«همدلی» در گفت‌وگو با فعالان بازار خودرو، از دلایل عمده افزایش قیمت‌ها گزارش می‌دهد

احتکار مشتی ممدلی‌ها!
همدلی | فاطمه آقایی‌فرد: «در بازار خودروهای داخلی چه خبر است؟»، «امان از این قیمت‌ها؛ وقتی پراید روزی یک میلیون تومان گران می‌شود، وای به‌حال بقیه.». این‌ها تنها گوشه‌ کوچکی از بازتاب افزایش قیمت خودرو در میان مردم است. فرقی هم نمی‌کند؛ در کوچه یا خیابان، تاکسی یا مترو، این گله‌های تلخ از زبان مردم شهر به گوش می‌رسد.
خبر افزایش قیمت خودرو از اوایل اردیبهشت ماه بود که در تارنمای رسانه‌ها جا باز کرد؛ سوم اردیبهشت ماه تسنیم از خیز 3 تا 4 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار خبر داد و از اینکه بازار به‌هم ریخته شده و هیچ معامله‌ای در آن صورت نمی‌گیرد، نوشت تا جایی که برخی از روزنامه‌ها هم از این افزایش قیمت‌ها انتقاد کردند. دهم اردیبهشت ماه همین امسال هم، برخی اخبار حاکی از آن بود که بر اساس ابلاغیه دولت تا پایان خرداد ماه نباید هیچ کالایی با افزایش قیمت مواجه شود، اما خودروسازان در این زمینه پیشتازی کردند و ابلاغیه را نادیده گرفتند، صدای انتقاد خود را به مسئولان رسانده بودند، اما ...
روزها گذشت و ماجرا همچنان ادامه داشت. تا اینکه هشتم خرداد ماه هم خبر افزایش 4 تا 8 میلیونی چهار مدل خودرو در تارنمای مشرق نیوز چاپ شد. این داستان همچنان ادامه داشت و بسیاری از فعالان بازار دلیل این گرانی‌ها را ناشی از احتکار خودرو عنوان می‌کردند تا جایی‌که رئیس سازمان بازرسی کشور هم در اوایل تیر ماه به این موضوع ورود کرد. هشتم تیر ماه افکار نیوز، به نقل از قاضی ناصر سراج، نوشت: «احتکار خودروها چه خودروهای داخلی و چه خودروهای خارجی در دست بررسی است.» اما گفت‌وگو با فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد که پیگیری احتکار خودرو ظاهرا هنوز به نتیجه نرسیده و این قصه هنوز از زبان مدیران نمایشگاه‌های خودرو شنیده می‌شود.


خودرو چرا گران شد؟
آن‌روزها خبر افزایش 2 تا 4 میلیونی خودروهای برخی از شرکت‌های داخلی برای مردم تلخ بود و امروز خبر بالا رفتن 6 تا 10 میلیون تومانی قیمت‌ها؛ تا آنجا که حالا پراید را که از نظر جامعه به دلیل نداشتن استانداردهای ایمنی لازم، چندان محبوب نیست، به 30 میلیون تومان برساند. در گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده است، انواع خودروهای داخلی با افزایش قابل‌توجه قیمت در مدت زمان یک هفته مواجه شده‌اند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده چراغ سبز مجلس به خودروسازان و به دنبال سخنان اخیر یکی از نمایندگان در خصوص آزادسازی قیمت خودرو، موج تازه‌ای در افزایش قیمت خودرو در بازار ایجاد شده است؛ به طوری که پراید 111 به قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان در بازار فروخته شد. اما بسیاری از فعالان بازار دلیل‌های دیگری را در پشت صحنه این افزایش قیمت‌ها ارائه می‌دهند. یکی از این دلایل مثل همیشه نوسان نرخ ارز و افزایش قابل‌توجه نرخ دلار است که از 6 هزار تومان روزهای اول سال به بیش از 10 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.
در همین حال، مهدی خدادوست، مدیر یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل در پایتخت، در گفت‌وگو با «همدلی»، چندین علت مهم را برای افزایش قیمت خودرو عنوان می‌کند که یکی از مهمترین آن‌ها همین بحث احتکار است. به گفته او: «اصلا در بازار خودرو برای خرید و فروش وجود ندارد، اگر هم چیزی باشد، فروشنده از فروش آن خودداری می‌کند، قیمت‌ها به همین دلیل افزایش یافته‌اند.» این فعال بازار خودرو در ادامه علت گرانی خودرو در روزهای اخیر را اینطور تشریح می‌کند: « نمایشگاه‌داران اتومبیل، روی خودرویی را که هنوز فروش نرفته است برچسب فروش رفت، می‌زنند، اما در واقع این خودرو هنوز فروخته نشده است و فروشنده آن را نگه داشته است تا در روزهای آینده با قیمت بالاتر بفروشد.»
