جریانات سیاسی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس به تکاپو افتادند بازهم لاریجانی

همدلی| گروه سیاسی- مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح نظر فراکسیون مستقلین ولایی درباره انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در سال سوم کاری، گفت: فراکسیون مستقلین ولایی در 2 خرداد جمع‌بندی نهایی خود را اعلام می‌کند. وی توضیح داد: نگاه فراکسیون مستقلین این است که برای ارائه لیست مشترک با دو فراکسیون دیگر به اجماع برسد البته این فراکسیون معتقد است که برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد بنابراین قطعا گزینه ما برای ریاست، ایشان است. البته همه می‌دانیم با شروع مجلس دهم، فراکسیون اکثریت مجلس با نام فراکسیون ولایت به ریاست آقای دکتر لاریجانی تشکیل شد و امید وحدت نمایندگان ولایتمدار در یک فراکسیون واحد اکثریت را ایجاد کرد. در دوره قبل نیز با انتخاب لاریجانی به عنوان ریاست مجلس توانستند پیروز شوند. جدای از اینکه توانستند رای اکثریت را به دست بیاورند، شخصیت لاریجانی به گونه ای نمود پیدا کرده بود که بهترین گزینه آن مو قع برای اداره مجلس محسوب می‌شد. در مجلس فعلی نیز اکثریت بسیار قاطعی را در اختیار دارند برای حفظ اقتدار خود در مجلس تلاش میکنند و سعی دارند با استفاده از تمام توان خود جایگاه فعلیاش در مجلس را نگه دارند.
قنبری: گزینه‌های بهتر از لاریجانی نیز وجود دارد
داریوش قنبری نمانیده مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «همدلی» در پاسخ به این سوال که آیا گزینه بهتر از لاریجانی برای ریاست مجلس وجود دارد یا خیر، گفت: «اینکه آقای لاهوتی گفته گزینه ای بهتر از لاریجانی وجود ندارد قابل تامل است. قطعا گزینه‌های دیگری برای ریاست مجلس وجود دارد».
نباید فراموش کرد که لاریجانی در مجلس هشتم و نهم نشان داد که یکی از مناسب ترین افراد برای ریاست مجلس شورای اسلامی است. او در این دو دوره تجربه کار با دو رئیس جمهور مختلف را در کارنامه خود دارد. در دوره احمدی نژاد اختلاف‌هایی بین دولت و مجلس وجود داشت، اما لاریجانی در بسیاری از این موارد توانست شان و جایگاه مجلس را حفظ کند و مجلسی قوی و مستقل را در اذهان مردم و سیاستمداران داخلی و خارجی به نمایش بگذارد. او در مجلس هشتم و نهم با رای بالای نمایندگان به ریاست مجلس انتخاب شد و در دوره دهم نیز از مهم ترین گزینه های ریاست مجلس است. نکته دیگری که درباره لاریجانی وجود دارد این است که او رابطه نسبتاً خوبی با روحانی از گذشته دارد و سال ها در کنار او در شورای عالی امنیت ملی حضور داشته است. بر این اساس، در صورتی که دولت نتواند گزینه حداکثری خود را در انتخابات مجلس شرکت دهد، بهترین گزینه‌اش حمایت از لاریجانی در انتخابات مجلس دهم است.


این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون امید با فراکسیون ولایت ائتلاف خواهد کرد یا خیر، گفت: «اینکه فراکسیون امید با فراکسیون ولایت ائتلاف می‎کند یا خیر، بسته به گزینه‌هایی هست که معرفی می‌کنند، و قطعا بهترین گزینه‌ای که بتواند کارساز باشد و انتظاراتی که از یک رئیس مجلس بر می‌آید را محقق کند، مطمئنا ائتلاف صورت می‌گیرد».
