صدای اعتراض مراجع

گروه سیاسی:  مراجع تقلید شیعه در قم روزهای پنجشنبه و جمعه طی سخنرانی‌ها و با صدور بیانیه‌هایی از بی‌تدبیری دولت و ناتوانی در تامین معیشت مردم و امنیت اقتصادی کشور انتقاد کردند و از قوه‌قضائیه خواستند روند برخورد با مفسدان اقتصادی را شتاب بخشد. بر اساس این گزارش، آیات عظام نوری‌همدانی، مکارم‌شیرازی و صافی‌گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعه با صدور بیانیه‌ها و طی سخنانی نسبت به تبعات وضعیت اقتصادی فعلی هشدار دادند. آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی بخش عمده‌ای از وضعیت نابسامان فعلی را نتیجه سوءمدیریت دولت دانسته و تصریح کرد بارها چه به صورت خصوصی و چه به صورت عمومی از دولت خواسته و حتی خواهش کرده که نسبت به تامین معیشت مردم اهتمام داشته باشند اما این خواسته محقق نشده است. آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی نیز که طی روزهای پنجشنبه و جمعه در انتقاد از نابسامانی معیشتی هم سخنرانی کرده و هم بیانیه منتشر کرده، به مصادیق نابسامانی‌های اقتصادی و ناتوانی مدیریت اقتصادی دولت اشاره کرده و خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی با مفسدان شد. آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی هم طی سخنانی با اشاره به برخی موارد سوءمدیریت اقتصادی، توجه به اقشار تهیدست جامعه را مورد تاکید قرار داد.  به گزارش «وطن امروز»، انتقاد صریح مراجع نسبت به سوءمدیریت دولت در تدبیر امنیت اقتصادی و معیشتی جامعه اتمام حجت به دولت حسن روحانی است. مراجع تقلید در سخنان و بیانیه‌های خود تاکید کردند بارها به صورت حضوری و خصوصی از دولت حسن روحانی خواسته‌اند نسبت به نابسامانی‌های اقتصادی و فشار بر طبقات آسیب‌پذیر جامعه توجه کرده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقتصادی اهتمام داشته باشد. مراجع تقلید اکنون با صراحت بیشتری از ناتوانی دولت در تامین معیشت جامعه انتقاد کرده‌اند. در این میان آیت‌الله مکارم‌شیرازی که پیش‌تر حمایت‌های صریحی از دولت حسن روحانی کرده بود هم با انتشار بیانیه و هم طی سخنانی با دولت اتمام حجت کرد. در بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است:
«بسیارى از مردم از طرق مختلف با ما تماس مى‌گیرند و می‌گویند چرا مشکلات ما از طریق مراجع به مسؤولان تذکر داده نمى‌شود؟ ما بارها در جلسات خصوصى و عمومى این مشکلات را گوشزد کرده‌ایم، باز هم عرض مى‌کنیم مردم از چند موضوع بشدت از مسؤولان شکایت دارند. اول اینکه در مسائل اقتصادى با تورم شدید و بالا رفتن جهشى قیمت‌ها تهیه نیازهاى اولیه زندگى براى آنها بسیار مشکل شده، مى‌گویند اگرچه تحریم‌هاى خارجى فشار بر اقتصاد ما وارد مى‌کند، اما چنان نیست که راه‌حلى نداشته باشد. همچنین آنها معتقدند تیم اقتصادى دولت ضعیف است. چه اصرارى دارند که مشکلات به دست آنها حل شود؟ چرا این تیم ضعیف را عوض نمى‌کنند؟ چرا صاحب‌نظران باتجربه اقتصادى را فرانمى‌خوانند؟ چرا به جاى اینکه کارخانه‌ها را فعال کنند و جوانان ما را به کار دعوت نمایند، ثروت‌هاى مردم را از گردش اقتصادى خارج کرده و به صورت سکه و دلار در خانه‌ها محبوس مى‌کنند؟ چرا نقدینگى بدون در نظر گرفتن راهکارهاى اقتصادى از طریق استقراض از بانک مرکزى، بى‌حساب و کتاب افزوده مى‌شود؟» در این بیانیه اضافه شده است: مردم از دستگاه قضایى نیز بشدت شکایت دارند. مى‌گویند اگر آنها با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادى برخورد کنند این جرثومه‌هاى فساد به سرعت برچیده مى‌شوند. اگر 20-10 نفر از آنها را با محاکمه سریع، یعنى حداکثر در یکى- دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند و اموال‌شان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض مى‌شود و اگر آنها به افراد صاحب نفوذى مربوطند ـ که حتماً مربوطند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پاى میز محاکمه بکشند و با محاکمه سریع، حکم آنها را اجرا کنند و آنها را با مجازات شدید، مجازات کنند، به یقین کسى جرأت نمى‌کند سرمایه‌هاى عظیم مردم را به حساب خود بریزد. در این بیانیه تاکید شده است: اگر در مسأله 5-4 هزار خودروى قاچاق که اسناد آن کاملاً در دست است، در چند هفته حکم صادر و اجرا شود، دیگران جرأت آن سوءاستفاده‌هاى کلان را نخواهند کرد. در بیانیه این مرجع تقلید تصریح شده است: تکرار مى‌کنم، مردم قضاتى مى‌خواهند شجاع، با قاطعیت و با سرعت که به این وضع شرم‌آور مفسدان پایان دهند. در ضمن به مردم عزیزمان این توصیه را دارم که آنها حق مطالبه حل مشکلات‌شان را دارند ولى بدانند بدون انسجام داخلى و اتحاد همه گروه‌ها مشکلات حل نمى‌شود. آنها که از خارج مردم را به آشوب دعوت مى‌کنند، دشمنان قسم‌خورده ملت ایرانند و تشنه خون ما مى‌باشند، هرگز نباید به شیطنت‌هاى آنها توجه کرد. خداوندا! به مسؤولان بیدارى، هوشیارى، اراده و تصمیم براى حل مشکلات مردم خوب‌مان عنایت فرما». آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیروز در جمع تعدادی از طلاب مشهدی نیز با اشاره به برخی موارد فساد در دولت، خواستار برخورد با مفسدان شد.
