احسان اقبال‌سعید منتظر ادامه ترقه‌بازی در عربستان باشید!

تیراندازی شبانگاهی در کاخ الخزامه اقامتگاه محمد بن‌سلمان ولیعهد و در واقع همه‌کاره عربستان سعودی توجه و تحلیل‌ها را به سوی سیاست در این سرزمین پر سروصدا جلب کرد. غافلگیری سیاسی در حجاز و نجد دارد به یک روال تبدیل می‌شود. از انتقال یکباره قدرت از فرزندان ملک عبدالعزیز به فرزندان سلمان بن‌عبدالعزیز تا تغییرات یکباره و یک‌جا در کادر نظامی و کابینه و دستگیری چهره‌‌های سرشناس و حبس کردنشان در سالن یک هتل همه از اتفاقات آنی درون خاندان ملک سلمان است که با اطلاع از حجم مخالفت‌ها و حضور معارضین در نهادهای پرقدرت به شیوه ناگهانی انجام‌ می‌گیرد. تیراندازی کاخ الخزامه با عناوینی چون شلیک تفریحی شاهزاده‌‌ها یا ورود پهباد تفریحی به محوطه امنیتی و توجیهاتی دیگر از تریبون‌‌های رسمی سعودی لاپوشانی خواهد شد، اما شواهد حاکی از آن است که مخالفت‌‌ها و نزاع‌‌ها در سعودی اتفاقا روند صعودی دارد و هر روز از پرده بیشتر برون خواهد افتاد.
انتقال قدرت و موروثی شدن آن درون خاندان سلمان بن‌عبدالعزیز با مخالفت‌‌های گسترده‌ای در میان سایر شاخه‌‌های خاندان سلطنتی مواجه است که موقعیت خود را در خطر دیده و از نظر کسوت آن هم در جامعه‌ای که شیخوخیت و سن هنوز معیارهای مهمی است، پادشاهی محتمل محمد بن سلمان را توهین به جایگاه و شرافت و اشرافیت عربی خود‌ می‌دانند. فرزندان بانو حصه بنت سدیر همسر محبوب و نسب‌دار ملک عبدالعزیز که شامل ملک سلمان و برادران او‌ می‌شوند، همواره شان افزون‌تری از سایر برادران برای خود قائل بوده و هستند و پس از مرگ ملک عبدالله و کنار رفتن غیر سدیری‌‌ها ملک سلمان قدرت را در برادران سدیری موروثی کرد و این برای سایر شاخه‌‌ها غیرقابل تحمل است، پس باید انتظار برخوردهای شدیدتر درون خاندان سلطنتی را داشت. محمدبن‌سلمان با برکناری متعب‌بن‌عبدالله فرمانده گارد ملی که از مهم‌ترین ارکان نظامی عربستان است، درصدد گسترش سیطره بر این نیروی ورزیده وفادار و تاثیرگذار برآمد، اما سال‌ها فرماندهی ملک عبدالله و متعب فرزندش بر گارد ملی نفوذ و حمایت بالایی برای آن‌‌ها درون نیرو ایجاد کرده است. احتمال یک اقدام نظامی از جانب گارد ملی علیه محمدبن‌سلمان و تیمش وجود دارد که‌ می‌تواند یک کودتای خزنده یا یک ترور سیاسی توسط نظامی‌‌ها مشابه سوءقصد خالد اسلامبولی به انور سادات رئیس جمهور وقت مصر باشد. اصلاحات یا بهتر بگوییم اقدامات محمدبن‌سلمان در تغییر قوانین در حوزه زنان و رفتارهای اجتماعی‌ می‌تواند واکنش‌های بسیار شدیدی را به‌وجود بیاورد. نباید فراموش کرد برخی نیروهای وهابی در عربستان چنان افراطی هستند که حتی جامعه سعودی دهه هشتاد میلادی را هم تاب نیاوردند و خانه کعبه را اشغال کردند و اگر دخالت فرانسوی‌‌ها نبود معلوم نبود چه بر سر حکومت ملک خالد پادشاه وقت‌ می‌آمد. حالا که تصاویر باورنکردنی از کنسرت گروه‌‌های راک و جاز و حضور اجتماعی زنان در عصر سلمان و محمد را شاهد هستیم، خروش و خشم مذهبی لایه‌‌های پرقدرت را که گاه با ثروتمندان و خاندان سلطنتی هم در ارتباط هستند، نباید دست کم گرفت. عربستان آرام نیست و این ترقه‌بازی‌‌ها تنها آغاز یا یک نشانه است و دعوا با ملایمت به پایان نخواهد رسید، یا محمدبن‌سلمان مخالفان را به تمامی پاکسازی می‌کند و برخلاف ژست‌‌های روشنفکرانه‌اش گردن می‌زند و تبعید را با جدیت به راه‌ می‌اندازد یا مقاومت اتحاد لایه‌‌های مذهبی-اشرافی و البته نظامی رویایش و شاید خودش را جوانمرگ خواهند ساخت.
سایر اخبار این روزنامه
بررسی اقدام آمریکا در خروج از برجام و واکنش‌های مخالف از تهران تا سایر نقاط جهان استعفا بعد از خستگی از سرکوب نخست‌وزیر ارمنستان رفت دیروز تولد آهنگسازی بود که چند سالی غیبت داشت اما هرگز فراموش نشد میلاد «عندلیبی» در «همدلی» سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اهالی مطبوعات و رسانه‌ها مطرح کرد: حصر رفع می‌شود «همدلی» رویکرد مردانه در مواجهه با ورزشکاران را بررسی کرد زنان ورزشکار غایبان بزرگ رسانه‌ها «الیور استون» اولین نشست در ایران را با طعنه به اصغر فرهادی برگزار کرد؛ فیلم‌های خسته‌کننده ایرانی، جایزه می‌برند! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: ایران مقابل آمریکا و متحدانش تسلیم نمی‌شود به مناسبت سالروز میلاد قیصر امین پور با اندکی تاخیر دردهای نگفتنی احسان اقبال‌سعید منتظر ادامه ترقه‌بازی در عربستان باشید! گزینه وزارت خارجه احتمالاً بدون رای کمیته روابط خارجی هم در سنا رای خواهد آورد مخالفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با پومپئو ظهر دیروز در ستاد ارتش؛ فرمانده کل سپاه با فرمانده کل ارتش دیدار کرد صالح الصماد کشته شد