چرخ حركت حزب- تفكر برنامه‌اي براي حل مشكلات

آرمان: جهان سیاست پیوسته با درگیری و کشمکش همراه است. احزاب و گروه‌های سیاسی برای پیش‌برد برنامه‌ها و رسیدن به اهداف با جریان‌های دیگر رقابت می‌کنند. بنابراین طبیعی است که اگر قرار است حزب یا گروه سیاسی بر کاری تاثیر بگذارد، نیم نگاهی به افراد نزدیک خود داشته باشد. گروه‌های رقیب اما بی‌تحرک نمی‌مانند و همه توان خود را به‌کار می‌بندند تا بتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند. با نگاه به چنین واقعیت‌هایی می‌توان مسائل مطرح شده در اطراف تغییر و تحول در سطح مدیریت حزب اعتماد ملی را بررسی کرد. به این معنا که بخشی از مشکلاتی که اخیرا این حزب را درگیر کرده به درون و بخشی به بیرون مربوط است. هر چه باشد به نظر می‌رسد تغییر و تحول در مدیریت اعتماد ملی تمام شده و فضا توام با آرامش شده است. نشست خبری حزب اعتماد ملی با حضور الیاس حضرتی قائم مقام حزب، اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگو و حجت نظری مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی حزب برگزار شد. در این راستا الیاس حضرتی گفت: «به مباحث مطرح شده پاسخ نمی‌دهم و امیدوارم دوستان حرکت جدید را بپذیرند».
برنامه‌های وسیع
قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی در سال 92 با یک فضای تنفسی روبه‌رو شد، اظهار داشت: ما اختلافات جزئی داشتیم و آن، این بود که آیا به شورای عالی سیاستگذاری که با محوریت رئیس دولت اصلاحات تشکیل شده بود، بپیوندیم یا خیر. الیاس حضرتی گفت: اصرار دوستان بر این بود که شورای عالی سیاستگذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است و رئیس دولت اصلاحات هم محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شده و مشکلات آن برطرف شود. عضو فراکسیون امید مجلس افزود: آقای منتجب‌نیا همیشه برای ما عزیز هستند، چهار بار استعفا دادند، دبیرکل هم دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفاها رد شد. پس از آن شورای اجرایی توسط دبیرکل به ریاست بنده تشکیل جلسه دادند تا تمشیت حزب را در اختیار بگیرند. وی با بیان اینکه ما قصد برگزاری کنگره را نداشتیم، یادآور شد: دلیل این مساله آن است که با برگزاری کنگره، دبیرکلی یکی از محصورین را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. حضور ایشان برای ما بسیار مهم است. نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتماد ملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی من چیزی جز احترام و تکریم نکرده‌ام و ان‌شا‌ءا... این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت. حضرتی با بیان اینکه هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود، تاکید کرد: با قدرت از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم و در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.
به مخالفان پاسخ نخواهم داد


عضو فراکسیون امید در ارتباط با ادعای منتجب‌نیا مبنی بر زدوبند با حزب اتحاد ملت برای شهرداری محمدعلی افشانی گفت: من در یک مصاحبه‌ای هم گفتم نامه جعلی بود و از ایشان برنمی‌آید که این نامه پر از افترا و دروغ را منتشر کنند. حضرتی ادامه داد: در شهرداری یکی از کارهای پاک انتخاب شهردار بود. دوستان اصولگرای تند به دنبال اخلال در روند ایجاد شهردار بودند تا شکاف شورا باعث شکاف در اصلاح‌طلبان شود. او ادامه داد: از روزی که مهندس افشانی به شهرداری رفتند حتی یک نفر از دوستان اعتماد ملی را نبردند آنجا. اگر هم می‌برد مانند اقدامات سایر احزاب عیبی در آن نبود. تا امروز حتی منتقدان ایشان هم ان‌قلتی در خصوص انتخاب افراد در شهرداری نداشتند. قائم مقام اعتماد ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار «آرمان» در خصوص اینکه تکلیف مخالفان چه خواهد شد عنوان کرد: چند نفری که تعدادشان محدود است ایرادی دارند. آنها همچنان عضو شورای مرکزی ما هستند و همچنان به جلسات دعوت می‌شوند. به مباحث مطرح شده پاسخی نخواهم داد و امیدوارم دوستان حرکت جدید را بپذیرند، اما چرخ‌های حزب با قدرت پیش می‌رود. وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار پیرامون دیدار فراکسیون امید با رئیس‌جمهور و احتمال تاثیر در ترمیم کابینه اظهار کرد: هیات رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهور جلسه داشت و ایشان قرار است در هفته‌های آتی با سایر فراکسیون‌ها هم جلسه داشته باشند. ما به داشتن برنامه عملیاتی برای حل مشکلات فعلی تاکید داشتیم. شرایط فعلی، تیم مخصوص خود را می‌طلبد. ما باید مرتب به دولت تاکید کنیم خود را با شرایط فعلی تطبیق دهد.
رودست روحانی به اصلاح‌طلبان
سخنگوی حزب اعتماد ملی در نشست خبری این حزب تصریح کرد: آقای روحانی در زمان انتخابات، نماینده خود را که آقای شریعتمداری بود، به شورای عالی سیاستگذاری فرستاد که مورد حمایت ما قرار گرفت، اما موقع چینش کابینه به راست پیچید و خلف وعده کرد. اسماعیل گرامی مقدم ادامه داد: آقای روحانی به هر کوی و برزنی رفت شعار اصلاح‌طلبانه داد. در همان موقع هم دیدیم مهم‌ترین خواسته مردم موضوع حصر بود، اما ایشان هم‌اکنون در این باره سکوت کرده‌اند. وی با بیان اینکه آقای روحانی تیم اقتصادی ناهماهنگ و نامناسبی را چید، خاطرنشان کرد: ترکیب کابینه به‌گونه‌ای بود که بخشی از مشکلات کنونی براساس همین ترکیب کابینه است. ما تحریم هستیم، اما همه مشکلات ریشه در تحریم ندارد بلکه ریشه در بی‌مدیریتی و ندانم‌کاری‌ها دارد. ما به عنوان حزب اعتماد ملی، اعتقاد داریم که باید از روحانی و دولت ایشان حمایت کنیم و نقدهایمان را هم مطرح کنیم تا مطالبات مردم به وقوع بپیوندد. سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره برنامه این حزب برای انتخابات سال ۹۸ ابراز داشت: یکی از وظایف کمیته تشکیلات بررسی میدانی انتخابات ۹۸ است و افق دورتر ما انتخابات سال ۱۴۰۰ است. دفتر سیاسی جایگاه برنامه‌های حزب را برعهده دارد، ما در تمامی برنامه‌های انتخاباتی خود در قالب شورای عالی سیاستگذاری عمل می‌کنیم، اما به شکل مستقل برنامه‌های وسیعی برای حضور در انتخابات خواهیم داشت. در آینده نزدیک نیز بررسی‌های خود در سایر استان‌ها آغاز خواهیم کرد. وی خاطر نشان کرد: اگر افرادی مواضعی را مطرح می‌کنند، این نظرات، نظرات حزب نیست بلکه مواضع حزب از سوی دبیرکل، قائم مقام و سخنگو مطرح می‌شود.