رنگ بورس پرید

هادی مومنی- داد‌و‌ستدهای بورس بالاخره بعد از چند هفته که با رشد معاملات و افزایش میانگین قیمت سهام در تالار شیشه‌ای مواجه شده بود روز گذشته تحت تاثیر پتروشیمی‌ها با کاهش مواجه شد و در این بستر همه نماگرهای اصلی این بازار «شاخص کل، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی)، شاخص کل (هم‌وزن)، شاخص قیمت (هم‌وزن)، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و بازار دوم» به طور میانگین بیش از 160 واحد افت را به ثبت رساندند. بر اساس این گزارش، شاخص بورس در پایان معاملات روز گذشته بعد از ۲۰ روز با ۱۶۸ واحد کاهش به ۹۵ هزار و ۶۲۵ واحد رسید تا سهامداران در تالار شیشه‌ای یک روز منفی را تجربه کنند.
نمادهای تاثیرگذار
در همین بستر و بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۱۶۸) واحد ریزش معادل (18/0) درصد به ۹۵ هزار ۶۲۶ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۵۲) واحد کاهش معادل (18/0) درصد به ۲۹ هزار ۷۲۹ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با ۱۰ واحد افت معادل (06/0) درصد به ۱۷ هزار و ۳۶۱ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با (۷) واحد کاهش‌ معادل (06/0) درصد به ۱۲ هزار و ۷۳۸ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۰۳) واحد افت‌ معادل (10/0) درصد به ۱۰۴ هزار و ۵۴۶ واحد، شاخص بازار اول با (۴۱) واحد کاهش معادل (06/0) درصد به ۶۸ هزار و ۳۸۹ واحد و شاخص بازار دوم با (۷۷۴) واحد ریزش معادل (38/0) درصد‌ به ۲۰۱ هزار و ۱۶۹ واحد رسید. از سویی دیگر روز گذشته سه نماد «کچاد با ۴۸ واحد، ومعادن با ۴۳ واحد و تاپیکو با ۲۷ واحد» بیشترین تاثیر مثبت و چهار نماد «شبندر با (۱۰۷) واحد، جم با (۶۱) واحد، کگل با (۵۲) واحد و فارس با (۳۷) واحد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جا‌ گذاشتند. این گزارش می‌افزاید‌ روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با اندکی نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «‌زراعت با ۲۱۷ واحد صعود معادل 49/4 درصد به پنج هزار و ۶۸ واحد، لاستیک با ۵۵۳ واحد افزایش معادل 32/3 درصد به ۱۷ هزار و ۲۵۲ واحد، وسایل ارتباطی با ۳۷ واحد صعود معادل 63/2 درصد به هزار و ۴۴۸ واحد، سایر مالی با۴۶ واحد افزایش معادل 09/2 درصد به دو هزار و ۲۷۲ واحد، انبوه‌سازی با (۱۲) واحد رشد، معادل (96/1) درصد به ۶۴۴ واحد، سایر معادن با (۳۰۹) واحد کاهش معادل (54/2) درصد به ۱۱ هزار و ۸۷۰ واحد، زغال‌سنگ با (۷۰) واحد ریزش معادل (37/4) درصد به هزار و ۵۵۱ واحد رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند‌ قیمت سهام نمادهای «دکیمی، دسبحان، شگل، پلاسک، ولغدر، بموتو و دلر» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «چکاوه، کهرام، کمنگنز، فنوال، وآتی، ثنوسا و کطبس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.
رفت‌و‌آمد شرکت‌ها


همچنین طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، گروه صنعتی سپاهان، حق تقدم خرید سهام صنایع خاک‌چینی ایران، لیزینگ صنعت و معدن، ملی سرب و روی ایران، سایپا دیزل، بانک گردشگری، ‌پتروشیمی خراسان، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، پارس‌الکتریک، پارس مینو، صنایع کاغذسازی کاوه و حق تقدم خرید سهام آن»، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، صنایع پتروشیمی دهدشت، گروه صنعتی بوتان، همکاران‌سیستم، حق تقدم استفاده‌نشده سرمایه‌گذاری سپاه، سالمین، بین‌المللی توسعه ساختمان و سیمان خوزستان» متوقف شدند. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۶۰ هزار و ۵۰۳ نوبت معاملاتی، بیش از دو میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۳۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز با اندکی کاهش به ۳۷۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان رسید.
ریزش 3191 واحدی شاخص
از سویی دیگر‌ آمار داد و ستد‌های اردیبهشت‌ماه سال جاری تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد‌‌ شاخص کل بورس و ارزش بازار سهام در اردیبهشت‌ماه به ترتیب با ۳۸ واحد کاهش و ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افت، وضعیت نامتعادلی را در تالار شیشه‌ای رقم زده به گونه‌ای که در ۲۳ روز معاملاتی این ماه، هشت روز شاخص کل بورس با ریزش و ۱۵ روز با افزایش مواجه شده است. بر اساس این گزارش، نماگر در دومین ماه سال جاری و در روزهای منفی در مجموع (۳۱۹۱) واحد ریزش و در روزهای مثبت در مجموع ۲۸۹۳ واحد افزایش را به ثبت رسانده که در نهایت شاخص کل از ۹۵ هزار و ۲۶۵ واحد ابتدای ماه با (۳۸) واحد افت به ۹۵ هزار و ۲۲۷ واحد در روز پایانی اردیبهشت‌ماه دست پیدا کرده است. همچنین جزییات اطلاعات موجود مشخص می‌کند که شاخص کل بورس با (۷۷۱) کاهش در دوم اردیبهشت‌ماه، بیشترین میزان افت و با ۵۳۷ واحد رشد در روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه بیشترین میزان صعود را تجربه کرده است. افزون بر این، در پایان معاملات اردیبهشت‌ماه ۹۷، شاخص بازار اول با ۱۹۷ واحد افزایش به 824/67 واحد و شاخص بازار دوم با 773/2 واحد کاهش به 838/201 واحد رسیده است که به ترتیب با 3/0 درصد افزایش و 4/1 درصد کاهش نسبت به ماه قبل مواجه شده است.
ارزش کل معاملات
در عین حال ارزش بازار نیز در ماه گذشته با نوسان همراه شد به طوری که این متغیر با بیش از شش هزار میلیارد تومان کاهش از ۳۷۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان ابتدای اردیبهشت‌ماه به ۳۷۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان در انتهای اردیبهشت‌ماه دست پیدا کرده است. افزون بر این، ارزش بازار در ۲۳ روز معاملاتی اردیبهشت‌ماه حاکی از آن است که در اولین روز این ماه، ارزش بازار با رسیدن به ۳۷۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بیشترین افزایش و در ۱۶ اردیبهشت‌ماه با رسیدن به ۳۶۶ هزار و ۱۶۵ واحد بیشترین کاهش را در تابلوهای آماری تالار شیشه‌ای به ثبت رسانده است. همچنین در دومین ماه از بهار ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 915/66 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به فروردین ماه ۹۷، به میزان ۲۲۰ درصد افزایش یافته و در سویی دیگر تعداد 832/23 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از یک میلیون دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۴۴ درصد و ۴۴ درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد این درحالی است که تعداد ۴۰۵ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 129/4 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت به ترتیب با ۱۳۸ و ۱۳۸ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شد. این گزارش می‌افزاید‌‌ در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل 035/15 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب با ۵۳۶ و ۵۰۶ درصد افزایش داشته است.