بازار


پايداري توليد در کشور حفظ شود
وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به روساي استان‌هاي اين وزارتخانه گفت: در شرايط موجود به وجود آمده نياز به کار بيشتري وجود دارد و جايي که احتمال مشکل مي‌دهيد با جديت پاي کار برويد و با هماهنگي استانداران و ستاد بحران تصميمات لازم را بگيريد. به گزارش شاتا، محمد شريعتمداري اظهار کرد: پايداري توليد در کشور بايد حفظ شود. تا پاي جان به پاي توليد بايستيد و از همه امکانات محلي و ملي در اين راه استفاده کنيد. وي با تأکيد بر توجه به تنظيم بازار به خصوص در مورد کالاهايي که نياز عامه مردم است، تصريح کرد: بايد دقت کنيم تا آرامش در بازار حفظ شود، ما در اين زمينه مسؤوليم. حضور رؤساي سازمان‌هاي استاني و برخورد با متخلفان و سودجويان ضرورت دارد. شريعتمداري با تأکيد بر ضرورت کنترل و نظارت بر موضوع ثبت سفارش‌ها براي جلوگيري از ورود اقلام کالايي غيرضروري به کشور، يادآور شد: مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت اولين اطلاعيه خود را در خصوص شناسايي خودروهاي وارداتي که از مبادي غيرقانوني و با استفاده از روش‌هاي نامتعارف ثبت سفارش شده بودند، بهمن ماه پارسال منتشر کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ممنوعيت واردات 1339 قلم کالا در 135 گروه کالايي، گفت: اين ظرفيت بسيار خوبي است که بايد از آن استفاده شود.
لیست واردکنندگان خودرو با ارز رسمی
اعلام شد


بانک مرکزی در ادامه انتشار فهرست شرکت هایی که از ابتدای سال جاری، پس از ثبت سفارش در سامانه سازمان توسعه تجارت، ارز به نرخ رسمی دریافت کرده اند و نیز در راستای شفافیت اطلاعاتی، اسامی و اطلاعات مربوط به واردکنندگان خودرو را منتشر می کند. به گزارش میزان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک به شرکت های واردکننده که از سوی دستگاه های ذیربط معرفی و تشریفات قانونی ثبت سفارش را انجام می دهند، ارز مورد نیاز را تخصیص می دهد و تامین می کند. گفتنی است در ستاد اقتصادی دولت مقرر شده است بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه های ذیربط و مسئول، نسبت به انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی اقدام کند. بر این اساس در ادامه انتشار نخستین فهرست شرکت های دریافت کننده ارز توسط بانک مرکزی در روز یکشنبه دهم تیرماه، فهرست زیر که حاوی میزان تامین ارز رسمی برای واردات خودرو می باشد و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار قرار گرفته ست، منتشر می شود.
تعيين بازه زماني براي برگرداندن ارز صارداتي افراط است
عضو کميسيون برنامه، بودجه و مجلس بر اين باور است که تعيين بازه زماني براي برگرداندن ارز صادراتي ايجاد محدوديت و رفتار افراطي است. مهرداد بائوج لاهوتي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه بازه زماني برگرداندن ارز صادراتي از 6 ماه به 2 ماه کاهش پيدا کرد، اظهار داشت: اعتقاد دارم بايد با مديريت صحيح ارز 4200 توماني که براي صادرات اختصاصي مي‌بايد به کشور برگردانده شود؛ اما براي اين کار موافق ايجاد محدوديت و موانع نيستم. عضو کميسيون برنامه، بودجه و مجلس ادامه داد: دولت با اختصاص دلار 4200 تومان به صادرات به دنبال افزايش صادرات و کاهش واردات بود؛ اما ايجاد محدوديت در انجام صادرات و تعيين بازه زماني براي برگردان ارز صادراتي منجر به اين هدف نمي‌شود. وي گفت: دولت بايد اجازه دهد که بازار به صورت آزادانه نرخ دلار را تعيين کند و با افزايش صادرات به افزايش عرضه دلار در بازار کمک کند چرا که در انتها باعث کاهش قيمت دلار در بازار مي‌شود. لاهوتي تاکيد کرد: تعيين بازه زمان براي برگرداندن ارز صادراتي منطقي نيست، ممکن است صادرکننده در قرارداد خود 6 ماه ديگر به ارز دست پيدا کند؛ اما بايد ظرف مدت 2 ماه ارز را به دولت تحويل دهد.
