هرمز شریفیان استعفای خوب

بالاخره چشم سیاسیون و به‌طور اخص و فعالان عرصه سیاسی ایران به طور اعم و پس از چند دهه به جمال یک مسئول روشن شد که وقتی دید نمی‌تواند به وظایف خود بپردازد و البته برای پرداختن به آنها موانع زیادی نیز پیش رو دارد، شجاعانه استعفا داد تا بلکه بتواند در حوزه‌ای دیگر برای مردم و کشور مثمرثمر باشد.
باید دست «محمدجواد فتحی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید و کمیسیون قضایی را به گرمی فشرد چرا که این رسم خجسته یعنی استعفا را پس از سال‌ها گذشتن از دوران «مهندس موسوی» غبارزدایی کرد تا به برخی مسئولان یادآوری کند که چسبیدن به صندلی‌ها تاریخ انقضا دارد و نفس‌های سالم گاهی پیش از منقضی شدن، می‌توانند خود را برکنار کنند.
البته این رویه مبارک، پارسال و از سوی «احمد جنتی»، دبیر شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز دیده شد، آنجایی که او هنگامی که دید نمی‌تواند خطیب نماز جمعه تهران باشد، طی نامه‌ای از رهبری خواست این مهم را به دیگری بسپارد.
رسم استعفا در تمام دنیا، رسمی طبیعی و البته در مواردی پسندیده است. مصداق پسندیدگی این رفتار استعفای «فتحی» است که وقتی می‌بیند نمی‌تواند وظایف خود در قبال موکلانش را به‌طور موثر انجام دهد، از سمت خود استعفا می‌دهد. نکته مثبت کار محمدجواد فتحی در انتخابی بودن سمت اوست، به این معنا که با رای مستقیم مردم راهی مجلس شده و سمت انتصابی ندارد.


صاحبان میز و صندلی‌های انتصابی باید بیش از مسئولان انتخابی به این موضوع توجه کنند، چرا که شانیت کمتری نسبت به آنان دارند و طبیعی است که وزرا باید بیش از وکلای مجلس به این روند توجه کنند، زیرا به دلیل داشتن پست‌های انتصابی، شانیت کمتری نسبت به نمایندگان مجلس دارند.
اما مصداق دیگری که در استعفا وجود دارد و برعکس مورد نخست، پسندیده نیست آنجایی است که مسئولی به دلیل یک خطای آشکار سهوی یا عمدی و به دلیل شرمساری یا رفتن آبرویش مجبور به استعفا می‌شود. برای مثال چندی پیش و در یکی از کشورهای اسکاندیناوی، وزیری به دلیل استفاده شخصی از اینترنت دولتی و برملا شدن این سوءاستفاده و در اثر شرمساری از سمت خود استعفا داد. اما مورد دیگری که در مصادیق استعفا وجود دارد آنجایی است که مسئولی به دلیل عمل یا اعمال خلاف قانون و بر ملا شدن و رسوایی حاصل از آن و با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی و در نهایت خفت مجبور به استعفا می‌شود و نمونه بارز آن در سال‌های اخیر، «سیلویو برلوسکونی» نخست‌وزیر ایتالیا بود که به دلیل رسوایی‌های مالی و اخلاقی مجبور به استعفا شد.
یا بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا(1992 ـ 2000) هرچند به دلیل رسوایی اخلاقی مجبور به استعفا نشد اما پیامدهای این رسوایی در افکار عمومی سبب شد تا حزب دموکرات تا دو دوره نتواند این رسوایی را پاک کند و کاخ سفید را برای ۸ سال و کنگره را برای چند سال به رقیب واگذار کند.
در ایران اما کمتر مسئولی دیده می‌شود که تمایلی به استعفا داشته باشد. مدیران در ایران آن‌چنان به میز و صندلی‌های خود دلبسته می‌شوند که حتی اگر اعمال خلاف قانونشان برملا شود یا از مصونیتی آهنین بهره می‌برند یا برای توجیه رفتار خلاف قانون خود به دروغگویی و توجیه روی می‌آورند که نمونه‌های بسیاری از این رفتارها حدفاصل سال‌ها 1384 تا 1392 و به وفور به چشم خورده است.
شاید یک دلیل اینکه مسئولان اجرایی در ایران تن به استعفا یا «خودبرکناری» نمی‌دهند، ضعف ما اهالی رسانه و مطبوعات باشد که با فشار همه‌جانبه به مرکز کانون فساد سعی در برملا کردن آنچه که می‌توان آن را بی‌قانونی و بی‌عدالتی نامید، نمی‌کنیم.
هرچند نمونه‌هایی مانند برملا شدن «پرونده املاک شهرداری» توسط «یاشار سلطانی»، افکار عمومی را نسبت به روند بی‌قانونی و فساد آگاه کرد و هرچند که سلطانی تاوان این روشنگری را پرداخت و هنوز پرداخت می‌کند، اما رویارویی با چنین فساد گسترده‌ای که «امیر خجسته» نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته به آن اشاره کرده، نیاز به عزمی همگانی درحوزه رسانه‌ای کشور دارد.
این نیاز در آنجا بیشتر احساس می‌شود که مسئولی از انواع و اقسام خلل‌های قانونی و رانتی برای سوءاستفاده‌های شخصی استفاده می‌کند و وظیفه رسانه‌هاست تا افکار عمومی را از چند و چون آنچه رخدادها آگاه کنند.
البته موارد نقضی هم در این راستا وجود دارد که نمونه آن تحویل ملک 10هزار متری در لواسان به «سیدحسن فیروزآبادی»، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح بود و با رسانه‌ای شدن آن و اسنادی که او در اختیار رسانه‌ها گذاشت، منجر به شفاف‌سازی در این مورد شد.
سایر اخبار این روزنامه
دموکراسی چگونه می میرد؟ درس‌هایی از ظهور حاکمان قدرتمند در کشورهای ضعیف «همدلی» گفته‌های نماینده همدان درباره فساد سیستماتیک در کشور را بررسی می‌کند فسادِ درون «همدلی» از فرونشست نگران‌کننده زمین در تهران و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این موضوع گزارش می‌دهد بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها «همدلی» در گزارشی میدانی و گفت وگو با متخصصان حوزه فناوری و اطلاعات مکانیزم پیامک‌هایی که از مشترکان پول کم‌ می‌کند را برررسی کرد تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات علیه اقدامات آمریکا باحضور سه قوه و صدا و سیما کاش این آنتن صدا داشت هرمز شریفیان استعفای خوب در دیدار کرباسیان با وزیر اقتصاد سوریه مطرح شد؛ آمادگی ایران و سوریه برای اعمال تعرفه ترجیحی واردات کالا عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد: پالس منفی برخی تولیدکنندگان نفت به بازار نفت مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی : قوانین موجود با رشد تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سازگار نیستند معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت: کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف نشده است بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها بازی ایران- اسپانیا در جام جهانی، جایی برای رویاپردازی حمله یوزها به قلب ماتادورها