چوپان راستگو جان مردم یک روستا را نجات داد

 دیگر این چوپان شبیه آن چوپان دروغگویی که در کتاب فارسی دوره ابتدایی خوانده بودیم، نیست. این بار اما هوشیاری یک چوپان، اهالی روستای پسوه پیرانشهر را از مرگ حتمی نجات داد. «کامل» مرد جوان پیرانشهری وقتی دید که سیل به طرف روستا درحرکت است، با اطلاع رسانی به موقع باعث شد همه اهالی خانه هایشان را تخلیه کنند و در جای امنی پناه بگیرند.  
ایسنا  نوشت: هوشیاری و خبررسانی به موقع، باعث شد در این حادثه فقط یک کودک دو ماهه جانش را از دست بدهد، درحالی که به گفته ساکنان این منطقه اگر سیل بی خبر وارد روستای پسوه می شد، حداقل ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر جانشان را از دست می دادند.
 سیلاب بیش از ٦٠ خانه مسکونی این روستا را به کلی ویران کرد و ١٠٠خانه هم دچار آب گرفتگی شد. این حادثه حدود ساعت ١٢ نیمه شب جمعه در روستای پسوه از توابع بخش لاجان پیرانشهر رخ داد.ماجرای این سیل و نجات اهالی روستا، از شامگاه جمعه شروع شد.
سیل با سرعت زیاد به طرف روستا حرکت می کرد؛ روستایی با بیش از ١٥٠ خانواده که بی خبر از همه جا مشغول استراحت بودند. کامل با موبایلش به چند نفر از اهالی روستا زنگ زد و آن ها را از خطری که در کمینشان بود، آگاه کرد.همچنین  بلافاصله تلفنی به چند نفر از اقوام و آشنایانش اطلاع داد که سیل جان اهالی روستا را تهدید می کند. آن ها هم با کمک روحانی روستا از طریق بلندگوی مسجد همه اهالی را از خطری که در کمینشان بود،آگاه کردند. همین اطلاع رسانی باعث شد مردم روستا بلافاصله خانه هایشان را ترک کنند و به طرف بلندی های اطراف بروند و از خطر سیل در امان بمانند. اطلاع رسانی کامل با همکاری اهالی باعث شد از وقوع یک فاجعه جلوگیری شود. کامل خودش می گوید: هرکس دیگری هم بود، همین کار را می کرد و او به وظیفه خودش عمل کرده است: «ساعت حدود ١٠ شب من سیلاب را دیدم، بلافاصله با چندنفری از اهالی روستا تماس گرفتم و گفتم  هر لحظه احتمال دارد سیل روستا را ویران کند. بعد هم همه اهالی، روستا را تخلیه کردند.»