17 میلیون نفر از تلگرام خارج شده‌اند

«جهان صنعت»- با وجود فیلتر کردن تلگرام توسط مسوولان هنوز این پیام‌رسان مورد استفاده تعدادی زیادی از کاربران است. گواه این موضوع صحبت‌های آذری‌جهرمی در جلسه با نمایندگان بود که اعلام داشت که در حال حاضر به طور میانگین پیام‌رسان‌های داخلی چهار میلیون و ۵۰۰هزار مشترک دارند و از ۴۵ میلیون کاربر تلگرام هم فقط یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند. این در حالی است که تجربه دو بار فیلتر شدن تلگرام نشان داد که کاربران آنطور که تصور می‌شد نه به پیام‌رسان‌های خارجی مانند واتس‌آپ مهاجرت کردند، نه مشتری پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش شدند، بلکه با وجود محدودیت فیلترشکن‌ها اما باز در جست‌وجوی فیلترشکن برای استفاده از تلگرام بوده‌اند.
اما اهمیت فیلتر کردن تلگرام، سخنان جهرمی و تبعیت تنها 5/2 درصد از مردم از دستور منع استفاده از تلگرام سبب شد تا خبرنگار «جهان صنعت» از سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تصمیم دقیق این قوه برای فیلتر کردن تلگرام سوال کند‌ اما محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت که این آمار درباره میزان مهاجرت از تلگرام حتما صحیح نیست. وی تصریح کرد: همین امروز (‌دیروز‌) در این خصوص از آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی سوال پرسیدم و ایشان گفتند رقم بیشتری در این زمینه وجود دارد. 40 درصد از افراد از این پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند که این رقم قابل توجه است. محاسبه این 40 درصد 17 میلیون نفر می‌شود و نه 1 میلیون. اژه‌ای تاکید کرد: اقدام قوه قضاییه یا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه ادامه دارد و بر اساس گفته مسوولان این روند بسیار خوب است و مهاجرت افراد به پیام‌رسان‌های داخلی خوب است، اما برخی نیز از فیلتر‌شکن و موارد دیگر مثل ‌هاتگرام استفاده می‌کنند ولی مسوولان در تلاشند تا هرچه سریع‌تر پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت و این چرخه را تکمیل کنند.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار کرد: این روزها به طور مشخص شیطان بزرگ آمریکا و برخی سردمداران آمریکایی و صهیونیستی کرکری برای ایران می‌خوانند و اینقدر گرفتار شدند که برای تحقق منویاتشان به منفورترین افراد و به تروریست‌هایی که دست‌شان به خون بیش از 17 هزار نفر از مردم کشورمان آغشته شده متوسل شده‌اند. وی افزود: مردم ما آگاه هستند و فریب آنها را نمی‌خورند و مجموعه دستگاه‌های قضایی و انتظامی کاملا هوشیارند که با هر گروه و جریانی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند قاطعانه برخورد کند. محسنی‌اژه‌ای گفت: خانواده‌ها در این زمینه مراقب فرزندان خود باشند تا یک وقت فریب نخورند و اجازه ندهند که اگر جمعیتی در کشور خواسته و اعتراض بحق دارند، افراد ضد انقلاب، فرصت‌طلبان و تروریست‌ها وارد جمعیت مردم معترض بحق خودمان شوند و سوء‌استفاده کنند.
سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: آن زمان که اینها در دهه اول انقلاب ایران بودند و هنوز جمهوری اسلامی نوپا بود و مردم همه ترفندهای شیطان بزرگ را متوجه نشده بودند و هنوز نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی انسجام را لازم را نداشتند، چه غلطی توانستند بکنند که امروز شیطان بزرگ و امثال ترامپ به ضد انقلاب خارج‌نشین دل خوش کرده‌اند و از آنجا برای مردم انقلابی ما پیغام و پسغام می‌دهند.


