روایتی از عاشقانه پرچم شمس‌الشموس با دلدادگان

گروه اجتماعی: 10 روز «زیر سایه خورشید» گذشت اما هنوز وقتی اسمت می‌آید، جور دیگری دلم قنج می‌رود. با اینکه من از جنس خاکم و تو از جنس آسمان، چه خوب می‌شود تو را فهمید و دل به آستانت سپرد. به در و دیوار، آبی زده‌ایم، اسپندی دود کرده‌ایم و زیر سایه خورشید منتظریم تا رضای‌مان به رضایت گره خورد. 80 میلیون ایرانی ساعت دل‌مان را روی هشت کوک کرده‌ایم، مگر می‌شود پرچم آقا را بوییده باشی و با اشک شسته باشی و حالا دلت راهی آستان مقدسش نباشد؟ بوی پیراهن یوسفت 10 روزی است گرداگرد جهان پیچیده و نور به چشم جهانیان بخشیده است. امروز بارگاه منور رضوی مغناطیس د‌ل‌های عاشق جهان است. دل‌‌‌هایی که چند روزی است از گوشه گوشه جهان راهی مشهدالرضا(ع) شده‌اند و چشم به مهربانی امام مهربانی‌ها دوخته‌‌‌اند. دل که هوایی شد، فرقی نمی‌کند کجای این کره خاکی باشی، کافی است دلت بلرزد و هوای گنبد طلا و صحن و سرای امام رئوف به سرت بزند، از این لحظه، تو هم یک خادمی، خادمی به وسعت جغرافیای بیکران و نقطه آغازین ماجرای20 هزار جوان و نوجوانی که در اقصی نقاط کشور خود را خادم بارگاهش در شهر و روستای‌شان برای میزبانی از فرستادگان رضا(ع) دیدند.
سفیرانی از مُلک مَلِک
دهه کرامت که شروع شد، سفیرانی از مُلک مَلِک پاسبان رضوی با پرچم آستان حریم رضوی به اروپا، آسیا و آفریقا رفتند تا نور مهربانی خورشید را به وسعت جهان بگسترانند. سیه‌چرده‌های زیمبابوه پرچم سفیران نور هشتم را به چشم کشیدند و با زبان و گویش خود هرکدام زیر لب نجوایی کردند. معنی جملات مترجم می‌خواهد اما معنی زمزمه‌ها همان حس و حال دوری و دلتنگی است. راه‌شان برای رسیدن به آستان حریم رضوی فاصله‌ای به وسعت 2 قاره دارد. از کشور هند، شهر جوننر میزبان سفیران مهربانی بود. زیر سایه خورشید در آسیا پهنا و گستره بیشتری داشت. همسایگان ایرانی دل‌های‌شان را با بوسیدن پرچم بارگاه منور رضوی، راهی آستان مَلک پاسبان کردند. از اشک‌ها و لبخندهای هندی‌ها تا صحبت‌های اهالی مزارشریف‌ افغانستان که دست و پا شکسته می‌توان معنی جملات‌شان را فهمید.
با اجازه امام رضا «بله»


کاروان زیر سایه خورشید طرحی با نام «با اجازه امام رضا بله» داشت. طرحی که هدفش ترویج ازدواج آسان و موفق برای جوانان ایرانی است. گلستانی‌ها، کرمانشاهی‌ها، قزوینی‌ها و دیگر استان‌ها قدم پیش گذاشتند برای آغاز زندگی جوانان خود زیر سایه لطف امام رئوف و سادگی و دلپذیری.
کودکان مبتلا به سرطان زیر سایه خورشید
کاروان به نصف جهان رسید و نوبت به کودکان مبتلا به سرطان. پرچم امام رضا(ع) به کودکان شور و نشاط داد، دست‌‌های کوچک‌شان را روی پرچم بارگاه رضوی می‌کشند و در دل‌‌های بزرگ‌شان با امام خود نجوا می‌کنند.
اعزام ۸۰ کاروان
یازدهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید در سال جاری با اعزام ۸۰ کاروان از خدام بارگاه منور رضوی متشکل از خدام، فعالان فرهنگی، مداحان و مبلغان در ۲ هزار نقطه دنیا برگزار شد. در این دوره حدود ۹ هزار ویژه‌برنامه فرهنگی در مناطق مختلف جهان و تمام شهرستان‌های کشور برگزار شد که در حوزه بین‌الملل نیز در قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا کاروان‌ها با حضور خود، دل‌های مردم را روانه صحن و سرای حرم حضرت رضا(ع) کردند. «مردمی بودن»، وجه تمایز زیر سایه خورشید در این ایام است که ۲ هزار تشکل مردمی، با محوریت موسسه جوانان آستان قدس رضوی میزبانی از کاروان‌‌های نور را در کشور، استان، شهر و روستای خود به عهده گرفتند، شاید به همین دلیل است که این رویداد را بزرگ‌ترین فعالیت فرهنگی مردمی کشور نامیدند. در ابتدای دهه با توجه به ولادت حضرت معصومه(س) جشن‌های دخترانه همچون ویژه‌برنامه «مثل معصومه» برگزار شد. برنامه بازدید از بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز دانش‌بنیان و حضور در بین مرزداران و مدافعان حریم امنیت وطن از دیگر برنامه‌های جشنواره زیر سایه خورشید امسال بود.
پایگاه قلب مؤمنان
اما در عرصه جهانی، حضور خادمان در کاروان زیر سایه خورشید و عزیمت به نقاط مختلف کشور علاوه بر فیوضات معنوی برای مردم، برای آنان نیز برکاتی دارد، زیرا برای شناخت بهتر و بیشتر امام رضا(ع) تلاش می‌کنند. این سفرها کلاس درسی برای شناخت بهتر پایگاه قلب مؤمنان است. برای مهرورزی و برای جهانی شدن لبیک یا رضا.