مردم هم مقصر هستند
خلاصه اینکه قصه گرانی این‌بار به بازار خودرو رسیده است. انگار کار بیخ پیدا کرده و خبر بالا رفتن لحظه‌ای و روزانه قیمت خودرو، حالا دیگر صدای همه را درآورده است. با اینکه این اولین باری نیست که رسانه‌ها از افزایش قیمت خودرو می‌نویسند، اما این‌روزها این خبر برای همه کلافه‌کننده است؛ در این وانفسا انگار گرانی خودرو از گلوی هیچ کس پایین نمی‌رود. شاید با شتابی که بازار خودرو از خود نشان می‌دهد تا گوی سبقت را از دیگر کالاهای گران بگیرد و خودش را در صدر این گرانی‌ها جای دهد، سر و صدای بالا رفتن نرخ خودرو را این چنین بلند به گوش می‌رساند. کار به جایی رسیده که دیگر رسانه‌های مجازی یا حقیقی، برای تیتر زدن به خبرهای گرانی، با دو کلمه «بازهم» حسابی رفیق شده‌اند؛ خودرو باز گران شد.
دیروز وقتی خبری درباره افزایش 6 تا 10 میلیون تومانی خودرو در رسانه‌ها منتشر شد، بسیاری از کاربران فورا به این ماجرا واکنش نشان دادند و نظرات خود را پای گزارش‌های منتشر شده نوشتند، که در بسیاری از این نظرات، گله‌های مردمی دیده می‌شد که بیشتر از همه خود را مقصر می‌دانستند که چرا با صف بستن در مقابل نمایندگی‌ها، هیزم این آتش را بیشتر می‌کنند.
حالا خدادوست، یکی دیگر از علت‌های اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از استقبال مردم از خرید می‌داند که بیشتر از همیشه به دنبال خرید هستند تا فروش و با این اقدام خود وضعیت عرضه و تقاضا در بازار را بر هم زده‌اند. او می‌گوید: «امسال به دلیل بحران دلار، قیمت خودرو تا 40 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است که این موضوع بیشتر به دلیل احتکار خودرو اتفاق افتاده است.» او در ادامه قیمت برخی از محصولاتی را عنوان می‌کند که از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان، یا از 70 میلیون تومان به 100 میلیون تومان؛ آن‌هم در عرض چند روز رسیده‌اند. آنطور که این فعال بازار می‌گوید: «افزایش قیمت خودروهای خارجی نقش قابل‌توجهی را بر نرخ خودروهای داخلی داشته است و وضعیت از چهارشنبه هفته گذشته که ارز 4200 تومانی حذف شد، بدتر شده است.»
احتکار هزاران خودرو از زبان بهارستانی‌ها
خبر احتکار خودرو تنها از زبان فعالان بازار به گوش نمی‌رسد. شاید این فعالان تنها چند مورد محدود از احتکار را از دوروبری‌های خود ببینند و شاهد باشند، اما وقتی مجلسی‌ها هم از احتکار بیش از هزار خودرو توسط شرکت‌های داخلی خبر می‌دهند، به خوبی می‌توان به عمق این فاجعه پی برد. بیست و ششم اردیبهشت ماه امسال بود که نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس، به رسانه‌ها از این احتکار خبر داد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ماه‌های گذشته با انتقاد از عملکرد خودروسازان از احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفته بود:« سایپا حدود ۶۰ هزار و ایران خودرو ۳۰ هزار خودرو احتکار کرده اند و این خودرو‌ها باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق به تعادل برسد.»
قصه به این جا ختم نشد و حالا در گرمترین روزهای مرداد ماه کمیسیون عمران نیز به تخلفات خودرسازی‌ها ورود کرده است. به گزارش خانه ملت، رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: «با توجه به افزایش تخلفات خودروسازی ها در ثبت سفارش و تاخیر در تحویل محصول به مشتریان کمیسیون عمران به این موضوع ورود کرد.»محمدرضا رضایی  گفت: «کمیسیون عمران هفته آینده از خودروسازی های داخلی بازدید می کند، با توجه به اینکه نقش و کیفیت خودرو در تصادفات جاده ای بسیار پررنگ است باید در جریان ساخت آن و کمبودها و نواقص موجود قرار بگیریم.»
روزها می‌گذرند و خبرهای رسیده رنگ و بوی گرانی به خود می‌گیرند، باید دید در روزهای آینده، چه اتفاقاتی در این بازار رقم خواهد خورد؟
سایر اخبار این روزنامه
در ستایش مردی که زندگی را عاشقانه زندگی کرد؛ طـاریِ روشـن پس از بیست و یکسال اختلاف و چانه زنی بعد از فروپاشی شوروی سران کشورهای ساحلی خزر  به توافق رسیدند مسایل آقازادگی باعث شد برخی مسئولان در کمپین مجازی «فرزندت کجاست» حضور یابند و خود را از کارکردهای ژن خوب تبرئه کنند «همدلی» در گفت‌وگو با فعالان بازار خودرو، از دلایل عمده افزایش قیمت‌ها گزارش می‌دهد «همدلی» مانیفست نواصولگرایی را که توسط کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تهیه شد، مورد بررسی قرار داد ده سال پس از بحران مالی 2008، اکونومیست بر اساس مطالعات آدام توز، به بازخوانی این رخداد پرداخته است پیشنهاد شهرام ناظری برای برگزاری کنسرت رایگان اگر سرپوشی بر مشکلات دیگر نباشد، هستم! مسعودرضا بلادری شرحی بر یک شیوه سازمان ملل: چین منطقه مسلمانان اویغور را به اردوگاه بدل کرده است نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی؛‌