سازمان ملل: چین منطقه مسلمانان اویغور را به اردوگاه بدل کرده است

ایسنا| یک هیئت حقوق بشری سازمان ملل اعلام کرد، گزارش‌های معتبری دریافت کرده که نشان می‌دهد، یک میلیون اویغور در چین در مکان‌هایی که در واقع اردوگاه‌های بازداشت هستند نگهداری می‌شوند که تحت پوشش امنیتی قرار دارند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گی مک‌دوگال، یکی از اعضای کمیته سازمان ملل برای نابودی تبعیض نژادی اظهار کرد، تخمین‌ زده می‌شود که این تعداد اویغور و اقلیت مسلمان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین در آنچه که در واقع «اردوگاه‌های سیاسی عقیدتی» هستند، نگهداری می‌شوند. او در این خصوص اظهار کرد: ما عمیقا نگران گزارش‌های متعددی هستیم که حاکی از تبدیل منطقه خودمختار اویغورها به اردوگاه کارآموزی گسترده‌ای با پوشش امنیتی و تحت عنوان مبارزه با افراطگرایان دینی و حفاظت از ثبات اجتماعی چین است که به نوعی آن را به یک منطقه ورود ممنوع بدل کرده است.
هیئت نمایندگان آمریکا در سازمان ملل در توییتر خود نوشت: عمیقا نگران گزارش‌هایی از سرکوب اویغورها و سایر مسلمانان در چین هستیم و از چین می‌خواهیم که به سیاست‌های مخربش پایان دهد و همه افرادی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کند.
این گزارش‌ها از سوی منابع متعددی از جمله گروه فعالان «مدافعان حقوق بشر چین» تهیه شده که ماه گذشته در گزارشی اعلام کردند، ۲۱درصد از آمار ثبت‌شده از بازداشت‌شدگان چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه سین‌کیانگ صورت گرفته است.
یو جیانهوا، سفیر چین در سازمان ملل پیش از این اظهار کرده بود که این کشور برای برابری و اتحاد در میان گروه‌های قومی مختلف در تلاش است. به گفته مک‌دوگال اما با تعدادی از اعضای جامعه اویغورها و سایر مسلمانان همچون «دشمنان کشور» رفتار می‌شود و این برخورد تنها به دلیل هویت قومی-مذهبی آنان است. وی ادامه داد، بیش از ۱۰۰ دانشجوی اویغور که از کشورهای نظیر مصر و ترکیه به چین بازگشته‌اند، دستگیر شده‌اند و برخی از آنان در بازداشت جان باخته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
در ستایش مردی که زندگی را عاشقانه زندگی کرد؛ طـاریِ روشـن پس از بیست و یکسال اختلاف و چانه زنی بعد از فروپاشی شوروی سران کشورهای ساحلی خزر  به توافق رسیدند مسایل آقازادگی باعث شد برخی مسئولان در کمپین مجازی «فرزندت کجاست» حضور یابند و خود را از کارکردهای ژن خوب تبرئه کنند «همدلی» در گفت‌وگو با فعالان بازار خودرو، از دلایل عمده افزایش قیمت‌ها گزارش می‌دهد «همدلی» مانیفست نواصولگرایی را که توسط کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تهیه شد، مورد بررسی قرار داد ده سال پس از بحران مالی 2008، اکونومیست بر اساس مطالعات آدام توز، به بازخوانی این رخداد پرداخته است پیشنهاد شهرام ناظری برای برگزاری کنسرت رایگان اگر سرپوشی بر مشکلات دیگر نباشد، هستم! مسعودرضا بلادری شرحی بر یک شیوه سازمان ملل: چین منطقه مسلمانان اویغور را به اردوگاه بدل کرده است نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی؛‌