تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات علیه اقدامات آمریکا باحضور سه قوه و صدا و سیما کاش این آنتن صدا داشت

همدلی -گروه سیاسی| در طول مدت دولت یازدهم و دوازدهم صدا و سیما به گونه‌‌های مختلف به مخالفت با دولت پرداخته و منافع جناحی و رسانه‌ای را بر منافع ملی ترجیح داده است. برنامه و خبری نیست که صدا وسیما نخواهد در آن با منافع دولت مخالفت نکند، حتی اگر به قیمت ایستادگی و تقابل با افکار عمومی باشد.
اگر صدا و سیما خود را رسانه ملی می‌داند، باید برای مردم و در جهت خواست مردم حرکت کند. رسانه ملی چه بخواهد و چه نخواهد باید قبول کند که در انتخابات اخیر 24 میلیون شهروند به یک دیدگاه و یک فرد رای دادند و برخورد تقابل جویانه با این دیدگاه، وجاهت این رسانه را نزد افکار عمومی 24 میلیون نفری از بین خواهد برد.
گرچه این روزها شبکه های اجتماعی قدرتی وسیع تر از صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی سنتی را در اختیار دارند، اتکای بیش از حد به صدا و سیما برای دولت یک اشتباه استراتژیک محسوب می شود. اما دولت مقرر کرده ستادی با حضور نمایندگان سه قوه و با همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشکیل شود تا با توجه به اعمال فشار آمریکا برای پمپاژ تبلیغات منفی به منظور نا امید کردن مردم نسبت به آینده کشور و نظام، تصمیماتی اتخاذ شود تا با اطلاع رسانی صحیح در مقابل حرکات تبلیغاتی منفی دشمن علیه کشور جلوگیری کنند. یکی از روش های به زانو در آوردن و تسلط بر دشمن، جنگ روانی است که کارآیی و تاثیر آن به مراتب از جنگ‌های نظامی و فیزیکی بالاتر است. عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن نقد عملکرد صدا وسیما و با توجه به سابقه‌ی مخالف خوانی این سازمان علیه جناح اصلاح‌طلب و اعتدال طلب، آن را گزینه‌ی خوبی برای همکاری با دولت در مبارزه و مقابله با جنگ روانی آمریکا نمی‌داند. ادامه این گزارش را در ذیل می‌خوانید.
صدا وسیما گزینه‌ خوبی برای همکاری با دولت نیست


تبلیغات در دنیای امروز یعنی «کوشش سیستماتیک که هدف نهایی آن شکل دادن به عقاید، نگرش و رفتار مردم در جهت خاصی است که مورد نظر دستگاه تبلیغاتی است». پس در جنگ روانی، هدف این است که در عقاید، احساسات، گرایش ها و تفکرات، تغییر ایجاد کنیم که این خود باعث تغییر در ساختار شخصیتی و رفتار افراد خواهد شد و البته این امر بر پایه تبلیغات استوار است.
عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت اقدام علیه جنگ روانی آمریکا، گفت: « به نظر می‌رسد که اگر رئیس جمهور مقرر کرده که با سه قوه و صدا وسیما دست به این اقدام بزنند، در وهله اول می‌بایست در قالب یک کنفرانس خبری این موضوع را مطرح کند تا هر کدام از خبرنگارها سوالات مورد نظر را در این باره از رئیس جمهور بپرسند». کما اینکه این جلسه نه با خبرنگاران بلکه صبح دیروز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به ریاست حسن روحانی و با حضور روسای قوای مقننه و قضائیه تشکیل شده است. البته این جلسه در راستای منویات رهبر انقلاب و با هدف هماهنگی بیشتر قوا و مسئولان در زمینه ضرورت اتخاذ تدابیر و اقتدار بیشتر در برخورد با مشکلات اقتصادی کشور انجام شده و در خلال این جلسه بوده که چنین تصمیمی مقرر شده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت نباید کتمان کرد که آمریکا جنگ روانی گسترده ای را علیه ایران به کار برده است و باید گفت که حقیقتا چندین سال است که در حال انجام آن نیز هست. او در ادامه گفت: «گرچه ما از یک موضع ایدئولوژیک به آمریکا نگاه می‌کنیم اما ما نیز جنگ روانی خودمان را علیه آنها داریم». البته در چنین وضعیتی که زبان دیپلماسی نه تهدید و فحش‌دادن و آتش زدن پرچم بلکه بهترین روش در وضعیت کنونی مذاکره و گفت‌گو است تا بتوان به بهترین نحو به منافع ملی و عمومی خود دست پیدا کنیم.
