بسته توليد راه را باز مي‌كند

آرمان- سوسن یحیی‌پور: همزمان با نامگذاری امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان ایرانی ارائه شد. اما در ادامه، به دلیل شرایط ویژه‌ای که بر اقتصاد کشور سایه افکند و عده‌ای از آن به عنوان کودتای اقتصادی نام می‌برند، بخش تولید کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. در واقع آنطور که فعالان اقتصادی می‌گویند پیش‌بینی‌ناپذیر شدن اقتصاد از جمله عوامل مهمی است که سبب می‌شود سرمایه در کشور ما به سمت سرمایه‌گذاری تولیدی حرکت نکند و در نتیجه دلالی روز‌به‌روز ارزشمندتر می‌شود. بنابراین آنها نتیجه می‌گیرند که تا زمانی که ثبات در اقتصاد کشور وجود نداشته باشد، صحبت از حمایت از تولید کشور منطقی نیست و به نتیجه روشنی نمی‌رسد. بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی است که از ابتدای امسال دچار التهابات و نوسانات شدیدی شد؛ حتی اختصاص ارز 4200 تومانی هم نتوانست راه‌حل مشکلات این بازار باشد و کماکان وضعیت بازار لوازم خانگی مناسب نیست. به‌گونه‌ای که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی روز گذشته گفته است: «کالا نداریم که بفروشیم. تولید را کم کردند؛ واردات را ممنوع.» بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر فروشنده‌ای نمی‌تواند کالای واحد صنفی خود را بفروشد، البته این موضوع به دلیل احتکار نیست، چراکه دیگر نمی‌تواند آن را جایگزین کند و خالی‌شدن ویترین مغازه‌ها وجهه مناسبی ندارد. با این اوصاف، وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه بسته جدید حمایت از تولید خبر داده است. البته عده‌ای بر این باورند تا زمانی که اقتصاد به سمت آزادسازی نرود، ارائه بسته‌های متعدد هم نمی‌تواند مرهمی باشد بر زخم تولیدکنندگان ایرانی.
عده‌ای از کارشناسان معتقدند مشکلات تامین ارز، تغییر سیاست‌های گمرکی و نبود ثبات در فرایند ثبت سفارش کالا تنها بخشی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان ایرانی است که ادامه حیات آنها را با تردیدهایی مواجه کرده است. از فروردین سال جاری، بازار لوازم خانگی دچار التهابات شدیدی شد، تا آنجایی که نوسانات قیمتی بالا گرفت و فروش متوقف شد. در همین زمینه، محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به ایسنا، گفت: مسئولان اگر می‌خواهند بازار لوازم خانگی اصلاح شود باید آینده‌نگری کنند، چراکه به عنوان مثال آن زمان که می‌خواستند واردات لوازم خانگی را ممنوع کنند باید همه تولیدکنندگان را دور هم جمع می‌کردند و از آنها برای تامین بازار داخلی لوازم خانگی تعهد می‌گرفتند. ضمنا باید قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی از این مساله مطمئن می‌شدند که بازار تامین می‌شود و در آینده با مشکلی مواجه نمی‌شود. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر لوازم خانگی وجود ندارد، پس چرا یک کالا با چند برابر قیمت در بازار تامین می‌شود و با قیمت روز عرضه نمی‌شود؟ گفت: به عنوان مثال برخی از واردکنندگان لوازم خانگی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند و برخی دیگر نتوانستند این ارز را دریافت کنند و با ارز آزاد واردات خود را انجام داده‌اند و اگر یک فروشنده به کسی می‌گوید که با قیمت بالاتر می‌تواند یک نوع لوازم خانگی را برایش تامین کند به دلیل آن است که کالا را از واردکننده‌ای که با ارز آزاد لوازم خانگی وارد کرده تهیه می‌کنند.
ضرورت پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد
رئیس اتاق بازرگانی ایران هم راه حمایت از تولید را پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد می‌داند و در این باره معتقد است:‌ تا زمانی که حاکمیت به این جمع‌بندی نرسد که ورود صنایع کوچک به بازارهای جهانی بسیار حیاتی است، کار پیش نمی‌رود و اگر برخی موارد حمایتی به نقطه مطلوب نرسد امکان رشد اقتصادی نیست. غلامحسین شافعی که روز گذشته در همایش توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط حاضر شده بود، افزود: باید شاخص‌های اقتصاد کلان با ثبات و آرامش همراه بوده و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر شود، چراکه تولید نیازمند پیش‌بینی است. این در حالی است که اقتصاد نباید منتظر بماند، چراکه سرمایه‌گذاری متوقف می‌شود.


جزئیات بسته حمایت از تولید
همچنین وزیر صنعت از ارائه بسته حمایت از تولید به دولت در یکشنبه هفته آتی در همایش روز گذشته خبر داد و گفت: قرار است سران سه قوه تنفس شش‌ماهه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مصوب کنند. محمد شریعتمداری گفت: با ایجاد سامانه نیما، بسیاری از واحدهای بزرگ می‌توانند به سرعت خود را با آن تطبیق دهند. در حالیکه در مورد صنایع کوچک این توان را نداریم. دفتری را در واحدهای استانی برای رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی ایجاد کرده‌ایم تا مشکلات ریالی و ارزی را حل کنیم. او با بیان اینکه واحدهای تولیدی با بازار ثانویه باید تامین اعتبار شوند، تصریح کرد: اکنون باید از این صنایع برای تامین مواد اولیه با ارز کنونی حمایت کنیم پس با بسته‌ای حمایت را صورت دهیم. شریعتمداری گفت: بسته حمایت از واحدهای تولیدی یکشنبه هفته بعد به هیات دولت می‌رود؛ ما باید این منابع را به فوریت تخصیص دهیم تا همه واحدهای تولیدی از یارانه سود تسهیلات بهره‌مند شوند. او خواستار صفر شدن مالیات بر ارزش‌افزوده برای یک دوره شش ماهه شد و افزود: مالیات در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود در زمان تامین مواد اولیه گران‌تر شده است، بجا نیست، یعنی ارزش افزوده 70 هزارمیلیارد تومانی را به مدت شش ماه از تولید دریافت نکنیم؛ ضمن اینکه در حوزه بیمه تامین اجتماعی نیز باید تدابیری را در نظر گرفت. شریعتمداری گفت: صندوق حمایت از صنایع کوچک می‌تواند ضمانت‌نامه دهد تا تولید را به سمت تامین وثایق مورد نیاز خود هدایت کند؛ درحالی که سرمایه این صندوق محدود است.