«ابتکار» جنجال‌های برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور را در گفت‌وگو با مجری‌ها و سینماگران بررسی می‌کند

حالا خورشید، حالا حاشیه
سیدحسین رسولی
دیروز برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور با جنجال‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شد. دوربین مخفی که قرار بود درباره بازار متلاطم ارز پخش شود، روی آنتن نرفت. رشیدپور هم مدام درخواست پخش این آیتم را می‌کرد و مورد قبول واقع نمی‌شود و او هم برنامه را ترک می‌کند. در انتها نیز مجری دیگری به جای او برنامه «حالا خورشید» را به پایان می‌برد.
ماجرا از دور روز پیش آغاز می‌شود. رشیدپور شعر طنزی در رابطه با افزایش قیمت ارز می‌خواند. او برنامه روز گذشته خود را هم به نوسانات بازار ارز اختصاص می‌دهد. داستان این گونه است که رشیدپور در حین اجرای برنامه می‌گوید: «تا دقایقی دیگر یک بخش مهم راجع به چهارراه استانبول، دلار و هیجانات بازار پخش خواهیم کرد و حتما از شما دعوت می‌کنم تا در کنار ما بمانید...گروهی را در قالب دوربین مخفی به چهارراه استانبول تهران فرستادیم تا ببینیم مطابق آنچه که برخی از مسئولان محترم در رسانه‌ها و سخنرانی‌ها اعلام می‌کنند، آیا مردم می‌توانند از بانک‌های مرجع کشور حواله ارسال بکنند؟ برخورد صرافی‌های محترم با ماجرا چیست؟ اصلا چه خبر است؟» در ادامه دوربین مخفی پخش نمی‌شود، مسئولان بانک مرکزی هم روی خط تلفن برنامه نمی‌آیند، رشیدپور ناپدید می‌شود و مجری دیگری هم برنامه را تمام می‌کند.


نکته اساسی در این میان عدم پاسخگویی عوامل برنامه «حالا خورشید» به رسانه‌های عمومی است. روابط عمومی شبکه سوم هم پاسخگو نیست و خطوط تلفنی‌شان مدام اشغال است. کسی هم نمی‌تواند رشیدپور را پیدا کند. جالب است که خیلی از مخاطبان هم همیشه می‌گویند چنین اتفاقاتی در صدا و سیما نمایشی است؛ آن‌ها می‌خواهند بیننده را بیشتر کنند. در این گزارش به همه حواشی برنامه رشیدپور می‌پردازیم و گفت‌وگوهایی با «مهدی صباغ‌زاده»، «محمد سلوکی» و «احسان کرمی» در رابطه با چنین اتفاق‌هایی داشته‌ایم.
«حالا خورشید» چیست؟
«حالا خورشید» با اجرا و تهیه‌کنندگی رضا رشیدپور یک برنامه تلویزیونی است که زمینه اجتماعی و فضایی شاد دارد. اکثر روزهای هفته از ساعت هشت صبح روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود. بخش‌هایی مانند بررسی روزنامه‌های روز کشور، گفت‌وگو با مهمان و شوخی با خبرهای داغ دارد. این برنامه برای اولین بار ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ بود که پخش خود را شروع کرد. رشیدپور با این اتفاق پس از چندی ممنوع‌التصویری دوباره وارد سازمان صدا و سیما شد. او در رابطه با ممنوع التصویری‌اش در گفت‌وگویی با خبرگزاری «مهر» می‌گوید: «من خاطرات تلخ آن دوران را هرگز نمی بخشم، اما فراموش می‌کنم.» رشیدپور درباره برنامه «حالا خورشید» هم می‌گوید: «حدود یک و نیم دهه پیش یک برنامه صبحگاهی در شبکه یک داشتم که بسیار پرمخاطب بود و وقتی شبکه سه سیما به من پیشنهاد اجرای یک برنامه را داد، استقبال کردم چراکه دوست داشتم برای بازگشتن به تلویزیون برنامه‌ای صبحگاهی داشته باشم». البته برنامه «حالا خورشید» پس از اجرای رشیدپور در برنامه سینمایی «هفت» و انتقاداتی که ابراهیم حاتمی‌کیا و عوامل فیلم «لاتاری» به او داشتند با بحران مواجه شد. خبرهایی به گوش می‌رسید که او را از اجرای برنامه کنار گذاشته‌اند؛ ولی، فصل جدید «حالا خورشید» از روز شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۷ روی آنتن شبکه سوم رفت. این پایان حواشی برنامه انتقادی رشیدپور نبود. او در روزهای گذشته مدام به نوسانات ارز اعتراض کرد. حتی فیلم شعرخوانی کنایه آمیز رشیدپور درباره نوسان نرخ سکه و ارز در فضای مجازی دست به دست شده است. زمانی که «ناصر چشم‌آذر» درگذشت نیز در برنامه «حالا خورشید» چند لحظه‌ای به اشتباه عکس «منوچهر چشم‌آذر» برادر ناصر چشم‌آذر نمایش داده شد.
