران شهر خوابیده‌ای است و همه چیز در آن متوقف شده است، به غیر از خدمات شهری آن هم در حد معمول.» چمران به قول خودش گزینه‌هایی را هم برای شهردار شدن به شورا پیشنهاد داده بود. وی در این زمینه گفته بود که «در حال حاضر بنده چند نفر را برای شهرداری تهران پیشنهاد دادم و این لیست شامل افرادی است که گرایش‌های سیاسی آن چنانی ندارند و می‌توانند با تفکر سیاسی مختلف کار کنند.» لیستی که البته اعضای شورای شهر از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
برخی از اعضای شورای شهر از جمله علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با شهردارآنلاین در واکنش به این سوال که آیا لیستی از سوی مهدی چمران به دست شورا رسیده است و اگر رسیده او چه کسانی را به شورا معرفی کرده است؟ به صورت کلی از وجود چنین لیستی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. چمران در خصوص احتمال حضورش در شورای شهر در صورت شهردار شدن محسن‌هاشمی نیز گفته بود: من هنوز به این موضوع فکر نکرده‌ام و فعلا فکر نمی‌کنم.
اگر چه چمران حتی فکر کردن به حضورش در شورای شهر تهران را نیز منکر شده بود، اما اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که طیف اصولگرا برای گنجاندن مهدی چمران در شورا خیز برداشته‌اند. اصول‌گرایان با علم به اینکه خروج محسن‌ها‌شمی از شورای شهر منجر به حضور مهدی چمران در شورا می‌شود، برای جا دادن وی در شورا به‌صورت یکپارچه از شهردار شدن‌هاشمی حمایت می‌کنند و در حرکتی غیر منتظره حتی روزنامه کیهان نیز به حمایت از شهردار شدن‌هاشمی برخاسته است. کیهان در واکنشی بسیار جالب، در شماره 29 فروردین 1397 خود به نقل از یک مقام آگاه در مورد شهردار شدن محسن‌ها‌شمی نوشته است: «هاشمی برای اداره تهران برنامه دارد.» این لحن نرم و حمایت گونه روزنامه کیهان از‌هاشمی در حالی صورت می‌گیرد که این روزنامه به نقدهای غیرمنصفانه و تخریب شخصیت‌های اصلاح‌طلب و حتی نزدیک به این طیف معروف است.
این در حالی است که گفته می‌شود حزب کارگزاران نیز با ورود چمران به شورا مشکلی ندارد. سایت انتخاب نزدیک به کارگزاران نیز در مطلبی از شخصی که او را از نظریه‌پردازان مشهور اصلاح‌طلب دانسته(!) نوشته است: «چقدر زیباتر است اگر شهردار یکی از اعضای شورای شهر باشد.» این شخص توضیح نداده که به چه دلیل خروج‌ هاشمی از شورای شهر و ورود چهره‌ای به نام چمران که نتوانست رای اکثر مردم را برای حضور در شورا کسب کند و تفاوت رای‌ معنادار با نفر آخر ورودی شورا داشت؛ به شورا می‌تواند «زیبا» باشد.
نتیجه چالش انتخاب شهردار تولید احمدی‌نژاد بود
هر چقدر تنور انتخاب شهردار تهران داغ می‌شود هر روز گزینه‌های جدیدتری نیز برای احراز این پست مطرح می‌شوند. از فعالیت‌ها و شخصیت‌های سیاسی این گونه برداشت می‌شود که هر حزب و جریان سیاسی در تلاش است که کاندید مورد تایید خود را در میان کاندیدهای احتمالی احراز پست شهرداری قرار دهد و برای انتخاب شهردار تهران رقابت سختی در میان جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در جریان است. در این ماراتن نفس‌گیر انتخاب بالاترین مقام شهری تهران به گفته اغلب کارشناسان حوزه شهری کماکان نام محسن‌هاشمی به عنوان گزینه پررنگی مطرح است.
