تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار برای تسهیلات مسکن؛

گروه مسکن- شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری برای استفاده خانه‌اولی‌‌ها در بافت‌های فرسوده از 8 به 6 درصد و برای سایر مناطق شهری از 5/9 به 8 درصد موافقت کرد. این شورا با وجود موافقت با کاهش نرخ سود تسهیلات با افزایش سقف آن به 200 میلیون مخالفت کرده است یا دست‌کم واکنشی به آن نشان نداده است.
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم از 5/9 به ۸ درصد کاهش یافت. همچنین این نرخ سود برای خریداران مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از ۸ به ۶ درصد کاهش یافته است.
مظاهریان هفته گذشته در گفت‌وگو با مهر از ارائه درخواست وزارت راه‌و‌شهرسازی به شورای پول و اعتبار برای بررسی بسته درخواستی این وزارتخانه در خصوص اصلاح وضعیت وام مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم شامل دو فاکتور «افزایش رقم وام مسکن زوجین خانه اولی از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان» و همچنین «کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن برای دارندگان این وام چه در بافت‌های فرسوده و چه سایر مناطق شهری» خبر داده بود. با این حال شورای پول و اعتبار با بخش نخست آن مخالفت کرد و تنها بخش دوم این بسته درخواستی شامل کاهش نرخ سود تسهیلات را پذیرفت.
مظاهریان: به قول‌مان عمل کردیم


معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی همچنین پس از اعلام مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار درباره جزییات مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: باید صبر کرد تا در روزهای آینده جزییات بیشتری از مصوب دیشب شورا اعلام شود. به گفته مظاهریان، با این مصوبه، به قولی که داده شده بود عمل شده است.
چرا وام ۲۰۰ میلیون تومانی تصویب نشد‌
از سوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی در نشست هفته گذشته با اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره کاهش منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفته بود قرار است در صورت موافقت رییس‌جمهور، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی (و نه ارزی) به صندوق مسکن یکم اختصاص یابد تا کسری آن جبران شود.
ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن نیز در بهمن‌ماه سال قبل در مراسم سالگرد تاسیس این بانک از کمبود منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم و ناکافی بودن افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی (مصوبه مجلس در ذیل قانون برنامه ششم توسعه)، به صورت ۲ فقره تخصیص ۵ هزار میلیارد تومانی (در حال حاضر تنها ۵ هزار میلیارد تومان اول آن هم به صورت تهاتر با بدهی‌های این بانک به بانک مرکزی انجام شده است) برای اصلاح منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داده بود.
به نظر می‌رسد با توجه به استقبالی که سپرده‌گذاران از صندوق مسکن یکم داشته‌اند، کسری منابع آن گریزناپذیر باشد. بنابر اعلام بانک عامل بخش مسکن در آذرماه سال گذشته میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم ۴ برابر ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.
مدیرعامل این بانک بارها اعلام کرده است میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم بسیار بیشتر از پیش‌بینی طراحان این صندوق بوده است به گونه‌ای که با توجه به تعداد حساب‌های افتتاح شده در این صندوق، سالانه ۲۰۰ هزار فقره برای بانک عامل بخش مسکن تعهد شده است حال آنکه ظرفیت این بانک کمتر از نصف تعهد ایجاد شده برای افتتاح‌کنندگان حساب است.
بر‌اساس اعلام کارشناسان اقتصاد مسکن، در صورتی که با افزایش رقم وام مسکن یکم از ۱۶۰ میلیون تومان (ویژه زوجین) به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت می‌شد، وضعیت کسری منابع صندوق مسکن یکم به شکل جدی در سریع‌ترین زمان ممکن رخ می‌نمود. به خصوص که با کاهش نرخ سود این تسهیلات، باز هم شاهد استقبال بیشتر مردم از این نوع تسهیلات مسکن خواهیم بود.
شرایط جدید عطف بماسبق می‌شود؟
عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کارآفرینی بانک عامل بخش مسکن در جمع خبرنگاران در مهر ماه سال گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر شرایط صندوق پس‌انداز مسکن یکم اظهار کرد: «تغییر این شرایط به سود وام‌گیرندگان در حال پیگیری در هیات دولت و شورای پول و اعتبار است. مردم منتظر نباشند تا شرایط جدید اعلام، ابلاغ و اعمال شود و سپس به افتتاح حساب پس‌‌انداز مسکن یکم مبادرت کنند، بلکه اگر شرایط جدید وضع شود، این مصوبات عطف بماسبق شده و مشمول سپرده‌گذاران قبلی نیز خواهد شد.»
البته این اظهارات آخوندی مربوط به اولین زمزمه‌های کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن بود که پس از مدتی اعمال شد. اما اینکه آیا در شرایط جدید اعلامی، این تغییرات نیز عطف بماسبق شده و به دارندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم که قبل از تاریخ ابلاغ شرایط جدید، به افتتاح حساب در این صندوق مبادرت کرده بودند نیز تعلق می‌گیرد یا خیر، مشخص نیست و باید منتظر تدوین دستورالعمل اجرایی آن در بانک عامل بخش مسکن باشیم.
مدیر ارتباطات بانک مسکن نیز با بیان اینکه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مشمول قراردادهای جدید خواهد شد، گفت: پس از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی آن تدوین می‌شود.
مسعود ایزدی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار آیا این مصوبه شامل حال افرادی که در حال پرداخت اقساط وام 80 میلیونی مسکن از محل صندوق یکم با نرخ سود 5/9 یا 8 درصد هستند می‌شود، گفت: شورای پول و اعتبار روز گذشته نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم را در بافت‌های فرسوده از 8 درصد به 6 درصد و در سایر مناطق از 5/9 درصد را به 8 درصد کاهش داد.