داغ‌ترین حاشیه‌ها
رضارشیدپور در حین اجرای برنامه زنده «حالا خورشید» از هوش می‌رود. تصویر این اتفاق دست به دست می‌گردد. مهدی توکلی‌زاده مدیر روابط عمومی معاونت سیما هم می‌گوید: «رضا رشید پور دچار افت فشار شده است و در حال حاضر به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شده است». اوج حاشیه‌های عجیب و غریب برای رضا رشیدپور از زمان اجرای برنامه سینمایی «هفت» شروع شد. این برنامه سینمایی پس از یک دوره طولانی تعطیلی با حذف «بهروز افخمی» همزمان با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفت. رضا رشیدپور مجری این برنامه شد. ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «به وقت شام» در اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر بیشتر از آن‌که به داوران ایراد بگیرد و تاکید کند چرا با توجه به مضمون فیلمش به او جایزه بیشتری نداده‌اند، رشیدپور، شبکه سوم سیما و صدا و سیما را نقد کرد. جالب است که پیش از این موضوع، رای‌گیری کانال تلگرامی «حالا خورشید» درباره فیلم‌های جشنواره فجر مورد بحث و جدل واقع شده بود. رای‌گیری که سوال کرده بود: «شما حدس می‌زنید کدام فیلم در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلم را دریافت خواهد کرد؟» نکته مهم در اینجاست که مردم هیچ‌کدام از فیلم‌های جشنواره را ندیده‌ بودند. بسیاری از فیلم‌ها هم آماده نبودند و حتی اهالی رسانه هم که قبل از جشنواره بسیاری از فیلم‌ها را در اکران‌های خصوصی می‌دیدند، موفق به تماشای فیلم‌های دوره سی و ششم نشدند. فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا با اختلاف فراوان در راس این نظرسنجی قرار گرفت و حاشیه‌های فراوانی برای رشیدپور و حاتمی‌کیا ایجاد کرد.
آن‌هایی که در صدا و سیما ارتباطات نزدیک دارند!
مهدی صباغ زاده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما که در صدا و سیما هم آثاری مانند «دزدان مادربزرگ» (۱۳۷۴-۱۳۷۵) و «دلبر آهنی» (۱۳۷۹) را ساخته است، در رابطه با شرایط این روزهای صدا و سیما به روزنامه «ابتکار» می‌گوید: «این روزها بیشتر خبرهای شبکه شش را می‌بینم. شبکه‌های دیگر را نمی‌بینم. چیزی هم ندارند که پای آن‌ها بنشینم. برنامه‌هایی که بخواهد مردم را جذب کند در صدا و سیما نیست. آن‌هایی هم که صدا و سیما را می‌بینند، چاره دیگری ندارند. از اکثر افراد می‌پرسم: «تلویزیون را می‌بینید؟» و آن‌ها هم می‌گویند که «نه!». به خاطر اینکه نه سریال‌های جذابی ساخته می‌شود که با مخاطب ارتباط برقرار کند و نه برنامه‌های خوب دیگری دارد. شبکه‌های ماهواره‌ای هم وارد میدان شده‌اند و هر چیزی که دلشان بخواهد پخش می‌کنند. مردم هم سعی می‌کنند برنامه‌های جذاب ماهواره را ببینند. به نظرم صدا و سیما باید تلاش و کوشش کند که برنامه جذاب تولید کند. سریال‌های خوبی بسازد و با مخاطب ارتباط برقرار کند تا آن‌ها در خانه بنشینند و تماشا کنند».
