هرمز شریفیان تکرار معجزه‌های هزاره سومی

گویا بیشتر مخالفان دولت منتظر خروج رئیس جمهور غیرمتعارف ایالات متحده از برجام بودند تا پس از آن بتوانند حملات تند و سازمان یافته خود را به دولت و شخص «حسن روحانی» آغاز کنند.
در اینکه انتقادات پرشمار به دولت روحانی وارد است و او نتوانسته بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را محقق کند، بحثی نیست. رفع حصر، کاهش تورم و اصلاح و ترمیم وضع ناهنجار معیشتی ایرانیان، مطالباتی نیست که از خاطر مردم برود و از آن صرف‌نظر شود.
اما در شرایط کنونی، حمله‌های داخلی و البته خارجی به دولت شدت گرفته و روحانی و تیم رسانه‌ای‌اش هم از پاسخ به منتقدان جا نمی‌مانند و این را در عمل ثابت کرده‌اند.
پس از به آتش کشیدن پرچم آمریکا در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان جناح اقلیت، این بار نوبت به بیانیه‌ای منتسب به مجلس خبرگان رسید که در آن رئیس جمهور را ملزم به عذرخواهی از ملت در مورد برجام کرده بود و امضای «آیت‌الله احمد جنتی» رئیس این مجلس را در پایان داشت.


البته چند تن از نمایندگان مجلس خبرگان اعلام کردند در جریان صدور این بیانیه نبودند و نظرات گفته شده در آن حاوی نظر همه نمایندگان این مجلس نیست. اما شکل این نامه‌نگاری به نوعی شبیه نامه‌نگاری‌های رئیس دولت‌های نهم و دهم طی چندگاه اخیر خطاب به رهبر انقلاب است.
«احمدی‌نژاد» طی این نامه‌ها گاهی تلویحا و گاهی تحقیقا شانه‌های خود را از بار مسئولیت خالی کرده و اشکالات را متوجه بالاترین نهادهای تصمیم‌گیرنده کشور کرده بود و همراهان و یاران دیروزش، امروز این شانه خالی کردن از مسئولیت را متوجه حسن روحانی کرده‌اند. در بیانیه ذکر شده عنوان شده که برجام مورد تایید رهبر انقلاب نبوده در حالی‌که ایشان بارها از تیم مذاکره کننده و دولت حمایت کرده اما در عین حال اشکالاتی را نیز به آن وارد می‌دانستند.
غیر قابل باور است اگر بگوییم تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور بی‌اذن رهبر انقلاب توافقی را صورت داده باشند و بدون شک در اموری چنین کلان باید نظر بالاترین مقام سیاسی کشور تامین شود. بی‌شک امضای برجام و توافق با کشورهای 1+5 یکی از عاقلانه‌ترین، هوشمندانه‌ترین و سیاست‌ورزانه‌ترین تصمیم‌هایی است که در تاریخ سیاسی جهموری اسلامی گرفته شده که اگر این تصمیم نبود کشور در شرایط «نفت در برابر غذا» قرار داشت و اطمینان و اعتماد همه طرف‌ها به‌طور کلی از جمهوری اسلامی ایران سلب شده بود.
اعمال همین تصمیم هوشمندانه بود که امروز ترامپ تنها در کنار نتانیاهو و چند رژیم دیگر منطقه‌ای قرار گرفته و طرف‌های اروپایی، چین، روسیه و حتی کانادا نیز به پایبندی ایران بر تعهدات صحه می‌گذارند و دستگاه دیپلماسی ایران به عنوان دستگاهی مورد اعتماد برای موضوع برجام شناخته می‌شود.
حال باید «پدیده‌های پرشمار هزاره سوم» که به‌صورت سلسله‌وار کشور را به لبه پرتگاه نزدیک کرده و در زمان خود قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را «کاعذ پاره» می‌خواندند تا چه زمانی قرار است به گستره این نامه‌پراکنی‌ها ادامه داده و مستقیم و غیرمستقیم، مسئولان عالیرتبه نظام را مورد انتقادهای بی‌مورد قرار دهند و گاهی پا را فراتر گذاشته و اتهاماتی به آنان وارد کنند؟
شکی نیست که اگر در توافق برجام ـ چه در مفاد و چه در نحوه عملکرد آن اشکالی متوجه ایران بود امروز طرف‌های اروپایی که هم‌پیمانان استراتژیک ایالات متحده هستند با ایران راه نمی‌آمدند و از همان ابتدا وارد اردوی ترامپ ـ بن‌سلمان ـ نتانیاهو می‌شدند و علیه ایران موضع می‌گرفتند اما در حالی‌که این کار برای آنان آسان‌تر بود، آن را انجام ندادند و به دلیل پایبندی جمهوری اسلامی به تک‌تک مفاد قرارداد، راهی جز حمایت از برجام را در پیش‌رو ندیدند.
با وجود انتقاد‌هایی که به همه ارکان اجرایی حکومت وجود دارد و رهبر انقلاب هم در سخنانی بارها در نکوداشت انتقاد سخن گفتند اما در موضوع توافق هسته‌ای و برجام نمی‌توان انتقاد زیادی به تصمیم‌گیرندگان آن وارد دانست.
خوشبختانه هنوز وقت کافی برای یک‌دست کردن نظرها در داخل کشور وجود دارد و بارها و بارها گفته شده که همبستگی و وفاق ملی چاره مواجهه با ترامپ و اعوان و انصار منطقه‌ای و جهانی اوست. برای پیدایش و زایش این وفاق نیاز به شفاف‌سازی، آزادسازی و رفتار مردم‌سالارنه وجود دارد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران همچنان ایران! باقی خواهد ماند.
سایر اخبار این روزنامه
رژیم صهیونیستی، روز خونین دیگری برای فلسطینیان بی‌سلاح رقم زد تکرار توحش برخوانی شاعر «کلیدر» از شاهنامه ‌ می‌آید فردوسیِ «دولت» یادداشتی بر کتاب «آوای مهرآیین» به بهانه سالمرگ زنده یاد پرویز مشکاتیان؛ کتاب را پرت داد منتقدین سیاست خارجی دولت فضا را آنقدر شلوغ کردند که سیمایی تازه از مواجه با کابینه به تصویر کشیدند «همدلی» از حاشیه‌های افزایش قیمت خودروهای داخلی در مقابل کیفیت پایین گزارش می‌دهد وزیر رفاه خبر داد: توزیع نخستین مرحله سبد غذایی سال ۹۷ در آستانه ماه رمضان انتشار نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد خروج آمریکا نقض کامل قطعنامه شورای امنیت است شهاب حسینی در آمریکا میزبان آقای بازیگر شد؛ هنرپیشه‌ای که در هشتاد سالگی دلتنگ ایران است هرمز شریفیان تکرار معجزه‌های هزاره سومی وزیر رفاه خبر داد: توزیع نخستین مرحله سبد غذایی سال ۹۷ در آستانه ماه رمضان رژیم صهیونیستی، روز خونین دیگری برای فلسطینیان بی‌سلاح رقم زد تکرار توحش