اختلاف نظرها و کشمکش‌های انتخاب شهردار تا جایی پیش رفته است که واکنش رئیس شورای شهر را نیز برانگیخته است. محسن ‌هاشمی در توئیتی پرده از این اختلاف نظرها برداشت و به سیاسی شدن پروسه انتخاب شهردار هشدار داد. او در توئیتر خود نوشت: «دوره‌های ثبات و موفقیت شهرداری در زمانی بوده که بین مدیریت شهری و مدیریت نظام سیاسی تعامل خوبی وجود داشته. اگر مدیریت شهری به‌جای کار اجرایی و خدمت، به محل نزاع سیاسی بدل شود، در وظایفش ناموفق و به پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان تبدیل می‌شود. درگذشته نیز، نتیجه چالش برسر شهرداری، تولید احمدی‌نژاد بود.»
در عین حال حافظه شورای شهر تهران حتما به یاد دارد که پیش از این نیز هاشمی رفسنجانی تا لبه صندلی بهشت رفت، اما اعضای شورای سوم فقط با اختلاف یک رای شاهین بخت را روی شانه قالیباف گذاشتند تا او 12 سال بی‌مهابا در پایتخت یکه‌تازی کند. آن تجربه برای هاشمی در صورت موافقت او و اعضای شورای برای نشستن بر صندلی شهرداری پایتخت یقینا تکرار نخواهد شد، زیرا که این بار هاشمی با اکثریت مطلق آرا به بهشت خواهد رفت.
28 نامزد پست شهرداری
در حالی که بحث انتخاب شهردار تهران هر روز بیشتر از دیروز داغ‌تر می‌شود و به همان میزان احتمال حضور ‌هاشمی در صندلی خیابان بهشت نیز محتمل‌تر به نظر می‌رسد. برای انتخاب شهردار اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورا برگزار شد، 28 نفر را به‌عنوان گزینه پست شهرداری در لیست اولیه قرار دادند و قرار بر این شد از میان آنها هفت گزینه نهایی انتخاب شود.
علی اعطا اسامی افرادی را که در لیست قرار دارند آقایان افشانی، علی‌اوسط ‌هاشمی، انصاری لاری، مرتضی بانک، بیطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک‌نژاد، تقی‌زاده، تندگویان، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، حقانی، حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، عارف، فرشید گلزاری، حسینی مکارم، مهرعلیراده، مقیمی، مناف ‌هاشمی، حجت‌الله میرزایی، سیدجعفر موسوی،  رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن ‌هاشمی را ذکر کرد و گفت که عارف و محسن ‌هاشمی درخواست کرده بودند که نامشان در میان کاندیداها نباشد.
محسن ‌هاشمی رفسنجانی در شورای شهر می‌ماند؟
در حالی که تمام نگاه‌ها به سمت محسن ‌هاشمی برای احراز پست شهرداری تهران دوخته شده بود و این احتمال وجود داشت در صورت کاندیدا شدن محسن ‌هاشمی، رای بالایی برای شهرداری دارد، اما شورای شهر او را کنار گذاشت. دو عضو شورای شهر تهران در دو توئیت گزارشی از جلسه هم‌اندیشی دیروز شورا ارائه کردند و گفتند محسن ‌هاشمی شهردار نمی‌شود.
علی اعطا در توئیتی دلیل ماندن‌ هاشمی رفسنجانی در شورا را این گونه بیان کرد:«به دلیل اینکه خروج آقای مهندس ‌هاشمی از شورا مستلزم استعفای ایشان است و استعفا باید از سوی شورا پذیرفته شود، به پیشنهاد خود ایشان رای‌گیری استمزاجی انجام شد. نظر شورا این بود که آقای مهندس‌ هاشمی در شورا بمانند.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که اعضای شورای شهر چه اصراری دارند که محسن‌ هاشمی در شورا بماند، به ایسنا گفت: در هر حال افراد باید بپذیرند که به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌اند و بعد از انتخابات توافق کردیم که کسی از شورا خارج نشود  و این ربطی به میثاق‌نامه ندارد.