کارگردان فیلم «پیشنهاد ۵۰ میلیونی» (۱۳۸۴) درباره دوری‌ چند ساله‌اش از کارهای تولیدی در صدا و سیما می‌گوید: «سال‌های گذشته در خدمت صدا و سیما بودم. مجموعه «دزدان مادربزرگ»، «دیوار شیشه‌ای» و «دلبر آهنی» را ساختم. فیلم‌های مختلف تلویزیونی هم ساخته‌ام. چند سالی است که با اجازه در آن‌جا نیستم. دعوتی هم از ما نمی‌کنند. یک سری در آن‌جا هستند که ارتباطات نزدیک دارند. حالا می‌توانید اسم این رابطه را هر چیزی مانند رانت بگذارید. تولیدات دست آن‌هاست. از فیلم‌سازهای قدیمی و با تجربه دعوت نمی‌شود. در سینما هم چنین شده است. بسیاری از بچه‌های قدیمی سینما خانه‌نشین شده‌اند. تولید سینما گران شده است. دیگر صرف نمی‌کند. سلیقه مردم پایین رفته است. بیشتر مردم ژانر کمدی را دوست دارند. تمام این مسائل دست به دست هم داده است تا کارگردان‌های قدیمی دیگر جایی در صدا و سیما و خود سینما نداشته باشند.»
صباغ‌زاده درباره رابطه سینماگران بخش خصوصی و صدا و سیما می‌گوید: «فیلم‌های ما سینماگران در صدا و سیما پخش نمی‌شود. چندین سال است که فیلم‌های ما را نمی‌خرند. فیلم‌های کمی خریداری می‌شود، آن هم برخی از فیلم‌ها که لازمش دارند! خیلی از فیلم‌ها روی دست تهیه‌کنندگان مانده است. به نظرم باید صدا و سیما اکثر فیلم‌های سینمایی را خریداری کند و در آرشیو خود داشته باشد. این سازمان نباید فیلم‌ها را از وزارت فرهنگ و ارشاد بگیرد. باید فیلم‌ها را آرشیو کند تا اگر زمانی به دردش خود آن‌ها را خرج کند.»
«خانه کاغذی» (۱۳۹۵) آخرین ساخته صباغ‌زاده است که در هنگام اکران عمومی با حواشی از سوی سازمان صدا و سیما روبه‌رو شد. تیزرهای تبلیغی آن با سانسور مواجه شد و هنوز این فیلم از سوی صدا و سیما خریداری و پخش نشده است. صباغ‌زاده در همین رابطه می‌گوید: «فضای صدا و سیما خیلی سلیقه‌ای است. یک سری آدم پای رایانه و شورای تصمیم‌گیری نشسته‌اند. سانسورها و حذفیات بی موردی هم اعمال می‌کنند. فیلمی که مجوز دارد و در سینماها اکران می‌شود دیگر موردی ندارد که از سوی آن‌ها ممیزی بخورد. این سازمان نباید درباره فیلمی که اکران عمومی می‌شود مدام اظهار نظر کنند و سلیقه خودشان را روی تیزرها اعمال کنند.»
برخی موضوعات حقوقی تبعات دارد
محمد سلوکی، مجری، بازیگر و تهیه‌کننده که مجری برنامه‌هایی مانند «نیمرخ» و «تهران ۲۰» هم بوده است در رابطه با برنامه «حالا خورشید» می‌گوید: «برنامه را ندیدم. سخت است که به طور خاص درباره این برنامه نظر بدهم. بالاخره بعضی وقت‌ها برخی از موضوعات مشکل‌آفرین هستند. ما نمی‌دانیم که تبعات یک برنامه چه خواهد شد. ممکن است در پرداخت موضوعاتی خاص شرایط ویژه باشد و صلاح نباشد که حرفی درباره آن زده شود. واقعیت این است که روز من از ساعت ۱۱ شروع می‌شود. برنامه آقای رشیدپور را ندیدم.»