شکنجه و به کما رفتن بقایی و مشایی صحت ندارد
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه اخیرا اخباری در رابطه با یکی از وابستگان دولت سابق یعنی آقای مشایی که در انفرادی دچار شکنجه شده و همچنین به کما رفتن آقای بقایی مطرح شده است، آیا این اخبار صحت دارد؟ گفت:‌ آقایان بقایی و مشایی هر دو بازداشت هستند. آقای بقایی دوره محکومیت خود را طی می‌کند و آقای مشایی نیز در بازداشت موقت است. شکنجه و به کما رفتن آنها به هیچ وجه صحت ندارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح برخی مسایل از طرف دیگر بازداشت‌شدگان محیط‌زیست مبنی بر پرونده‌سازی‌ و انتشار نامه‌ای سرگشاده در این باره، گفت: در یک نشست از من پرسیدند آخرین وضعیت بقایی چیست گفتم نمی‌دانم. در مورد محیط‌زیست هم نمی‌دانم. نامه‌ سرگشاده‌ای که گفتید به چه کسی و به چه مضمونی نوشته شده است؟
خبرنگار در پاسخ گفت که آقای جلایی‌پور این نامه را به رهبری نوشته است. سخنگوی قوه قضاییه در واکنش اظهار کرد:‌ آقای جلایی‌پور مگر عضو محیط‌زیست هستند؟ نامه‌ای که می‌گویید را ندیده‌ام و در حالت کلی شکنجه‌ای نداریم. اگر کسی مدعی است شکایت کند، این موضوع به جدیت دنبال می‌شود و دادسرای نظامی و سایر دستگاه‌ها این موضوع را بررسی می‌کنند اما به هیچ وجه از نظر قانونی این اجازه به کسی داده نشده است.
دارندگان گرین‌کارت دوتابعیتی نیستند/ در این باره خلا قانونی داریم
اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار جزییات جدید از مدیران دو تابعیتی توسط هیات تحقیق و تفحص و اینکه گفته شده فردی وجود دارد که اگر پرونده دو تابعیتی بودن او رسیدگی شود، مشکل دوتابعیتی‌ها حل می‌شود اما وزیر اطلاعات باز هم گفته که مدیر دو تابعیتی نداریم گفت: گزارشی که در مجلس قرائت شده، هنوز رسما به دادستانی کل کشور نیامده است چون گزارشاتی که در مجلس قرائت می‌شود تا به قوه‌قضاییه برسد، زمان می‌برد. مثلا تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که برای مدتی پیش بود، به تازگی آمده است؛ البته دادستانی کل کشور قبلا خودشان مواردی را دنبال می‌کرد و وزارت اطلاعات اعلام کرد که اینها قبلا دوتابعیتی بودند و الان نیستند. وزارت اطلاعات آن موقع مدعی بود دوتابعیتی که الان مدیر باشد، نداریم. نامه‌هایی بین دادستانی کل و وزارت اطلاعات رد و بدل شد. مواردی مشخص شد که اینها را به صورت مشاور به کار گرفتند. وی افزود: در قانون آمده که فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مستخدم دولت شود. فرد دوتابعیتی که مشاور است، استخدام رسمی نیست اما در لفظ مستخدم است.سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: خود اعضای هیات تحقیق و تفحص هم قبول کردند که این خلا در قانون وجود دارد و قرار شد قانون اصلاح شود. ما کسانی در بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها داشتیم که استخدام رسمی نبودند اما دوتابعیتی و به عنوان مشاور بودند که شنیدم این افراد را بعد از این قضایا عزل کردند.
وی درباره افرادی که گرین کارت دارند، گفت: کسانی که گرین کارت داشته‌اند، الان داریم که اینها دو تابعیتی نیستند اما گرین‌کارت دارند. این هم یک خلا قانونی است. اینکه در گزارش تحقیق و تفحص اینها را با دوتابعیتی‌ها یکسان دیدند یا خیر، الان اطلاع ندارم.محسنی‌اژه‌ای با اشاره به به کارگیری افراد مخصوصا وزرایی که خانواده آنها خارج از کشور سکونت دارند، گفت: منع قانونی نداریم اما باید مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی باشد.محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست در خصوص کاوه مدنی و برخی متهمان این پرونده که گفته بود اتهامشان جاسوسی نیست، گفت: آقای کلانتری یا هر کس دیگری که بدون اطلاع اینطور اظهارنظر صریح کنند، جایی ندارند و دادستان تهران نیز پاسخ وی را داد. این اظهارات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که این افراد این طور حرف می‌زنند تا فردا چیزی مورد توجه‌شان قرار نگیرد. من از کسی که آقای کلانتری از قول او گفته بود، پرسیدم که گفت مطلقا چنین نیست و من فقط از دو نفر یعنی وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نقل قول کردم و آنها هم پرونده دست‌شان نیست.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارشات روزه‌خواری گفت: گزارش جمع‌بندی شده در زمینه تظاهر به روزه‌خواری از سوی استان‌ها انجام نشده است زیرا میزان تظاهر به روزه‌خواری زیاد نیست و ممکن است برخی افراد روزه نباشند. به هر حال نباید تظاهر به روزه‌خواری شود زیرا تظاهر به روزه‌خواری اشکال دارد و دادستانی‌ها در این رابطه اطلاعیه دادند که روزه‌خواری در ملاعام تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.
حت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم‌گیری در مورد رفع یا ادامه حصر و نظر رییس قوه قضاییه گفت: هر وقت شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود، اعضا نظرشان را آنجا اعلام می‌کنند. هنوز که تشکیل نشده است.