لاریجانی گزینه قطعی فراکسیون ولایی
مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه گزینه قطعی این فراکسیون برای ریاست مجلس در سال سوم کاری دوره دهم علی لاریجانی است، گفت: «در صورت همراهی دو فراکسیون امید و ولایی، ما آمادگی داریم از نایب رییسی آقایان پزشکیان و مطهری حمایت کنیم»
وی توضیح داد: نگاه فراکسیون مستقلین این است که برای ارائه لیست مشترک با دو فراکسیون دیگر به اجماع برسد البته این فراکسیون معتقد است که برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد بنابراین قطعا گزینه ما برای ریاست، ایشان است.
لاهوتی ادامه داد: درباره نواب و ۹ دبیر و کارپرداز دو گزینه وجود دارد؛ گزینه اول آن است که همچون دوره گذشته با دو فراکسیون دیگر به اجماع و لیست مشترک برسیم. در این شرایط ما آمادگی داریم که به دلیل عملکرد خوب آقای پزشکیان و آقای مطهری از نایب رییسی آنها حمایت کنیم. بعد می‌توان طبق مدل ۳-۳-۳ هر کدام از فراکسیون‌ها سه گزینه برای دبیر و کارپرداز ارائه کنند.
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی گفت: اگر دو فراکسیون دیگر به اجماع برای ارائه لیست مشترک نرسند و همراهی نکنند، آنگاه ما هم لیست مستقل خود را ارائه خواهیم داد.
شانس لاریجانی یا ناطق
فراکسیون ولایت از همان روزهای اول تشکیل انشقاق پیدا کرد. از همان روزهای اول، تعدادی از همکاران عضو فراکسیون ولایت تحت عنوان فراکسیون مستقلین اعلام موجودیت کردند و منجر به انشقاق در فراکسیون ولایت گردیدند و درنهایت فراکسیون اکثریت ولایت به دو فراکسیون نمایندگان مستقل و نمایندگان ولایی تقسیم شد. فراکسیون مستقلین در روند فعالیت خود در برخی موضوعات با فراکسیون امید همراه می‌شدو در برخی موضوعات خود را با فراکسیون نمایندگان ولایی همراه می‌کرد.
بین گروه های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا اختلافات زیادی به وجود آمده است؛ اعتدالگراها به خاطر رسیدن به قدرت، توانایی بیشتری برای سازماندهی هوادارانشان در انتخابات مجلس دارند و سعی دارند که با کسب تعدادی از کرسی‎های مجلس و حداقل تشکیل یک اقلیت قوی در مجلس از شرّ بعضی از اصولگراهای مخالف دولت راحت شوند! اصلاح‌طلبان نیز خودشان اذعان دارند که توانایی ارائه لیست مستقل در انتخابات را ندارند و امیدوارند که با کمک ظرفیت ها و امکانات دولت بتوانند چند کرسی مجلس را در اختیار بگیرند.
این آرایش سیاسی توسط عدهای از بزرگان و تاثیرگذاران هر جریان اداره میشود و هر یک از گروه ها سعی دارند با یک سرلیست- که احتمالا گزینه ریاست مجلس توسط آنان است- در انتخابات شرکت کنند. در این مطلب به مهمترین افرادی که احتمال بالایی برای ریاست مجلسی آنان در مجلس دهم متصور است اشاره و شانس هر یک را برای رسیدن به این پست مهم سیاسی بررسی میکنیم.
ریاست مجلس یکی از مهمترین پست‌ها در جمهوری اسلامی است که همه گروه های سیاسی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. فضای سیاسی فعلی نیز به‌گونه‌ای است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه گروهی تعیین‌کننده ریاست مجلس خواهد بود. اما می‌توان شاخص‌ترین افراد هر گروه را برای ریاست مجلس در نظر گرفت. به نظر می‌رسد که شانس لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس از دیگران بیشتر است البته در کنار لاریجانی می‌توان شانس ناطق را نیز بالا دانست. او در صورت حضور در انتخابات می‌تواند رای حامیان دولت، طیف‌های از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان سنتی را از آن خود کند و به ریاست مجلس تکیه بزند.