سلوکی در ادامه درباره مسئولیت چنین اتفاقاتی در برنامه‌های تلویزیونی می‌گوید: «در اغلب موارد بیشتر برنامه‌ها بازبینی می‌شوند. خیلی از موضوعات بار حقوقی دارند. اگر به عنوان مثال شما بخواهید دوربین مخفی نشان بدهید به هر حال تبعات حقوقی دارد. در همه جای دنیا چنین است.» به محمد سلوکی مجری برنامه «اینک بهار» می‌گوییم که ساعت‌ها دنبال پاسخی از آقای رشیدپور و مسئولان روابط عمومی شبکه سوم سیما بودیم و نتوانستیم آن‌ها پیدا کنیم. او پاسخ می‌دهد: «به نظر من، اگر قرار باشد برای مجموعه خودم سیاست‌گذاری کنم، حتما یک فرد پاسخگو را در شرایط خاص قرار می‌دهم. حتی اگر قرار باشد که تنها پاسخ تلفن را بدهد و بگوید که: «الآن نمی‌توانم جواب شما را بدهم.» باید نسبت به موضوع پاسخگو باشیم. مثلا بگوییم که: «تا فردا دست نگه دارید. من جواب شما را خواهم داد.» واجب است که پاسخ‌گویی نه در تلویزیون، بلکه در همه جا باشد. اگر کسی پاسخگو نباشد به هر حال ضررش به خود او بازمی‌گردد.»
برای من چنین مشکلی پیش نیامده است
احسان کرمی، مجری و بازیگر که برنامه‌هایی مانند «رادیو هفت» و «زنده‌رود» را در کارنامه کاری خود دارد به روزنامه «ابتکار» می‌گوید: «متاسفانه برنامه «حالا خورشید» را ندیده‌ام. ولی باید به شما اعلام کنم که تقریبا سه سالی می‌شود هیچ اجرایی در صدا و سیما نداشته‌ام. خیلی وقت است که در جام جم نبوده‌ام. البته تنها اجرایی که داشتم با آقای رامبد جوان در برنامه «خندوانه» بوده‌ است. به طور کامل از صدا و سیما دور هستم. این موضوع یک انتخاب شخصی است. در زمانی هم که مجری صدا و سیما بودم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد که ناچار بشوم برنامه را ترک کنم.»
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس برجام را صرف نظر از تصمیم ترامپ، حفظ می‌کنیم 6 منطقه پایتخت در خطر گاز «رادون» قرار دارند بوی رادیوم در هوای تهران «ابتکار» جنجال‌های برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور را در گفت‌وگو با مجری‌ها و سینماگران بررسی می‌کند جلال خوشچهره همسویی نامبارک علیه مردم‌سالاری «ابتکار» از گمانه‌ها درباره تجزیه استان تهران گزارش می‌دهد جدایی «خرداد» از تهران! «ابتکار» دورنمای انتخابات پارلمانی در عراق را بررسی می‌کند معماهای صندوق رای در همسایه غربی «ابتکار» مشکلات کتابفروشان مستاجر را بررسی می‌کند عصر انقراض کتابفروشی‌ها «ابتکار» از تاکید مجلس بر بازنگری در حدود مسئولیت نهادها و پرهیز از موازی کاری گزارش می دهد داود فیرحی در گفت‌وگو با «ابتکار»: رد صلاحیت، کارکرد احزاب را تضعیف می‌کند ولادیمیر پوتین دوباره رئیس‌جمهور شد، مدودف نخست‌وزیر چهارمین تاجگذاری تزار روسیه عصر جدید آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی برخی در ماجرای مسدودسازی تلگرام به دستگاه قضایی توهین کردند