همه مشکلات را به گردن تحریم نیندازیم

ابراهیم جمیلی*- بازگشت تهدید‌های آمریکا با خروج این کشور از برجام اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد اما این موضوع به این معنی نیست که مشکلات کشور را یکسره بر دوش مسایل اخیر گذاشته و از تدبیر و چاره‌اندیشی در راستای حل کردن چالش‌های اقتصادی کشور دست برداریم‌. نکته مهم و قابل توجهی که نباید از آن غافل بمانیم آن است که همسویی و یک‌رنگی اظهارنظر‌ها و سیاست‌های اقتصادی در داخل کشور اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد‌.
آنچه نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد دور شدن از تحریم داخلی است‌؛ موضوعی که از داخل اقتصاد را دچار آسیب‌هایی عمیق کرده است و به آن ضربه می‌زند‌. تحریم داخلی از جایی آغاز شد که شرکت‌های دولتی نه‌تنها به حمایت از شرکت‌های خصوصی نپرداختند بلکه در مقام مقابله یا به بیانی دیگر رقابت با شرکت‌های خصوصی پرداخته‌اند‌. شرایط کنونی این موضوع را برنمی‌تابد و باید در راستای بهبود شرایط یکسو و در مسیر مشترک گام برداشته شود‌.
در همین راستا موانع تولید باید شناسایی شود و راهکارهایی جدی برای جذب اعتماد تولیدکنندگان ارائه و خواسته‌های منطقی تولیدکنندگان از سوی دولت بررسی شده و پاسخ داده شوند‌. این روند موجب همکاری بیشتر بخش خصوصی با دولت خواهد شد و به‌طور طبیعی افزایش اشتغال را موجب خواهد شد‌. حال آنکه روشن است افزایش اشتغال گام بلندی در مسیر حل کردن مشکلات اقتصادی است‌. همچنین نباید به گذشته و برنامه‌ریزی‌هایی که در گذشته انجام شده بی‌توجه بود و از آنها عبور کرد‌. تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یکی از این تصمیمات است که امروز باید راهکارهای خود را بعد از تحریم‌های دوباره ارائه دهد‌. این ستاد باید نقاط ضعف و قوت اقتصادی کشور را تاکنون شناسایی کرده باشد و تصمیمات اجرایی خود را در شرایط کنونی ارائه دهد‌. اهمیت این موضوع در این است که در شماری از مشکلات اقتصادی رفتارهای سیاسی داخلی و روابط خارجی کشور بر این مشکلات بی‌تاثیر نیست‌. در چنین موقعیتی باید منافع ملی در راس امور قرار گرفته و با توجه به آن تصمیمات اجرایی شوند‌.
علاوه بر آن باید واقعیت را پذیرفت که بسیاری از امور به شکل دستوری حل نخواهد شد که از آن جمله کنترل قیمت ارز است‌. تنها راه کنترل قیمت ارز افزایش تولید است که مهم، همچنان که ابتدا اشاره شد حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی محقق خواهد شد‌. طبیعی است که با آسیب دیدن تولید و شکننده شدن آن تقاضا برای ارز در راستای واردات بخش گسترده‌ای از نیازهای جامعه افزایش پیدا می‌کند‌. بنابراین توجه به چرخه تولید حمایت از آن اهمیت غیرقابل انکاری در راستای کنترل آسیب‌های حاصل از تشدید دوباره ارز دارد‌.
*رییس خانه اقتصاد