قاضی محافظه‌کار برای رأی نهایی

قاضی محافظه‌کار برای رأی نهایی یکی از قضات جمهوری‌خواه اما همسو با لیبرال‌ها هفته گذشته از دیوان عالی ایالات ‌متحده استعفا داد و فرصتی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، داد تا سریعا نامزدی محافظه‌کار را برای این نهاد مهم و تأثیرگذار انتخاب کند. ترامپ که اخیرا گفته بود در ‌حال تصمیم‌گیری برای معرفی شخصی از میان 25 نامزد برگزیده است، روز جمعه در هواپیمای رئیس‌جمهوری به خبرنگاران گفت که تعداد نامزدهای این پست را به پنج نفر کاهش داده و نامزد نهایی را روز نهم جولاي معرفی خواهد کرد. به گفته ترامپ، او قرار است آخر هفته (شنبه و یکشنبه) با یکی، دو نفر از این نامزدها در باشگاه گلف خود دیدار و گفت‌و‌گو کند. رئیس‌جمهوری آمریکا که در ‌حال پروازی از واشنگتن به نیوجرسی بود، گفت از نامزدهای دیوان عالی آمریکا درباره موضعشان نسبت به حکم تاریخی سال 1973 دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا در‌خصوص قانونی‌شدن سقط جنین سؤال نخواهد کرد. آنتونی کندی 81ساله که سه روز پیش اعلام کرد در پایان ماه جولاي قصد بازنشستگی دارد، دومین قاضی سالخورده در میان 9‌قاضی دیوان عالی آمریکا خواهد بود.
وظیفه دیوان عالی آمریکا
دیوان عالی آمریکا، عالی‌ترین نهاد قضائی و مرجع تفسیر قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رود و نقشی کلیدی در جامعه آمریکا برعهده دارد. این دیوان که مجموعا از ۹ قاضی تشکیل شده، درباره بسیاری از قوانین موارد جنجال‌برانگیز، اختلاف میان ایالات‌ها و دولت فدرال حرف آخر را می‌زند. قضات دیوان عالی از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند و سپس از سوی سنا رأی اعتماد دریافت می‌کنند. تا زمانی که یک قاضی طبق درخواست شخصی تقاضای بازنشستگی ندهد، به صورت مادام‌العمر در این سمت باقی خواهد ماند. این دیوان سالانه به کمتر از صد پرونده رسیدگی و در ماه ژوئن نتیجه را اعلام می‌کند. در برخی موارد دیوان عالی آمریکا برخی لوایحی را كه پیش‌تر تصویب کرده، مجددا بررسی و تصمیمی جدید درباره آن مسئله خاص اتخاذ می‌کند، امری که فعالان ضد سقط جنین امیدوارند با اتکا به آن قانون تصویب‌شده سقط جنین را عوض کنند. این دیوان تصمیم‌های خود را در ماه ژوئن اعلام می‌کند. برای مثال این دیوان درباره فرمان مهاجرتی بحث‌برانگیز دونالد ترامپ، هزینه‌های اتحادیه‌ کارگری و نقشه حوزه‌های انتخاباتی رأی صادر کرد. کندی، قاضی دیوان عالی آمریکا، گرچه از سوی رونالد ریگان منصوب شده بود اما درباره بسیاری از موارد مهم در کنار لیبرال‌ها هم ایستاد و موضعی خلاف موضع محافظه‌کاران گرفت. او درباره مسائل اجتماعی میانه‌رو بود و برای مثال با ازدواج هم‌جنس‌گرایان در بسیاری از ایالت‌های آمریکا موافقت کرد. احتمال اینکه ترامپ فردی محافظه‌کار را جانشین کندی کند، زیاد است. ترامپ گفته بود می‌خواهد فردی را جانشين این قاضی بازنشسته کند که تا 45 سال آینده در این سمت باقی بماند. درحال‌حاضر این دیوان بین دو جناح تقسیم شده است؛ پنج نفر از قضات از جمله آنتونی کندی جمهوری‌خواه هستند و چهار قاضی نیز متمایل به دموکرات‌ها. پس از بازنشستگی کندی این دیوان به دو گروه چهارنفره تقسیم می‌شود. رأی آری سنا به یک نامزد محافظه‌کار می‌تواند در نهایت اکثریت را از آن جمهوری‌خواهان کند.
اختلاف‌ها بر سر تاریخ رأی‌گیری سنا


دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا می‌خواهند رأی‌گیری درباره نامزد مورد‌نظر ترامپ برای جانشینی کندی را تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای به تعویق اندازند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان می‌خواهند رأی‌گیری در فصل پاییز برگزار شود. جمهوری‌خواهان درحال‌حاضر اکثریت سنا را در اختیار دارند و می‌هراسند که بعد از انتخابات ماه نوامبر کنگره، این مجلس به دست دموکرات‌ها بیفتد. بی‌شک نتیجه انتخابات ماه نوامبر می‌تواند معادله ترامپ را به هم بریزد.
سناتور‌های جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶ حاضر به رأی‌گیری بر سر مریک گارلند، نامزد پیشنهادی باراک اوباما برای پست قضاوت در دیوان عالی نشدند. گارلند برای تصدی صندلی خالی قاضی آنتونیو اسکالا پیشنهاد شده بود. پس از امتناع جمهوری‌خواهان، این پست تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ و به‌قدرت‌رسیدن ترامپ خالی ماند. ترامپ پس از ورود به کاخ سفید در صد روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش، نیل گورساچ، قاضی محافظه‌کار دادگاه استیناف شهر دنوِر را به عنوان جانشین اسکالا برگزید. گورساچ با کسب ۵۴ رأی مثبت در مقابل ۴۵ رأی منفی در مجلس سنا نهایتا به عنوان جانشین آنتونی اسکالیا ادای سوگند کرد.
تأثیر جهانی تصمیم‌های دیوان عالی
تحقیقات ایالات‌ متحده نشان می‌دهد که تأثیر آرای دیوان عالی بر خارج از کشور در دو دهه گذشته کاهش یافته، چراکه سیستم‌های دادرسی در نقاط دیگر جهان توسعه یافته و نفوذ آمریکا به طور کلی کم شده است. در سطح بین‌المللی دادگاه‌های کمتری به نظرات دادگاه عالی آمریکا استناد می‌کنند و استناد به دادگاه حقوق بشر اروپا و دیگر دادگاه‌های عالی ملی بیشتر شده است. در سال 2016 تصمیم دیوان عالی آمریکا درباره تعلیق محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های برق این کشور توافق آب‌و‌هوایی پاریس را تهدید کرد ولی تعداد کشورهای دیگر به‌اندازه‌ای بود که این معاهده پس از تصویب اجرائی شود. در این میان تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا درباره موافقت با طرح مهاجرتی ترامپ که مانع از ورود شهروندان برخی کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران به خاک آمریکا می‌شود،  میلیون‌ها نفر را در سطح بین‌المللی تحت تأثیر قرار داد. همچنین در سال 2000 پس از اختلافات بسیار و شائبه تقلب، این دیوان درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بین جورج دبلیو بوش و ال گور رأی صادر و جورج بوش را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده معرفی کرد، تصمیمی که تاریخ سال‌های اخیر نشان می‌دهد تأثیری مهم بر جای‌جای جهان داشته است. این حوادث باعث شد تا ال گور به نتایج اعتراض کند اما بازشماری آرا هر ‌بار با نتایج مختلفی روبه‌رو می‌شد که این باعث شد بازشماری آرا متوقف شود. همچنان این انتخابات دارای نتایجی مبهم است و عده بسیاری جورج بوش را متقلب می‌دانند.