توقف واردات خودرو هميشگي نيست
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص ممنوعيت واردات خودرو اظهار داشت: در شرايط فعلي که قيمت ارز در حال رشد است و وضعيت پولي کشور مناسب نيست ممکن است دولت نتواند ارز مورد نياز واردات خودرو را تامين کند چرا که با بازگشت تحريم‌ها درآمد دولت کاهش يافته است و در مواقعي که درآمد کشور کم است بايد از مخارج نيز کاسته شود. محمدرضا منصوري در گفتگو با خبرخودرو گفت: توقف واردات در مقطع زماني کوتاهي انجام مي‌شود و هميشگي نيست و به نظر مي‌رسد براي گذر از بحران مجبور هستيم که واردات خودرو را که مبلغ قابل توجهي ارز به آن تعلق مي‌گيرد متوقف کنيم. اين نماينده مجلس تصريح کرد: البته مي‌توان از طرق گوناگون تاثيرات اين تصميم را کاست، مانند آزادسازي خودروهايي که در مناطق گمرکي دپو شده است؛ حتي خودروهاي خارجي با 10 سال کارکرد را به جاي اسقاط مي‌توان وارد بازار کرد چرا که اين خودروها علاوه بر اينکه کيفيت خوبي دارند ارز بري ندارند. با اين کار ضمن آرام سازي بازار با جلوگيري از خروج ارز مي‌توان به اقتصاد کشور نيز کمک کرد. منصوري در ادامه با اشاره به قراردادهاي جوينت ونچر گفت: مي‌توان از خودروسازان خارجي درخواست کرد که خودروهاي خود را به جاي صادرات به ايران در داخل کشور توليد کنند.
قهوه ساز بخشي از تجهيزات تکميلي
فولکس است
دبير انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: کسي که از انتشار ليست واهمه دارد بخش خصوصي نيست بلکه دزد است کسي که مال مردم را مي‌برد. ما با وجود آن که عقل خدادادي نداريم با عقل شيرين خود خواهان انتشار اين ليست شده‌ايم. مهدي دادفر در گفتگو با ايلنا درخصوص واردات چاي ساز و قهوه ساز توسط يکي از واردکنندگان خودرو گفت: اين شرکت عضو انجمن است و روز گذشته ما اين مساله را پرسيديم و اين شرکت اعلام کرد که اين لوازم اکسسوري (لوازم اضافي) خودرو است و در واقع بخشي از تجهيزات تکميلي فولکس است که قيمت آن نزديک 2 هزار و سيصد دلار است ما نبايد انتظار داشته باشيم که همه ماشين‌ها مثل پرايد باشد که زه پنجره‌ها آن نيز جزو آپشن محسوب شود. امروز شرکت‌ها حتي به فکر ماندن احتمالي در جاده خودروها نيز هستند و متکا براي آن طراحي کردند. دادفر در خصوص خودروهايي که غير قانوني وارد کشور شده است، گفت: بخشي از خودروها متعلق به اعضاء ما بوده است و ما معتقد هستيم که بايد شديدترين برخورد با متخلفين صورت گيرد اما سوالي که اينجا مطرح است اين است که چگونه اين خودروها با وجود اين همه عوارض و ايستگاه‌هاي نظارت توانسته‌اند تا مرحله آخر پيش بروند که اين مساله جاي تامل دارد.