«نه» بزرگ چین به آمریکا

گروه اقتصادی: آمریکایی‌ها نتوانستند چینی‌ها را قانع کنند از ایران نفت نخرند تا با بزرگ‌ترین «نه» برای اجرای تحریم نفتی ایران مواجه شوند.
به گزارش «وطن‌امروز»، آمریکایی‌ها امید بسیاری دارند با افزایش بیش از 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در جهان، نفت ایران را جایگزین کنند. حتی ترامپ در توییتی نوشته بود پادشاه عربستان را راضی کرده 2 میلیون بشکه تولید نفت خود را افزایش دهد تا جایگزین نفت ایران کند اما عربستان تلویحا آن را تکذیب کرد. عربستانی‌ها بیش از 10میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند و طبق آمارها، این کشور با تمام توان خود این کار را انجام می‌دهد و افزایش 2 میلیون بشکه‌ای یک کار رویایی است. آمریکا در دیدار با مقامات کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند تاکید می‌کند برای خود جایگزین پیدا کنند اما هر بار با یک چالش مواجه می‌شود. چین دومین خریدار نفت ایران که جنگ تجاری با آمریکا دارد نیز بتازگی آمریکایی‌ها را از تحریم خرید نفت ایران ناامید کرده است.
روز گذشته رسانه‌های جهان و در راس آنها رویترز و بلومبرگ گزارش دادند دولت چین درخواست ایالات متحده برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرد. 2 مقام آمریکایی مطلع به موضوع (که خواستند نام‌شان فاش نشود) گفتند واشنگتن نتوانست در مذاکرات با چین، آنها را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند. این 2 مقام عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا، مخالفت چین با درخواست این کشور را «ضربه‌ای به اقدامات دولت ترامپ جهت منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای» توصیف کرده و گفتند پکن اما قبول کرد خرید نفت از ایران را افزایش ندهد.
به نوشته وبگاه «بلومبرگ»، تیم‌هایی از آمریکا طی روزهای اخیر در حال مذاکره با کشورهای مختلف جهت مجاب کردن آنها به قطع واردات نفت از ایران تا ماه نوامبر (زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران) هستند. دولت چین،‌ به عنوان بزرگ‌ترین خریدار جهانی نفت و نخستین ‌وارد‌کننده نفت از ایران، قبلا اعلام کرده بود با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالف است. پکن در ماه جولای خرید نفت از ایران را از میزان 26درصد به 35 درصد افزایش داده بود.


واردات نفت هند از ایران رکورد زد
منابع خبری گزارش داده‌اند واردات نفت هند از ایران در ماه میلادی گذشته به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است. هند با نزدیک شدن به تحریم‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، واردات نفت خود از ایران را در ماه میلادی گذشته (جولای) 30 درصد افزایش داده و به رقم بی‌سابقه 768 هزار بشکه در روز رسانده است. خبرگزاری رویترز این خبر را بر اساس تحلیل داده‌های مقدماتی مربوط به ورود تانکرهای حامل محموله‌های نفتی منتشر کرده است.  واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن کاهش 25 درصدی داشت اما رویترز بر اساس تحلیل داده‌ها، نوشته بخشی از این محموله‌هایی که در ماه ژوئن بارگیری شده‌، ماه جولای وارد هند شده ‌است. میزان نفت وارداتی هند در ماه جولای نسبت به زمان مشابه که 415 هزار بشکه در روز بوده افزایش 85 درصدی نشان می‌دهد.  پالایشگاه‌های دولتی هند بیشترین سهم واردات نفت از ایران را در ماه جولای به خود اختصاص دادند. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌آید. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام این کشور را برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار قرار داده است.
کره‌جنوبی: تحریم نفتی علیه ایران چالش عظیمی است
«کانگ کیونگ‌وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی نیز در اندیشکده «چتم هاوس» در انگلیس درباره تحریم نفتی ایران گفت: «این مساله چالش عظیمی است؛ کره‌جنوبی نفت خام زیادی را از ایران وارد می‌کند».
به نوشته روزنامه اکسپرس، خانم کانگ ضمن اشاره به اقدام آمریکا برای خروج از برجام و تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، اظهار امیدواری کرد کره‌جنوبی بتواند از معافیت‌هایی در این زمینه برخوردار شود.
عربستان هم نتوانست
عربستان که تحت فشار دولت آمریکا، ماه گذشته میلادی تولید خود را به بالاترین حد در 3سال اخیر، یعنی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسانده بود، اعلام کرد صادرات نفت آن در ماه ژوئیه امسال حدوداً برابر با ماه ژوئن خواهد بود و در ماه آگوست، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. وزارت انرژی عربستان به نقل از ادیب الاعمی، نماینده عربستان در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: عربستان تنها نفتی را تولید می‌کند که با درخواست خرید تأیید شده مصرف‌کنندگان نهایی همخوانی دارد و تلاش می‌کند نفت را فراتر از نیاز مشتریان در بازار عرضه نکند. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا با توقع از عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت برای جبران افت تولید ناشی از تحریم‌های ضدایرانی، دچار اشتباه شده است. در واقع ترامپ قربانی عربستان و چند تولیدکننده دیگر نفت شده است که ادعا کردند می‌توانند صادرات روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را جایگزین کنند و او را تشویق کردند ضد ایران اقدام کند. کارشناسان بر این باورند با وجود تلاش ترامپ برای قانع کردن اوپک به افزایش تولید با هدف کاهش قیمت نفت، اگر آمریکا به خریداران نفت ایران معافیت ندهد، دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.
در این شرایط دوباره توپ به زمین آمریکا بازگشته است و حال که عربستان به خواسته آمریکا جامه عمل نپوشانده، اگر آمریکا از مواضع خود کوتاه نیاید و به مشتریان نفت ایران معافیت ندهد، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و تعادل بازار از بین می‌رود. در نتیجه قیمت‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت و تجربه ثابت کرده است قیمت‌های بالای نفت به نفع هیچ‌کس از جمله آمریکا نیست.
ترامپ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر تازه در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهد گشت.  ایران و 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران رفع شود.