مجید فراهانی نیز در توئیتی به گمانه زنی ماندن ‌هاشمی در شورا رنگ واقعیت بخشید. وی نوشت:«در خصوص آقای مهندس محسن ‌هاشمی وفاق جمعی بر حضور موثر ایشان در شورای شهر قرار گرفت و جمع‌بندی شد ایشان به‌جای شهرداری به همگرایی و مدیریت شورا کمک کنند.»
جهانگیری موافق شهردار شدن‌ هاشمی
درحالی که اعضای شورای شهر تهران به ماندن محسن‌ هاشمی در شورای شهر رای دادند که او چند ساعت قبل از این رای در یک توئیت، تلویحا از علاقه خود به شهردار شدن نوشت و همچنین وی دو روز قبل در گفت‌وگویی با ایرنا، خبر داده بود که اسحاق جهانگیری موافق شهردار شدنش است.
وی به ایرنا گفت:«اتفاقا یکی از موافقان حضور بنده در شهرداری تهران بعد از استعفای آقای نجفی، معاون اول رئیس‌جمهور هستند که چند بار هم با بنده صحبت کرده و هم در جلسه سران اعتدال و اصلاحات نیز این مساله را مطرح کرده است. بنده نیز به ایشان به صراحت گفتم که اگر با دوستان شورا به این تصمیم برسیم تنها توقع و انتظارم حمایت کامل دولت و سایر دستگاه‌های موثر نظام از شهرداری برای حل معضلات بزرگ شهر است و در هیچ‌گونه استفاده تبلیغاتی و سیاسی از این مسئولیت ورود نمی‌کنم، چه رسد به کاندیداتوری ریاست جمهوری.»
می‌توان سه بار رجوع داشت
هاشمی دیروز بعد از جلسه شورا به علت نامزد نشدنش برای پست شهرداری تهران واکنش نشان داد و گفت:«طبیعت ما‌ هاشمی‌ها است که اختلافات را کم کنیم و در صدد کمک به شهر هستم.»
وی از اشتیاقش برای احراز پست شهرداری پرده برداشت و در مورد احتمال حضورش در شهرداری گفت: «امکان سه بار رجوع وجود دارد و حتی محلل نیز می‌توان انجام داد و همیشه آماده به خدمت هستم.»
این روزها انتخاب شهردار تهران به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. نیم‌نگاهی به اسامی 28 نفر نامزد پست شهرداری ما را به این واقعیت می‌رساند که دست‌های پشت پرده در کار است و رقابت شدیدی در این زمینه شکل گرفته است. رقابتی که هر طیف و جریان سیاسی در تلاش است بتواند صندلی خیابان بهشت را فتح کند. مردم امیدوار هستند در بستری سالم و کارشناسی دوره انتقال قدرت شهرداری طولانی‌تر از این نشود، چرا که اگر دوره تغییرات در هر سیستمی کوتاه و سریع نباشد به نگرانی و بی‌ثباتی دامن می‌زند و نهایتا مدیریت شهری را دچار چالش و بحران می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی گمانه‌زنی‎ها در باره نامزدهای نشستن بر صندلی شهرداری تهران را بررسی کرد شوق بهشت وقتی جشنواره بین المللی فیلم فجر تحت تاثیر یک نام بزرگ قرار می‌گیرد سایه سنگین یک سنگ! آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی از دغدغه هایش در هشتاد و یکمین سال زندگی می‌گوید: هنوز ذوق آموختن دارم فقط در فروردین امسال 216 میلیارد و 684 میلیون و 790 هزار تومان از سوی خزانه داری به 17 موسسه فرهنگی اختصاص پیدا کرد بازداشت مرتضوی در سواحل مازندران قاضی در کوزه افتاد بعدازظهر شنبه در ریاض چه خبر بود کودتای اسباب‌بازی در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد؛ تجلیل فرمانده معظم کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش آسیب‌شناسی اصلاحات و اصلاح‌طلبان، برنامه‌های این جریان برای انتخابات 1400 و روند تاثیرات آن در جامعه در گفت‌وگو با «سعید شریعتی» علی تقوی دموکراسی مدرسه‌ای روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد؛ تجلیل فرمانده معظم کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند