تعهد پیونگ‌یانگ به خلع کامل سلاح اتمی

رییس‌جمهور کره‌جنوبی بر این باور است که رهبر کره‌شمالی همچنان مایل به تلاش برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره و برگزاری نشست با رییس‌جمهور آمریکاست‌.
این در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا دیروز بار دیگر از احتمال دیدار با رهبر کره‌شمالی سخن گفته است‌. ترامپ پیش از این این دیدار را یکجانبه لغو کرده بود‌. لغو قرار دیدار رهبران دو کشور موجی از انتقاد را در پی داشت‌.
رییس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گوید کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، خواهان غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره است اما تاکید کرده رهبر کره‌شمالی مطمئن نیست که آیا آمریکا ثبات دولتش را تضمین می‌کند یا نه‌.
اظهارات رییس‌جمهور کره‌جنوبی در پی دیدار غیرمنتظره رهبران دو کره رخ داد‌. همزمان خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از اراده محکم کیم جونگ اون مبنی بر برگزاری نشست سران کره‌شمالی و آمریکا خبر داده است‌. خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی همچنین می‌گوید رهبران دو کشور همچنین توافق کرده اند که مکررا دیدار کنند‌.


شنبه گذشته اعلام شد که مون جائه این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی به مدت دو ساعت با کیم جونگ‌ اون همتای کره‌شمالی خود در نقطه مرزی پانمونجوم دیدار کرده است، این دیدار دومین دیدار رهبران دو کره بود‌. در پی این دیدار - که بین ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر به وقت محلی برگزار شد - سخنگوی مون جائه این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو رهبر درباره برگزاری موفقیت‌آمیز نشست سران کره‌شمالی و آمریکا تبادل نظر کردند‌.
همزمان سخنگوی دونالد ترامپ گفته است گروهی از مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید طی تعطیلات آخر هفته بنا بر برنامه قبلی و برای تهیه مقدمات دیدار احتمالی سران عازم سنگاپور می‌شوند‌. قرار بود دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ۱۲ ژوئن در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کنند‌.
یک ماه قبل نیز کیم جونگ اون با پای پیاده از مرز دو کره و خط آتش‌بس دو کشور عبور کرد تا در خاک کره‌جنوبی با مون جائه ‌این دیدار کند‌. کیم جونگ- اون نخستین رهبر کره‌شمالی است که از زمان توقف خصومت‌ها در جنگ کره در سال ۱۹۵۳، پا به کره‌جنوبی گذاشت‌. دو کشور هنوز پیمان صلح امضا نکرده‌اند و در حال آتش‌بس هستند‌.
در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ میلادی، رهبر وقت کره‌شمالی با روسای جمهور وقت کره‌جنوبی ملاقات کرد اما این ملاقات در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی انجام شد‌. ملاقات چهار هفته قبل رهبران دو کره قرار بود راه را برای دیدار ماه آینده رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور آمریکا در سنگاپور باز کند اما دونالد ترامپ این دیدار را لغو کرد‌.
پیش از اعلام ملاقات رهبران دو کره، گفته شده بود امیدهای مربوط به دیدار دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی بار دیگر رنگ گرفته است‌. ترامپ که همین دو روز پیش ناگهان برنامه این دیدار را به هم زد، حالا در یک توئیت گفته است طرفین گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای داشته‌اند و ملاقاتی که برای ماه آینده در سنگاپور برنامه‌ریزی شده بود، ممکن است انجام شود‌.
پس از اظهارات خصومت‌آمیز پیونگ‌یانگ و اکراه برخی از مقام‌های کره‌شمالی، دونالد ترامپ گفت با کیم جونگ‌اون دیدار نخواهد کرد اما به دنبال یک پیام مسالمت‌جویانه کره‌شمالی، لحن ترامپ مثبت‌تر شده است‌. کره‌جنوبی در واکنش به توئیت دونالد ترامپ گفته از اینکه جرقه گفت‌وگوها زده شده، خوشحال است‌.
دیدار رهبران دو کره در اول ژوئن
کره‌شمالی و کره‌جنوبی اول ژوئن بار دیگر مذاکراتی را برگزار می‌کنند‌. این توافق شنبه گذشته در جریان دیدار رهبران دو کره در روستای مرزی پانمونجوم به دست آمد‌.
رسانه رسمی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد: رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی موافقت کردند مذاکرات سطح بالای شمال-جنوب را در اول ژوئن (جمعه ۱۱ خرداد) برگزار کنند‌. آنها توافق کردند بیش از پیش مذاکرات در حوزه‌های مختلف از جمله گفت‌وگوی مقام‌های نظامی و صلیب سرخ در آینده سرعت گیرد و دیدار رهبران دو کره در آینده تکرار شود‌.
کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد‌ طرفین همچنین بر تمایل مشترک‌شان برای تحقق شرایط اعلامیه پانمونجوم در اسرع وقت تاکید و توافق کردند که تلاش‌های مشترک را در زمینه خلع سلاح شبه‌جزیره کره انجام دهند‌. رهبر کره‌شمالی همچنین بر قصد راسخ خود برای شرکت در نشست مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا که برای ۱۲ ژوئن برنامه‌ریزی شده، تاکید کرد‌.
کاخ سفید پنجشنبه گذشته با انتشار نامه‌ای از دونالد ترامپ خطاب به کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی از لغو نشست مذکور که برای ۱۲ ژوئن در سنگاپور برنامه‌ریزی شده بود، خبر داد‌. با این وجود ترامپ جمعه به خبرنگاران گفت ایالات متحده هنوز با کره‌شمالی در حال رایزنی است و ممکن است نشست در همان روز تعیین شده برگزار شود‌.
امیدواری چین به برگزاری نشست
رویترز دیروز در خبری اعلام کرد که وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد که نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی ماه آینده میلادی در سنگاپور برگزار شود‌.
این ابراز امیدواری از سوی وزارت خارجه چین پس از تمایل دولت واشنگتن برای برگزاری نشست بی‌سابقه با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی مطرح شده است‌. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات مستقیم میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا برای حل مساله اتمی شبه‌جزیره کره بسیار ضروری و مهم است‌.