جهان وطنی و عزت ملی!

|  سعید اصغرزاده| روزنامه‌نگار| کم پیش می‌آید که آدمی در مواقعی که بحران وجود ندارد به فکر آنهایی باشد که در دل بحران‌ها به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند از آلامی بکاهند و از وجود ضایعه‌ای مردم را بگریزانند. کشور ما هم که کشور تنش‌ها و بحران‌هاست؛ از تنش آبی بگیر تا بحران‌هایی همچون زلزله و سیلاب و طوفان. خیلی هم کم پیش می‌آید که تک‌تک افراد جامعه آن‌قدر توانمند، باامکانات و آموزش‌دیده باشند که به‌تنهایی بتوانند از بحران‌های طبیعی و بشرساخت به سلامت بیرون آیند. هر چند همیشه نخستین امدادگران و نجات‌دهندگان همین مردم کوچه و بازاری هستند که در مجاورت آسیب‌ها قرار می‌گیرند و اخلاق حکم می‌کند که آستین بالا بزنند و تا رسیدن نیروهای امدادی به‌تنهایی بار نجات مصدومان را بر دوش بکشند، اما گاهی چه بهتر است عملیات تخصصی را متخصصان انجام دهند و چه نیکوست که دخالتی در کار نباشد.
به باور بسیاری، شاید نهادهای امدادی و نیروهای دخیل در پروسه امدادونجات اندک باشند و بضاعت تدارکاتی ایشان در حد کافی نباشد، اما وجود داوطلبان و همپوشانی امکانات با سایر نهادها همیشه توانسته است راه و مفری برای گذر از بحران باشد؛ کوله‌باری از تجربیات و آمادگی برای بحران‌های بعدی و بعدی.
در این میان هلال‌احمر نیروی خدومی است که اعتبارش را می‌توان با اعتماد مردم به آرم و نشانه او در هر پیچ و خم جاده و در هر بزنگاه حادثه دید و یافت. شاید ویژگی اصلی هلال هم همین باشد؛ در دسترس بودن برای مردم و همرنگی با مردم. چرا که هلال قسمتی از بدنه اجتماعی کشور است و مشارکت مردمی است که هلال را توانمند ساخته و هلال است که در توانمندسازی مردم می‌کوشد و برنامه‌های این سال‌ها و برنامه‌ریزی برای سال‌های بعدتر، نشانه‌اش!
در این میان، آنچه هلال را متمایز از دیگران می‌سازد این است که هلال ماموریت خود را در قالب عملیات امدادونجات صرف ندیده، چرا که پیشگیری حوادث و پیگیری‌های پس از حوادث می‌تواند مکمل کار او باشد. تکیه بر عنصر آگاهی و شروع به آموزش از ابتدای کودکی و حتی ترویج امدادگری در جست‌وجویی خانه‌به‌خانه از گام‌های مهمی است که هلال در پیشگیری برمی‌دارد. فعالیت فرهنگی و فعالیت اجتماعی هلال از آغاز امر اجتماعی‌شدن کودک شروع و بذرهای امید کاشته می‌شود. طیف‌های مختلف سنی و وجود آموزش‌های متناسب با سن و توان افراد نشانه آن است.


در بعد از حادثه هم اگر هلال نباشد، چه‌بسا حوادثی در بطن جامعه به‌وجود بیاید مخرب‌تر از حوادث طبیعی و خسارت‌های مادی آن. شاید موج نگرانی و ناامیدی پس از زلزله‌ها را دیده‌اید که چگونه با وجود و همراهی اکیپ‌های هلال‌احمر رفع و رجوع می‌شود. جامعه همواره نیازمند توجه، دلجویی و تقویت است. نمی‌شود که در کنار مردم بود و به دردهای ایشان گوش فرا نداد و در جهت کاهش آن گام برنداشت.
و بر همین قیاس است سرفصل‌ها و اهدافی که بر شعارهای اصیلی بنیان گذاشته شده است:
1- هلال‌احمر هیچ‌گونه جهت‌گیری نسبت به ملیت، نژاد، عقیده مذهبی، طبقه یا عقاید سیاسی ندارد یعنی بی‌طرف است.
2- برای بهره بردن از اطمینان همگانی در درگیری‌ها از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کند و در مناقشات شرکت نمی‌کند تا بی‌غرض باقی بماند.
3- هلال در خدمات انسان‌دوستانه دولت نقش کمکی را ایفا و منطبق با قوانین عمل کرده تا همواره نیرویی مستقل باقی بماند.
4- حضور داوطلبانه افراد در هلال و عدم توجه افراد به مشوق‌های مادی چیزی جز ترویج فرهنگ داوطلبی نیست.
5- هلال رویه‌ای جز بشردوستی و کاهش آلام بشری و محافظت از جان و سلامتی و تضمین کرامت انسان‌ها ندارد.
6- بچه‌های هلال در واحدها و سازمان‌های مختلف همچون یک تن واحدند و در چارچوب قواعد علمی، اخلاقی و انسانی تن به یگانگی داده‌اند.
7- برای هلالی‌ها فرقی نمی‌کند که آوای کمک از کدام سو و از کدام مرز باشد، بشردوستی امری جهانشمول است و جهان وطن تمام هلالی‌هاست.
از همین‌رو، جا دارد که در تقویت بنیان‌های هلال کوشش و در ترویج فرهنگ داوطلبی سعی بسیار شود و چه نیکوست که داوطلبان هلالِ ایران را بیش از پیش جوانان تشکیل می‌دهند. نفوذ اندیشه‌های انسانی هلال در دل جوانان نشان از آن دارد که راه مناسب را همواره جوانان انتخاب می‌کنند و در این رهگذر است که هلال جوانگرایی را به‌عنوان یک روش و مسلک سرلوحه خود قرار داده است. در این میان، سیاست دیوارهای شیشه‌ای و شفافیت اعمال‌شده در برنامه‌های هلال بسیار کارگشا و ارزشمند بوده است. شاید سابقه نداشت که مجموعه‌ای، کمک‌های مردم به زلزله‌زدگان را در این نهایت روشن و شفاف با آمار و ارقام دقیق در اختیار همگان قرار دهد. مردم و جوانان وقتی صداقت و راستی را می‌بینند با جان و دل در فعالیت‌های خیرخواهانه هلال دخیل می‌شوند و این نشان می‌دهد که تعاملات سالم و شفاف با جامعه می‌تواند بهترین کنش باشد و بهترین جواب‌ها را در بطن حوادث بگیرد.
شاید فارغ از تمام اینها باید در این نوشته کوتاه قدردان داوطلبان، امدادگران، نجاتگران و جوانان هلالی بود که پرچم غیرت، جوانمردی و اخلاص را در جهان پرآشوب معاصر برافراشته نگه‌داشته‌اند و موجب عزتی ملی برای ما مردم ایران شده‌اند.