هم تذکر، هم خواهش
آیت‌الله نوری‌همدانی نیز روز پنجشنبه در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان تهران با تأکید بر اینکه مردم می‌گویند چرا مراجع و علما سکوت کرده‌اند، اظهار داشت: این در حالی است که بنده مکرر از مسؤولان محترم اجرایی چه خصوصی، چه عمومی نه‌تنها تذکر، بلکه خواهش کردیم به وضع مردم رسیدگی کنید، مردم در رنج هستند. خیلی از مشکلات معیشتی ربطی به تحریم ندارد، بلکه با مدیریت صحیح و نظارت بر بازار و قیمت‌ها حل می‌شود. وی افزود: باید مبارزه با مفاسد جدی گرفته شود. مردم ناراحت هستند، چرا که می‌شنوند فلان آقا چند هزار میلیارد اختلاس می‌کند ولی عده‌ای در رنج هستند. دستگاه قضایی باید هرچه سریع‌تر به پرونده مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و به مردم گزارش دهد. آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: مسؤولان اقتصادی با مردم صادقانه صحبت کنند، مردم اگر بدانند تبعیض نیست، بی‌عدالتی نمی‌شود و بدانند مسؤولان در تلاش هستند مطمئناً تحریم را تحمل می‌کنند و مثل همیشه از نظام و انقلاب حمایت می‌کنند. استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: عده‌ای هم از این وضعیت در حال سوءاستفاده هستند. هر کسی در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کند و موجب افزایش مشکلات مردم شود، به عنوان یک خائن باید با او برخورد شود.


زندگی برای مردم دشوار شده است
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم روز پنجشنبه در دیدار جمعی از مردم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور خواستار حل سریع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شد و اعلام کرد فردا برای حل مشکلات دیر است. این مرجع تقلید اظهار داشت: آیا وقت آن نرسیده است که مسؤولان به وضعیت بد اقتصادی مملکت سر و سامان بدهند و قشر ضعیف جامعه را از این مشکلات طاقت‌فرسا نجات دهند؟ وی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود خطاب به مسؤولان افزود: اینجانب بارها در ملاقات‌ها، پیام‌ها و نامه‌های خود درباره این مشکلات و راه‌حل آن تذکر داده‌ام و اکنون هم تذکر می‌دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است. مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی اقتصادی، گرانی، بیکاری، طلاق و مفاسد اخلاقی روز به‌ روز بیشتر می‌شود. ربا و رشوه و منکرات به‌جای احقاق حق و عدالت در بعضی از ادارات به طور سرسام‌آوری وارد شده است. چرا نباید بعضی از مدیران نالایق را که این‌ همه ضرر و خسارت به مملکت و مردم ضعیف می‌رسانند به سزای اعمال خود رساند؟ آیت‌الله صافی‌گلپایگانی گفت: منابع خبری اعلام کردند در 3-2 ماه اخیر میلیاردها دلار ارز تخصیص داده‌اند. چه اندازه از آن به کشور برگشته است خدا می‌داند. آیا می‌دانید با این‌ همه پول که سرمایه انبوهی برای مردم است چه خدمت‌ها می‌شد به کشور کرد؟ میلیاردها دلار را غارت کرده و ارزش پول مملکت را پایین آوردند. استاد برجسته حوزه علمیه راه‌حل مشکلات موجود را همت جهادی و کنار گذاشتن منافع جناحی دانست و تصریح کرد: مسؤولان باید ببینند مردم چه می‌خواهند، نه اینکه خود را نماینده مردم معرفی کنند ولی بر خلاف میل آنها رفتار کنند. مردم همیشه در صحنه‌ ما عزت و شرف و سربلندی مملکت را می‌خواهند و مسؤولان باید پاسخگوی این‌همه خوبی مردم باشند.