ناصری با توجه به عملکرد صدا و سیما گفت: «به نظر من، چون صدا وسیما در بین رسانه‌های جهان از شهرت آنچنانی برخوردار نیست نمی‌تواند از عهده چنین کاری در خارج از ایران برآید و تنها می‌توان از صدا و سیما در درون مرزهای ایران استفاده کرد».
این در حالی است که یکی از نهادها و سازمانهایی که به نوعی مبلغ جنگ روانی در داخل است صدا وسیما است. چندی پیش نوبخت سخنگوی دولت در دیدار هفتگی با خبرنگاران به مواردی از اخبار منفی صدا و سیما درباره عملکرد دولت اشاره کرد و گفت: «صدا وسیما برنامه ای دارد به نام پیک بامدادی که از اول صبح، فقط اخبار منفی پخش می کند». محکوم ساختن مستقیم و غیرمستقیم برخی عملکردهای دولت یازدهم از سوی صدا و سیما در ماه های گذشته، تا جایی بوده که حتی چندین بار موجب واکنش رییس جمهوری و دیگر مسوولان دولتی شده است. این نخستین بار نیست که مقام‌های دولت جمهوری اسلامی از رویکرد صدا و سیما نسبت به دولت انتقاد می‌کنند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۳ با گلایه از انتقادات علیه دولت گفت: «سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه‌های آن‌ها هرچه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند».
آخرین انتقادات به عملکرد صدا وسیما به عنوان رسانه‌ای ملّی نیز اخیرا از سوی دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب صورت گرفت که ایشان نیز تلویحا برخی از آن انتقادات را پذیرفت. البته انتقادات به صدا وسیما تنها به این یکی دو بار اختصاص ندارد. بلکه چندی به خاطر عدم اقبال عمومی و ریزش مخاطبان زیر ذره بین منتقدین قرار گرفته است. برخی نیز به تک روی یا یک‌جانبه نگری این رسانه‌ی ملی نسبت به جریان های سیاسی داخل نقد دارند.
رسانه های دیگر در این راه مهم هستند
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد که «رئیس جمهور نباید در این زمینه‌‌ی مهم تنها با صدا و سیما همکاری کند بلکه باید با همه رسانه های موافق و حتی رسانه های مخالف نیز همکاری و آنها را در این اقدام با خود همسو کند. صدا وسیما چون از دولت پول می‌گیرد موظف است که سخنان رئیس جمهور را بدون سانسور منتشر کند».
این در حالی است که صدا و سیما از اول دولت روحانی تا کنون در پی تخریب و منفی جلوه دادن اقدامات او است و از همه مهمتر فرافکنی‌ها و تاکیدی که این سازمان تا کنون، بر وجود شکاف بین عمل و شعارهای انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید داشته است.
با این حال مقرر شده این سازمان در کنار دیگر قوا علیه جنگ روانی آمریکا دست به کار شود. یکی از مسائل مهمی که در جهان امروز مورد توجه سیاستمداران کشورهای غرب قرار دارد این است که برای دست یابی به اهداف و نیات خود از مسائل روانی و تبلیغاتی بهره می‌گیرند. این روش را اصطلاحا «جنگ روانی» می‌گویند. مهم ترین ابزاری که در جنگ روانی از آنها استفاده می شود، «تبلیغات» و لوازم آن، مثل نشریات، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و رسانه‌های گروهی، اعم از داخلی و خارجی است. بنابراین، یکی از اصولی که قدرت های غربی در برخوردهای خود با دیگر کشورها به آن توجه کامل دارند و از آن بهره لازم را می برند، تبلیغات و جنگ روانی است.
سایر اخبار این روزنامه
دموکراسی چگونه می میرد؟ درس‌هایی از ظهور حاکمان قدرتمند در کشورهای ضعیف «همدلی» گفته‌های نماینده همدان درباره فساد سیستماتیک در کشور را بررسی می‌کند فسادِ درون «همدلی» از فرونشست نگران‌کننده زمین در تهران و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این موضوع گزارش می‌دهد بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها «همدلی» در گزارشی میدانی و گفت وگو با متخصصان حوزه فناوری و اطلاعات مکانیزم پیامک‌هایی که از مشترکان پول کم‌ می‌کند را برررسی کرد تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات علیه اقدامات آمریکا باحضور سه قوه و صدا و سیما کاش این آنتن صدا داشت هرمز شریفیان استعفای خوب در دیدار کرباسیان با وزیر اقتصاد سوریه مطرح شد؛ آمادگی ایران و سوریه برای اعمال تعرفه ترجیحی واردات کالا عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد: پالس منفی برخی تولیدکنندگان نفت به بازار نفت مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی : قوانین موجود با رشد تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سازگار نیستند معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت: کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف نشده است بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها