سوت پایان انتخاب شهردار!

آرمان- مطهره شفیعی: امروز نگاه‌ها به بهشت است و البته تصمیم اعضای شورا که می‌خواهند شهردار تهران را انتخاب کنند. پس از طی مراحل زیادی در نهایت دو گزینه افشانی و حسینی مکارم به‌عنوان کاندیداهای اصلی تصدی شهرداری تهران معرفی شدند و امروز باید مطابق قرار، کلید بهشت به یکی از آنها تحویل داده شود. شاید بتوان این دوره انتخاب شهردار را دوره‌ای دانست که از اذهان دور نشود چرا که اعضای شورای شهر تهران چند ماه پیش بر روی برگه‌های رأی خود نام محمدعلی نجفی را نوشتند تا شهردار تهران شود. عمر حضور او در این نهاد 7 ماه بود و پس از آن بیش از 20 گزینه برای جلوس بر کرسی شهرداری مناسب تشخیص داده شدند که اعضای شورای شهر پس از بررسی برنامه‌های آنان، 7 گزینه را انتخاب کردند و در نهایت 2 گزینه افشانی و حسینی مکارم با رأی اعضای شورای شهر به مرحله آخر انتخاب شهردار رسیدند. هر کدام از این دو گزینه محورهایی را برای اجرا در شهرداری عنوان کردند. آنچه افشانی ارائه داد بیش از همه با رویکرد سازندگی در شهری سالم بود و به پیش‌نیازهای آن اهمیت داده است. افشانی گفته است که «من بین آدم‌ها و آهن‌ها، آدم‌ها را انتخاب کرده‌ام» یعنی توجه او به ساخت تهران با اولویت قرار دادن رفاه مردم پایتخت است. مبارزه با تخلفات هم برنامه دیگر اوست. افشانی استاندار فارس در دولت یازدهم بود که به‌خوبی توانست مشکلات این استان را رفع و وحدت خوبی میان مناطق مختلف این استان ایجاد کند. او معاون وزیر کشور در دولت دوازدهم است و ریاست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را هم برعهده دارد. در دولت اصلاحات نیز معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. سمیع‌ا... حسینی مکارم اکنون سرپرست شهرداری تهران است. حسینی مکارم سابقه معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، معاون طرح و برنامه پست بانک، مدیر کلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، سرپرست مدارس ایران در شبه قاره هند و رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران را نیز در کارنامه خود دارد. حسینی مکارم به دلیل توانی که از خود در مدیریت امور مالی مربوط به شهرداری تهران نشان داد، از شورای پنجم رأی بالایی گرفت.
انتقادات از حمایت نجفی
در حالی قرار است امروز شهردار تهران انتخاب شود که برخی حواشی سبب گلایه دلسوزان شده است از جمله نامه محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران که انتقاداتی را به‌دنبال داشت. نامه نجفی شامگاه جمعه منتشر شد که در آن آمده بود: «آقای حسینی مکارم به‌دلیل آشنایی با برنامه‌ها، فعالیت‌ها و کارکنان شهرداری و داشتن توانایی همکاری، هماهنگی و تعامل با سایر مراکز و ارکان و دستگاه‌های اجرایی کشور گزینه مناسبی برای شهرداری تهران می‌باشند و مسلما در صورت انتخاب به این سمت، بنده و بسیاری از اعضای تیم مدیریتی شهرداری با طیب خاطر با ایشان همکاری و همراهی خواهیم داشت.» ساعتی پس از انتشار این نامه انتقادات در صفحات مجازی آغاز شد و سیاسیون و اقشار مختلف به انتقاد از اقدام نجفی پرداخته و آن را دخالت در انتخاب شهردار دانستند که وظیفه شورای شهر است. اعضای شورای شهر هم از این رفتار نجفی گلایه کردند به‌نحوی که حجت نظری جوان‌ترین عضو شورای شهر اظهار داشت: «تعامل نجفی با شورا در برخی موارد خوب نبود. شهردار تهران باید مقابل کاسبان در شهرداری بایستد». محمد علیخانی هم از مخالفان دخالت بیرونی در انتخاب شهردار است و می‌گوید: «اعضای شورا خودشان تصمیم نهایی را می‌گیرند و تحت تاثیر جریان‌های خارج از شورا قرار نخواهند گرفت. اعضای شورا مسلما با شخصیت‌های اصلاح‌طلب و حامیان اصلاحات مشورت می‌کنند اما لزوما رأی و نظر آنان را اجرا نمی‌کنند». برخی هم نوشتند: «نجفی شهردار تهران در نامه‌ای از مکارم، یکی از کاندیداهای شهرداری تهران حمایت کرده است. وی چند روز پیش از بستری شدن در بیمارستان برای جلب حمایت رئیس دولت اصلاحات، دیداری با وی داشته است. نجفی که هر دو استعفای خود را در شرایط ویژه و خاص نوشته بود، مشخص نیست این حمایت هم در همان راستا باشد یا نه! در صورت ادامه دخالت نجفی در انتخاب گزینه شهردار آمادگی وجود دارد علل واقعی استعفا و کناره‌گیری از شهرداری را منتشر کند.» از آنجا که شانس افشانی برای جلوس بر کرسی شهرداری بیشتر است مخالفان او به شایعه سازی گسترده پرداختند مثلا نوشتند: «محمدعلی افشانی که جز معاونانی بود که در تحصن مجلس ششم با نوشتن نامه‌ای به مقامات ارشد کشور، نهادهای مسئول را نقض‌کننده آزادی بیان دانسته و تهدید به استعفا نموده، نتوانست با رایزنی نظر نهادهای بالادستی را جلب نماید.» سمیع‌ا... حسینی مکارم با بیان اینکه تا حد امکان معاونان و ترکیب فعلی را حفظ می‌کند، تصریح کرد: در حد امکان معاونان فعلی به کار خود ادامه خواهند داد و آقای پیروز حناچی علاوه بر معاونت شهرداری تهران، قائم مقام بنده نیز خواهند بود. باور دارم شهرداری تهران نیاز به ثبات مدیریت و آرامش دارد.
روایت عضو شورا از کاسبان


حجت نظری عضو شورای شهر تهران با اشاره به روند انتخاب شهردار تهران با بیان اینکه شهردار تهران باید آنقدر مقاوم باشد که در برابر جریان سیاسی رقیب در خارج از بدنه، جریان داخلی رقیب سیاسی و کاسبان در شهرداری بایستد، گفت: در شهرداری کاسبانی وجود دارند که عضو هیچ ‌جریان سیاسی نیستند اما منافعشان به‌گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهند هر کسی شهردار شود و این سه گروه برای شهردار تهدید هستند و باید شهردار تهران مدیری قوی باشد تا محکم مقابل این افراد بایستد. نظری در مورد نقش احزاب در انتخابات شهردار تهران با بیان اینکه احزاب سیاسی در انتخابات شهرداری نقش داشته و بی‌تاثیر نبودند، ادامه داد: نباید این گونه تصور شود که حزب مترادف با منفعت‌طلبی و پایمال کردن حقوق مردم است و در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا می‌بینیم که طبقات مختلف فکری براساس تفکر خود گروه‌هایی تشکیل داده و همفکران خود را آموزش می‌دهند و از این طریق تلاش می‌کنند تا دولت‌های ملی و محلی را تشکیل داده و اداره کنند، اما در ایران موضوع متفاوت‌تر است. هزینه فعالیت حزبی بالا است و اعضا به‌راحتی رنگ عوض می‌کنند به‌گونه‌ای که در شهرداری تهران مدیری داریم که در ستاد قالیباف و از مدیران فعال بود، اما بعد از انتخابات جزو احزاب اصلاح‌طلب شد و ارتقا یافت و یقین دارم اگر شرایط تفاوت کند رنگ عوض می‌کند و جای سوال است چرا احزاب تنها در موقع انتخابات فعال هستند و در میان دو انتخابات حضور خاصی ندارند و باید دوران این گونه فعالیت‌ها تمام شود و احزاب حضور فعال‌تری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند و باید از نیروهایی که وارد ساختار انتخابی و انتصابی می‌شوند حمایت کنند.