بیش از 180 شهید و زخمی در بمباران بیمارستان الحدیده

گروه بین‌الملل: ائتلاف متجاوز سعودی در سایه حمایت‌های غرب و انفعال جامعه جهانی در برابر اقدامات ضدانسانی این ائتلاف متجاوز، جنایاتش را در یمن تشدید کرده است. این ائتلاف با نادیده ‌گرفتن آتش‌بس در یمن و در ادامه بمباران کورکورانه یمن، بیمارستان الثوره و بازار ماهی‌فروشان در شهر الحدیده در غرب یمن را بمباران کرد که بر اثر این جنایات60 شهروند یمنی شهید و بیش از 120 تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های یمنی این حمله را که عصر پنجشنبه‌ انجام شد، «قتل‌عام» توصیف و تأکید کرده‌اند احتمال افزایش قربانیان با توجه به وخامت وضعیت برخی مجروحان وجود دارد.
یوسف الحاضری، سخنگوی رسمی وزارت بهداشت یمن نیز در این‌باره تصریح کرد: متجاوزان در حمله هوایی به بیمارستان الثوره، بیماران و مردمی را که برای دریافت خدمات رایگان به بیمارستان مراجعه می‌کردند هدف قرار دادند و علاوه بر این، یک خودروی آمبولانس را که مصدومان حمله هوایی به اسکله صیادی را به بیمارستان منتقل می‌کرد به صورت عمدی هدف قرار دادند. این یک رسوایی بزرگ برای متجاوزان است. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن اعلام کرد: ائتلاف متجاوز سعودی با حمله هوایی به بیمارستان الثوره الحدیده، شورای امنیت سازمان ملل را به چالش کشید. جنایت و کشتار اخیر این ائتلاف علیه شهروندان غیرنظامی یمن اندکی پیش از نشست شورای امنیت، حامل این پیام است که متجاوزان عملا نتایج این نشست و تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح را قاطعانه رد کرده‌اند.
تراژدی بزرگ انسانی
با نگاهی به بحران یمن می‌توان متوجه شد عربستان همه شکل‌های قتل‌عام را علیه غیرنظامیان یمنی به‌کار گرفته و عملا مردم این کشور را به سوی یک فاجعه انسانی سوق داده است. اقدام ائتلاف سعودی- آمریکایی که از مصادیق جنایت جنگی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود، بیانگر ماهیت تروریستی این ائتلاف است. اقدامات ائتلاف سعودی در هدف قرار دادن اماکن عمومی نظیر بازارها و بیمارستان‌ها در یمن، در حالی است که قوانین بین‌المللی و حقوق بشری حمله به غیرنظامیان و خارج از محدوده جنگی و هدف قرار دادن کادر پزشکی را ممنوع کرده است. 6 سازمان بین‌‌المللی غیردولتی اعلام کردند با ثبت میزان بالای قحطی و ممانعت در رسیدن کمک‌های انسانی و بمباران ادامه‌دار غیرنظامیان، وضعیت انسانی در یمن تبدیل به خطرناک‌ترین وضعیت انسانی در جهان شده است. در همین راستا، یونیسف با صدور بیانیه‌ای خواهان توقف فوری حملات به سازمان‌های تامین آب و زیرساخت‌های شهری در یمن شد و تاکید کرد که جنگ، آینده کودکان یمنی را تباه می‌کند. هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف تصریح کرد: حمله به مراکز و خدمات شهری قابل قبول نبوده و غیرانسانی است و با قوانین اساسی جنگ در تضاد است. وی افزود: خشونت بی‌وقفه و حملات ادامه‌دار به زیرساخت‌های شهری نجات‌بخش زندگی در الحدیده، تهدید مستقیمی برای باقی ماندن هزاران کودک و زنده‌ ماندن خانواده‌های آنان است، زیرا یمن با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه می‌شود. صندوق خیریه نجات کودکان نیز در واکنش به این خشونت‌های دامنه‌دار ائتلاف متجاوز سعودی در یمن اعلام کرد هزاران کودک یمنی هر روز از حملات بمباران بندر الحدیده فرار می‌کنند و به همین دلیل در معرض خطر گرسنگی و بیماری قرار می‌گیرند. ائتلاف متجاوز اماراتی- سعودی از 2 ماه پیش، عملیات جنگی برای اشغال شهر و بندر استراتژیک الحدیده را آغاز کرده است. الحدیده شریان اصلی حیات یمن محسوب می‌شود و ۷۰ درصد کمک‌های انسانی و دارویی از این بندر به دست مردم این کشور می‌رسد. باور بر این است که از آغاز این جنگ، حدود 4/8 میلیون نفر در آستانه قحطی و گرسنگی قرار داشته باشند.


پاسخ یمنی‌ها به متجاوزان
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه اعلام کرد یک فروند موشک از نوع «زلزال یک» را به جنوب عربستان‌سعودی شلیک کرده است. طبق اعلام ارتش، این موشک بالستیک به محل تجمع نظامیان وابسته به ارتش سعودی در نزدیکی گذرگاه مرز علب، واقع در منطقه عسیر عربستان شلیک شده است. به فاصله چند دقیقه از این حمله موشکی، ارتش یمن نیز بشدت مواضع این نظامیان را در این منطقه هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد. مناطق عسیر، نجران و جیزان عربستان‌سعودی گاه و بی‌گاه هدف حملات موشکی ارتش یمن قرار می‌گیرد. این حملات در پاسخ به تهاجم ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد. نیروهای یمنی به‌رغم سلاح‌های سبک و ساده، در مقایسه با تسلیحات پیشرفته ارتش عربستان‌سعودی موفق به پیشروی در عمق خاک این کشور شده‌اند. به دنبال این پیشروی‌ها و کشته شدن ده‌ها نظامی سعودی در مرزهای جنوبی، عربستان‌سعودی طی ماه‌های گذشته بیش از 4 هزار نظامی سودانی را جایگزین نیروهای خود کرد تا از این طریق شمار کشته‌های سربازهای سعودی به دست نیروهای یمن کمتر شود.