اما و اگرهای آینده اصولگرایی

طاهری- آینده جریان اصولگرایی و سازوکارهای تشکیلاتی و گفتمانی این جریان همچنان مورد توجه تحلیلگران و فعالان سیاسی و رسانه ای است. با گذشت بیش از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و موافقت نکردن نامزدهای همسو با اصولگرایان، آسیب شناسی این جریان در دستورکار چهره ها و تشکل های آن قرار گرفته است. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که در آستانه انتخابات گذشته شکل گرفته بود، از سال گذشته تقریباً اقدام خاصی را برای بدنه اجتماعی خود تدارک ندیده و به جز صدور چند بیانیه و برگزاری جلسات شورای مرکزی خود فعالیت چشمگیری نداشته است. اما به گفته اعضا، این جبهه قرار است در روزها و ماه های آینده دور تازه ای از فعالیت خود را شکل دهد. محمدباقر قالیباف نیز پس از کنار رفتن از شهرداری تهران، گفتمان «نواصولگرایی» را برای احیای جریان راست مطرح کرد که مورد نقد و بررسی از سوی تحلیلگران قرار گرفت. با هم برخی تحلیل های چهره های سیاسی درباره آینده اصولگرایی و جریان نواصولگرایی را مرور می کنیم.
تعریف محبیان از نواصولگرایی
به گزارش مشرق، امیر محبیان فعال سیاسی و رسانه ای تعریف قابل تایید از نواصولگرایی را این گونه تشریح می کند: لازمه پاسخ گویی به مطالبات و نیازهای جدید جامعه تعریف جدیدی برمبنای نیازهای روز با توجه به حفظ آرمان ها. به گفته محبیان، از سوی دیگر نواصولگرایی می تواند این گونه معنا شود که ما به طور کامل از ارزش های اصولگرایی عبور کنیم و به دنبال ایجاد طرح جدیدی از گفتمان اصولگرایی باشیم که  نیازمند نگاه تجدید نظر طلبی است که این موضوع را به طور بنیادین مورد توجه و تغییرات قرار دهد که البته جای بحث فراوان دارد. وی افزود: اما اگر معنای گفتمان نواصولگرایی این است که تعریف مجددی از رویکردها و آرمان های کلان اصولگرایی که بر حفظ ارزش های اسلام، انقلاب و ایران؛ ارزش هایی که مبتنی برآرمان های انقلابی شکل گرفته تاکید دارد و بناست تا با ارائه تعریف جدیدی از آن ها کارکرد وکاربرد اصولگرایی را بهتر وموثر تر کند این تعریف از نواصولگرایی قابل قبول و تایید شدنی است. این چهره برجسته سیاسی درباره نقش سن در گفتمان نواصولگرایی نیز تأکید کرد: برای بهره برداری بهتر از نیروی انسانی نواصولگرایی باید افراد را براساس توانمندی فکری واجرایی انتخاب کند نه سن و سال آن ها؛ هر چند که نباید منکر یک واقعیت شویم که با گذشت سن دو چیز تغییر می کند رویکردهای افراد مسن به تدریج محافظه کارانه می‌شود وانرژی آن ها برای فعالیت کمترمی شود، بنابراین اگر جریانی دچار آسیب پیری شود به مرور زمان با اتخاذ رویکردهای محافظه کارانه ممکن است از صحنه سیاسی حذف شود یا در شرایط جدید موضع خاصی برای پاسخ گویی به مطالبات مردمی نداشته باشد.
ترقی: شیوه ها و نوآوری های نواصولگرایی در جذب جوانان قابل توجه است


حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه در گفت و گو با راه دانا درباره موضوع نواصولگرایی معتقد است: اصلی ترین تعریف از اصولگرایی را باید در بیانات مقام معظم رهبری جست وجو کرد، ایشان به صورت کامل با بیان چارچوب شاخص های اصولگرایی را بیان کرده اند از این رو نواصولگرایی اگر به معنای تحقق شاخصه ها و اصول تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری باشد و دراین تعریف جایگاهی برای نیروهای جوان و حضور آن ها در عرصه های مختلف و خطیرانقلابی در نظر گرفته شود این گفتمان تایید شده و قابل قبول است،اما این که تصور شود مبانی نواصولگرایی و شاخص های آن با اصولگرایی تفاوت دارد این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست چرا که اصولگرایی براساس مفاهیم تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری و شاخصه های تبیین شده آن منطبق بر آرمان های انقلاب اسلامی است، یعنی همان شاخص ها واهدافی که انقلاب اسلامی قصد دست یابی به آن را دارد. وی شیوه ها و نوآوری های نواصولگرایی را در جذب جوانان متعهد در عمل به آرمان های انقلاب قابل توجه خواند و اظهار کرد: ما در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور رجعت طلبان، تجدید نظر کنندگان و عناصری هستیم که اصول و مبانی اولیه انقلاب اسلامی را کنار گذاشته و به اصول جدیدی معتقد شدند که مغایر با ارزش های انقلابی است. ترقی ادامه داد: مسلما کسانی را می توان اصولگرا نامید که مبانی آن ها تغییر ناپذیر باشد اما براساس تعریف نواصولگرایی می توان طبیعتا شیوه ها و روش هایی را به عنوان نوآوری به جامعه عرضه کرد، نوآوری متناسب با شرایط روز که حرف تازه و درستی برای جامعه به دنبال داشته باشد و قادر به تحقق آرمان های انقلاب و پیاده کردن اصول اصلی آن در جامعه و کشور متناسب با شرایط روزباشد.
