گزینه وزارت خارجه احتمالاً بدون رای کمیته روابط خارجی هم در سنا رای خواهد آورد مخالفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با پومپئو

روح‌اله نخعی ـ همدلی| زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید، جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به پایان رسیده و رای این کمیته اعلام شده که مخالفت با انتصاب مایک پومپئو، رئیس فعلی سیا به سمت وزارت امور خارجه خواهد بود. با اعلام مواضعی که تا پیش از برگزاری جلسه انجام شده، پومپئو تا همین جا ۱۱ رای مخالف را کسب کرده. در کمیته ۲۱ نفری روابط خارجی، این تعداد رای مخالف به این معناست که این کمیته تخصصی به سنا توصیه نخواهد کرد تا به پومپئو رای اعتماد دهد.
ده سناتور دمکرات کمیته، باب منندز از نیوجرسی، بن کاردین از مریلند، جین شاهین از نیوهمپشایر، تام اودال از نیومکزیکو، کریس مورفی از کانتیکت، تیم کین از ویرجینیا، اد مارکی از ماساچوست، جف مرکلی از اورگون، کوری بوکر باز هم از نیوجرسی و بالاخره کریس کونز از دِلِور، همگی با پومپئو مخالفت کرده‌اند.
در میان ۱۱ جمهوری‌خواه، سناتور جف فلیک از آریزونا، هنوز موضع خود را قطعی نکرده. ۹ نفر، باب کورکر از تنسی، جیم ریش از آیداهو، مارکو روبیو از فلوریدا، ران جانسون از ویسکانسین، کوری گاردنر از کلرادو، تاد یانگ از ایندیانا، جان باراسو از وایومینگ جانی آیزاکسون از جورجیا و راب پورتمن از اوهایو از پومپئو حمایت کرده‌اند؛ اما رند پالِ لیبرتارین از کنتاکی رای مخالف خود را اعلام کرده است. با قرارگرفتن کونز در کنار دیگر دمکرات‌ها و با جمع ده رای دمکرات‌های کمیته با یک رای پال، همین حالا اکثریت را به رای مخالف داده است. موضع‌گیری جف فلیک، در رای کمیته تاثیری نخواهد داشت اما ممکن است معنای مهمی داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
از زمانی که آراء کمیته‌های سنا به طور علنی ثبت می‌شود، یعنی از سال ۱۹۲۵ میلادی، هیچ کدام از گزینه‌های وزارت امور خارجه با رای مخالف کمیته تخصصی در سنا مواجه نشده‌اند و رئیس فعلی سیا از این لحاظ تاریخ‌ساز خواهد شد.


اما برای کسب رای اعتماد نیازی به تایید کمیته ندارد. رای کمیته، به «توصیه» موافق یا مخالفی منجر خواهد شد که اغلب وزن زیادی در رای نهایی صحن علنی سنا دارد اما شمارش آرای سنا نشان می‌دهد، در جلسه رای اعتمادی که با تصمیم رهبر اکثریت، سناتور میچ مک‌کانل اواخر این هفته برگزار می‌شود، پومپئو آرای کافی را خواهد داشت.
جمهوری‌خواهان، اکثریتی ۵۱ به ۴۹ (یا روی کاغذ ۴۷) را در سنا دارند. از میان ۵۱ نماینده جمهوری‌خواه، جان مک‌کین از آریزونا به دلیل بیماری در جلسه رای اعتماد غایب خواهد بود و رند پال هم رای مخالف خود را اعلام کرده. به جز جف فلیک، رای ۴۸ جمهوری‌خواه دیگر موافق خواهد بود. از میان دمکرات‌ها نیز، سناتور هایدی هایدکمپ از داکوتای شمالی به دلیل آنچه تعهد پومپئو به تقویت وزارت خارجه خوانده رای موافق خواهد داد.
به این ترتیب، بدون جف فلیک، نتیجه ۴۹ به ۴۹ است. جمهوری‌خواهان سنا معتقدند رای فلیک را همراه خود دارند. اگر چنین باشد، با رسیدن موافقان به ۵۰، طبق قانون سنا، معاون اول رئیس‌جمهور رای تعیین‌کننده را خواهد انداخت و پومپئو رای خواهد آورد؛ اما اگر فلیکی که بازنشستگی خود را اعلام کرده، تصمیم بگیرد با دولت مخالفت کند، می‌تواند مثل مک‌کین در ماجرای بیمه درمانی، با یک رای مخالف دقیقه نودی، گزینه ترامپ را شکست دهد. رای فلیک در کمیته سیاست خارجی می‌تواند پیش‌نمایشی از رای نهایی او باشد. اگر رای مخالف بدهد، باید منتظر آشوب در میان جمهوری‌خواهان برای پیداکردن یک رای لازم از جای دیگر باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
بررسی اقدام آمریکا در خروج از برجام و واکنش‌های مخالف از تهران تا سایر نقاط جهان استعفا بعد از خستگی از سرکوب نخست‌وزیر ارمنستان رفت دیروز تولد آهنگسازی بود که چند سالی غیبت داشت اما هرگز فراموش نشد میلاد «عندلیبی» در «همدلی» سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اهالی مطبوعات و رسانه‌ها مطرح کرد: حصر رفع می‌شود «همدلی» رویکرد مردانه در مواجهه با ورزشکاران را بررسی کرد زنان ورزشکار غایبان بزرگ رسانه‌ها «الیور استون» اولین نشست در ایران را با طعنه به اصغر فرهادی برگزار کرد؛ فیلم‌های خسته‌کننده ایرانی، جایزه می‌برند! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: ایران مقابل آمریکا و متحدانش تسلیم نمی‌شود به مناسبت سالروز میلاد قیصر امین پور با اندکی تاخیر دردهای نگفتنی احسان اقبال‌سعید منتظر ادامه ترقه‌بازی در عربستان باشید! گزینه وزارت خارجه احتمالاً بدون رای کمیته روابط خارجی هم در سنا رای خواهد آورد مخالفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با پومپئو ظهر دیروز در ستاد ارتش؛ فرمانده کل سپاه با فرمانده کل ارتش دیدار کرد صالح الصماد کشته شد