آغاز احیای برج و باروی «توس» از دروازه رودبار

احیای برج و بارو و دروازه‌های شهر تاریخی توس در هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس تصویب شد و به زودی «مرمت تکمیلی» برج و باروی توس از دروازه رودبار آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، اعضای هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس روز گذشته ابتدا از بخش‌هایی از شهر تاریخی توس از جمله هارونیه و حصار و باروی شهر تاریخی توس،  دروازه‌های رودبار، مرو و رزان بازدید کردند. پس از این بازدید، جلسه هیئت راهبردی در پایگاه میراث فرهنگی توس تشکیل شد و مواردی از قبیل تجربه شهرهای تاریخی احیا شده و نمونه‌های تطبیقی که توسط یونسکو انجام شده است بررسی شد. «ابوالفضل مکرمی فر» در این جلسه با اشاره به تاریخچه آغاز برنامه‌های احیای توس گفت: از سال 73 اقدامات احیای حصار توس شروع شده و رهبر انقلاب نیز در بازدید خود از توس که در سال 75 انجام شد، برتلاش بیشتر برای احیای این منطقه تاریخی تاکید کردند.
گزارش مدیر کل از اعتبارات توس
مکرمی فر با اشاره به برخی اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته افزود: امسال 7 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای توس در نظر گرفته شده است، همچنین 9 میلیارد تومان نیز در سفر دولت مصوب شد و در واقع 16 میلیارد تومان برای توس در نظر گرفته  شده است تا با مرمت و احیای برج و باروی شهر تاریخی شکوه به توس باز گردد. وی یادآور شد: 9 میلیارد تومان که در سفر اخیر هیئت دولت به استان مصوب شد طی سه سال تا پایان دولت دوازدهم دریافت خواهد شد. مکرمی فر ادامه داد: در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان، احیای برج و بارو با نگاه «بازسازی تکمیلی» را مصوب کردیم اما با توجه به وسواسی که در این زمینه داریم مقرر شد تا در هیئت راهبردی نیز موضوع مطرح و مصوب شود. مدیر کل میراث فرهنگی افزود: تجربیاتی که در داخل و خارج در این زمینه وجود دارد جمع آوری شده است و کارشناسان ما نیز نظرات خود را اعلام کرده‌اند، ضمن این که شروع کار اجرایی توام با برخی اقدامات پژوهشی تکمیلی خواهد بود. وی با اشاره به تصویب مرمت تکمیلی برای برج و باروی شهر تاریخی توس اظهار کرد: برنامه  احیای برج و بارو در فازبندی‌های مختلف و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود. مکرمی فر با اشاره به حضور افرادی مانند رجبعلی لباف خانیکی و محمود طغرایی در شورای راهبردی توس که در این منطقه تاریخی کاوش‌های باستان شناسی داشته‌اند، گفت: با آغاز مرمت، دفتر فنی تشکیل می‌شود و فعالیت مرمت استمرار خواهد داشت. وی گفت: پیشانی توس دروازه رودبار (ورودی بولوار شاهنامه) است که مرمت را از دروازه رودبار شروع خواهیم کرد و به دو طرف ادامه خواهد یافت.
اهتمام ویژه دولت به احیای توس


معاون اداره کل حفظ و احیای بناها،  بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی کشور نیز با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته و اهتمام ویژه دولت به احیای توس گفت: باید براساس مطالعات انجام شده برنامه مرمت تکمیلی در مراحل مختلف اجرایی شود تا بر اساس تخصیص اعتبارات، عملیات مرمت نیز ادامه پیدا کند. «مهردادجوادی» درباره نقش هیئت راهبردی در احیای توس اظهار کرد: هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی توس، بازوی مدیران ستادی سازمان میراث فرهنگی کشور است و می‌تواند در تسریع روند احیا موثر باشد. جوادی یادآور شد: این هیئت به دلیل ارتباط بیشتر با پروژه‌های حفظ و احیا، می‌تواند کمک شایانی به  تصمیمات درست و بهتر در زمینه حفظ و احیا باشد.
طرح جامع توس در حال تهیه است
معاون میراث فرهنگی استان نیز در این جلسه گفت: طرح جامع توسعه شهری منطقه توس با رعایت ملاحظات میراث فرهنگی در حال تهیه است. «مرجان اکبری» افزود: همدلی‌ها برای این که توس به دوره اوج بازگردد شروع شده و اگر چه تاکنون برخی طرح‌ها برای احیای توس تهیه شده بود اما اجرایی نشده است و اکنون که عزم جدی برای احیای توس وجود دارد، باید تصمیماتی جدی گرفته و اقدام شود. اکبری تاکید کرد: طرح و برنامه‌ای که در توس اجرا می‌شود، باید پاسخ‌گوی طرح‌های شهری نیز باشد، حدود سه هزار هکتار از این محدوده به منطقه منفصل شهری تبدیل شده  و اگر چه  پیش از این کنترل و نظارتی بر ساخت و سازها نبود اما اکنون شهرداری این نظارت را انجام می‌دهد و راه و شهرسازی نیز طرح جامع و راهبردی برای این منطقه تهیه و ملاحظات میراث فرهنگی را   نیز رعایت می‌کند.
تبدیل جلوخان آرامگاه به باغ مشاهیر
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس نیز با اشاره به مطالعات و گمانه زنی‌های انجام شده در شهر تاریخی توس گفت: پژوهش‌های کاربردی انجام شده پشتوانه مرمت تکمیلی برج و باروی توس است. «احسان زهره وندی» افزود: مصالح شناسی در توس انجام شده و فضایی برای کارگاه خشت زنی نیز داریم که باید این کارگاه را راه‌اندازی کنیم. وی درباره بررسی‌های کارشناسی برای احیا و ساخت برج و بارو اظهار کرد: از پیمانکارانی که در خراسان رضوی و خراسان جنوبی تجربه داشتند برای همکاری دعوت شده است و از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهد شد. زهره وندی همچنین درباره بازپیرایی جلوخان باغ آرامگاه فردوسی اظهار کرد: توس 485 نفر مفاخر و مشاهیر داشته است بنابراین  مقرر شد این مکان (جلوخان ) به باغ مشاهیرتوس تبدیل شود.«روحانی» کارشناس میراث فرهنگی و مدیر پایگاه میراث فرهنگی رباط شرف نیز در این جلسه گفت: مرمت تکمیلی و احیای برج و باروی توس به لحاظ وسعت و بزرگی برای سازمان میراث فرهنگی تجربه بسیار گران قدر و ارزنده‌ای خواهد بود و با احیای برج و بارو دوباره شخصیت تاریخی توس به آن برخواهد گشت. وی افزود: ساخت برج و بارو بر شکوه و عظمت محوطه تاریخی می‌افزاید و باعث می‌شود تا از گزند تخریب در امان بماند.