وی افزود: به محض اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی آن تدوین و به شعب ابلاغ خواهد شد.
ایزدی ادامه داد: قطعا متقاضیان و دارندگان امتیاز صندوق پس‌انداز یکم که هنوز از این امتیاز استفاده نکرده‌اند، مصوبه شامل حالشان خواهد شد، اما این مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات شامل حال افرادی که از این تسهیلات استفاده و یک قسط پرداخت کرده‌اند، نمی‌شود. مدیر ارتباطات بانک مسکن در پاسخ به این سوال که کاهش اقساط وام مسکن با مصوبه جدید چقدر خواهد بود، خاطرنشان کرد: با ابلاغ مصوبه جدید از سوی بانک مرکزی تدوین دستورالعمل اجرایی آن انجام و سپس میزان کاهش اقساط نیز مشخص خواهد شد.
افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۲۵ میلیون تومان
شورای پول و اعتبار در مصوبه دیگری میزان تسهیلات مسکن روستایی به ۲۵ میلیون تومان با نرخ ۵ درصد و نرخ وام مسکن شهری در بافت فرسوده از ۸ به ۶ درصد کاهش یافت. شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و چهل و هفتمین جلسه خود و در ادامه تصمیم‌های این شورا برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه‌اولی‌ها و نیز نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی، دو تصمیم را به تصویب اعضای شورا رساند.
در حال حاضر خانه‌اولی‌ها برای دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی مسکن (در تهران) بایستی 80 میلیون تومان را به‌مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت سقف وام مذکور 120 میلیون تومان و در سایر شهرها 80 میلیون تومان است.
اقساط وام مذکور برای زوج‌های جوان (خانه‌اولی‌ها) در تهران با بازپرداخت 12ساله ماهانه یک میلیون و 866 هزار تومان است. در مراکز استان‌ها اقساط 12ساله وام مسکن صندوق پس‌انداز یکم ویژه زوجین با نرخ سود 5/9 درصدی یک میلیون و 399 هزار تومان و در سایر شهرها نیز اقساط ماهانه حدود 700 هزار تومان است.
متقاضیان وام مسکن صندوق یکم در تهران پس از 12 سال بابت وام 160 میلیون تومانی حدود 110 میلیون تومان سود پرداخت می‌کنند، به‌عبارت دیگر با نرخ سود 5/9 درصد حدود 270 میلیون تومان (با قسط ماهانه 8/1 میلیون تومانی) پرداخت خواهند کرد، این در حالی است که با کاهش سود وام مسکن خانه‌اولی‌ها به 8 درصد (برای سایر مناطق شهری) با فرض بازپرداخت 12ساله ساده سود تسهیلات به 90 میلیون تومان کاهش می‌یابد.
میزان اقساط ماهانه وام 160 میلیون تومانی با سود 8 درصد یک میلیون و 730 هزار تومان بوده که حدود 130 هزار تومان از وام با نرخ سود 5/9 درصد کمتر است.
از سوی دیگر مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود وام صندوق پس‌انداز یکم برای استفاده خانه‌‌اولی‌ها در بافت‌های فرسوده به 6 درصد کاهش یافته است. بر این اساس در تهران زوج‌های جوان 12 ماه پس از سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم می‌توانند از وام 160 میلیون تومانی و اقساط ماهانه یک میلیون و 560 هزار تومانی آن استفاده کنند. مقایسه این رقم با اقساط وام با نرخ 8 درصد حاکی از کاهش حدود 170 هزار تومانی قسط ماهانه است.
کل سود این تسهیلات با نرخ 6 درصد با بازپرداخت 12ساله به‌شیوه ساده 64 میلیون و 800 هزار تومان است که در مقایسه با وام 8درصدی حدود 26 میلیون تومان کاهش می‌یابد.
چنانچه زوج‌های جوان خانه‌اولی متقاضی دریافت 100 میلیون تومان وام در بافت فرسوده باشند ماهانه حدود 975 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند که البته این مبلغ از رقم اعلام‌شده وزیر راه‌و‌شهرسازی 75800 تومان بیشتر است. میزان سود این وام با بازپرداخت 12ساله ساده 40 میلیون و 522 هزار تومان خواهد بود.
تسهیلات با سود 8 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله
اقساط ماهانه 866000 تومان
کل سود پرداختی 44694000 تومان
کل مبلغ پرداختی 124694000 تومان
تسهیلات با نرخ سود 8 درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله
تثبیت سقف وام 971000 تومان
کل سود پرداختی 28567000 تومان
جمع بازپرداخت 28567000 تومان
تسهیلات با نرخ سود 8 درصد و دوره بازپرداخت 8 ساله
اقساط ماهانه 1131000 تومان
کل سود پرداختی 28568000 تومان
جمع بازپرداخت 108567000 تومان
تسهیلات با نرخ سود 6 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله
اقساط ماهانه 781000 تومان
کل سود پرداختی 32396000 تومان
جمع بازپرداخت 112396000 تومان
تسهیلات با نرخ سود 6 درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله
اقساط ماهانه 888000 تومان
کل سود پرداختی 26586000 تومان
جمع بازپرداخت 106586000 تومان
تسهیلات با نرخ سود 6 درصد و دوره بازپرداخت 8 ساله
اقساط ماهانه 1051000 تومان
کل سود پرداختی 20934000 تومان
جمع بازپرداخت 100934000 تومان