وقتی ماکرون و ترامپ خیلی رفیق می‌شوند؛

روحانی:کاخ سفید اول بدهی‌اش را جبران کند
یورو‌نیوز- بر‌خلاف برخورد عجیب و غریب رییس‌جمهور‌ فرانسه و ایالات متحده در حاشیه اجلاس سال گذشته ناتو، در طول سفر سه روزه امانوئل ماکرون به واشنگتن، وی و دونالد ترامپ بارها در صحبت‌هایشان و با زبان بدن و رفتار، دوستانه بودن رابطه خود را نه فقط در سطح دیپلماتیک که در مقیاس شخصی نیز نشان دادند.
گرمی روابط روز سه‌شنبه در مراسم استقبال از امانوئل ماکرون و همسرش برژیت زمانی آغاز شد که دو رییس جمهور با روبوسی و در آغوش کشیدن‌ گرم با یکدیگر احوالپرسی کردند.
بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه گذشته در دیدار دو رییس جمهور ایالات متحده و فرانسه، دونالد ترامپ شانه‌های ماکرون را به آرامی تکاند و گفت که شوره روی کت او بوده است. وی رو به خبرنگاران گفت: باید او را از هر لحاظ عالی کنیم. البته او همین طوری هم عالی است.گرفتن دست یکدیگر هنگام عبور از بخش غربی کاخ سفید، فشردن دست هم هنگام صحبت کردن و روی پای یکدیگر زدن و ابراز محبت مداوم، از نشانه‌هایی بود که دو رییس‌جمهور در مدت دیدار برای نشان دادن رابطه دوستانه و صمیمی از خود نشان دادند.


سفر امانوئل ماکرون به واشنگتن با هدف گفت‌وگو و مذاکره با دونالد ترامپ درباره اختلاف نظر اروپا با دولت آمریکا صورت گرفت. مساله توافق هسته‌ای با ایران، پیوستن مجدد ایالات متحده به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس و خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه از جمله مواردی است که در این سفر به آن پرداخته شد.
دونالد ترامپ پس از کالوین کولیج، تنها رییس‌‌جمهور‌ ایالات متحده است که در اولین سال حضور در کاخ سفید میزبان هیچ کدام از رهبران اروپایی نبوده است. حال با گذشت 15 ماه از حضور در مسند ریاست جمهوری وی میزبان رییس‌جمهور‌ فرانسه است.
دونالد ترامپ تابستان گذشته به پاریس سفر و میزبانی فرانسه را در این سفر ستایش کرده بود. او در روز مهم آزادی زندان باستیل و سقوط سلطنت و آغاز جمهوری در چهاردهم ژوئیه نیز در پاریس در کنار امانوئل ماکرون بود.
اما رابطه بین ماکرون و ترامپ چگونه است؟ چطور دو رییس‌جمهور‌ که هر دو در یک سال برای اولین بار قدرت را در اختیار گرفتند به دیدگاه‌های مشترک با یکدیگر می‌رسند. کریستینا برزینا پژوهشگر موسسه مارشال در بروکسل معتقد است امانوئل ماکرون در میان رهبران اروپایی بهترین دوست دونالد ترامپ است.این در حالی است که ترامپ نشان داده معمولا رابطه خوبی با رهبران دیگر کشورها ندارد. سخنان او علیه برخی از رهبران از ابتدای به قدرت رسیدن او کاملا تنش‌زا نیز بوده است. حال آن طور که برزینا می‌گوید به نظر می‌رسد که ماکرون می‌تواند مهم‌ترین نماینده اروپایی‌ها برای روابط فراسوی اقیانوس اطلس باشد.
کریستینا برزینا می‌گوید: نقطه مشترک هر دو رییس‌جمهور اجرای اصلاحات در دو کشور است. البته اصلاحات ماکرون در داخل فرانسه با انتقادات فراوانی مواجه شده است و این کشور شاهد اعتراضات خیابانی و اعتصاب کارکنان دولتی است که دونالد ترامپ در جریان اصلاحات ساختار تامین اجتماعی با اعتراضات ضعیف‌‌تری مواجه شد. صفحه2