تعریف نواصولگرایی این است که با روش های گذشته نمی توان به اهداف دست یافت
این چهره سیاسی در تعریف دیدگاه های نواصولگرایی می گوید: مسلما تعریف نواصولگرایی این است که با روش های گذشته نمی توان به این اهداف دست یافت چرا که پیچیدگی های سیاسی، اقتصادی و معرفتی در جامعه منجر به ایجاد شبهه هایی می شود که نیازمند حضور دقیق برای پاسخ گویی حوزه، دانشگاه و نخبگان سیاسی است تا با توسل به روش های نو و متناسب با نیازهای روز بتوان تفکر انقلابی وآرمانی را اشاعه داد و محقق کرد. ترقی همچنین در گفت و گو با انتخاب درباره فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب تأکید کرد: جمنا همه اصولگرایان را دربرنگرفته و پوشش نداده است و تشکیلات دیگر نیز در کنار آن فعال هستند. وی افزود: تاریخ مصرف جمنا برای انتخابات قبلی بود و این که چه راهکاری برای انتخابات آینده در نظر گرفته شود، بحثی درباره آن نشده است.
مقدم: ساختار جمنا دارای اشکالات جدی بوده است
احمد علی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در خصوص انتقادات محمدباقر قالیباف به برخی بزرگان اصولگرا و بحث هایی که او در ارتباط با لزوم جوان گرایی در این جریان مطرح کرده است، گفت: دکتر قالیباف با خروج از شهرداری تهران بحث جوان گرایی و نو اصولگرایی را مطرح کرده و دنبال آن است تا از این طریق تغییراتی در رویه کار اصولگرایان انجام شود. او همچنین درباره نحوه کار جبهه مردمی انقلاب اسلامی «جمنا» نظرات و انتقاداتی دارد که اتفاقا ممکن است بسیاری از اصولگرایان این نظرات و انتقادات را به این ساز و کار انتخاباتی داشته باشند. وی در خصوص اشکالات کار جمنا افزود: واقعیت این است که ساختار جبهه مردمی انقلاب اسلامی از زمانی که تشکیل شده است، دارای اشکالاتی جدی بوده که طبیعتا باید این اشکالات و ایراداتی که بر این ساز و کار انتخاباتی وجود دارد، رفع بشود تا بتوان کار مهم و تأثیرگذاری انجام داد. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه تصریح کرد: الان هم طبق آن چه شنیده شده، برای اصلاح اساسنامه و روند کاری جمنا تلاش هایی در حال انجام است که امیدواریم به آن چه در نظر دارند برای جمع کردن همه گروه های جریان اصولگرایی دور یکدیگر برسند. اگر جمنا بخواهد در این مسیر حرکت کند، ما هم در حزب مؤتلفه، آن را حمایت خواهیم کرد، اما اگر رویه و روال مثل سابق باشد، بعید می دانم اصولگرایان خیلی مایل به همکاری با آن باشند. مقدم درخصوص آینده جریان اصولگرایی با توجه به موفقیت نداشتن در انتخابات اخیر و تلاش های جدی که برای رفع مشکلات ناشی از نبود وحدت در این جریان آغاز شده است، اظهار کرد: البته در مجموع اگر بخواهیم در نظر بگیریم، اصولگرایان موفقیت نسبی داشته اند، ولی ایراد و آسیب جدی که در انتخابات اخیر می توان به کار اصولگرایان وارد دانست، نبود وحدت و انسجام جدی در این جریان است. به نظر خودمان باعث شده ایم کار به دست رقیب بیفتد. این فعال سیاسی در عین حال تصریح کرد: مذاکرات و جلساتی در حال انجام است تا وحدت لازم بین اصولگرایان به منظور حضور هرچه قدرتمندتر در انتخابات مجلس آینده ایجاد شود. البته ما تأکید داریم که محوریت کار همچنان باید روحانیت باشند و کار تحت نظر جامعتین پیش برود تا بتوان به موفقیت آن امیدوار بود.
عامری: زمان آن است احزاب اصولگرا نقاط ضعف جبهه مردمی را رفع کنند
با وجود انتقاد برخی از فعالان سیاسی اما دبیرکل جمعیت ایثارگران از فعالیت جمنا دفاع می کند. محمد‌جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان این که جمنا جزو پیشنهادهای بسیار خوب برای انتخابات بود، افزود: هیچ حزبی نمی‌تواند ادعا کند که پشتوانه قوی مردمی دارد، بنابراین باید نظرات کف جامعه از پایین به بالا دیده شود. وی تأکید کرد: «اکنون زمان آن است که احزاب اصولگرا در جلسات خود نقاط ضعفی را که در جبهه مردمی وجود دارد، بررسی و برای رفع آن تلاش کنند.» با این توصیفات باید منتظر فعالیت های جدید اصولگرایان در روزها و ماه های آینده بود تا دید آیا برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی و انتخابات سال 1400 ریاست جمهوری این جریان رویکرد و گفتمان تازه ای را رو خواهد کرد یا بر همان روال سابق طی مسیر خواهد کرد؟