دختران هاشمي پيگير مطالبه زنان

آرمان- مطهره شفیعی: فاطمه و فائزه دو دختری بودند که مرحوم آیت‌ا... هاشمی آنان را بسیار دوست داشت و در طول دوران حیات خود با ناراحتی آنان غصه می‌خورد و با لبخند آنها شاد می‌شد. بسیار به آنها توصیه می‌کرد که مسیری را نپیمایند که به بیراهه می‌رود و رضایت خدا و سپس مردم برایشان از هر موضوعی با ارزش‌تر باشد. آیت‌ا... به پیشرفت زنان در جامعه اهمیت زیادی می‌داد و هیچ‌گاه دخترانش را از اجرای تصمیماتی که داشتند منصرف نکرد و تنها به آنها از سنگلاخ‌های مسیر انتخابشان می‌گفت. دختران هم برای بسیاری از امور مدنظرشان با پدر مشورت می‌کردند.
دیروز دختران هاشمی
آیت‌ا... هاشمی تفاوتی میان فرزندان خود با دیگر فرزندان این کشور قائل نبود چنان‌که همگان شاهد بودند زمانی که فائزه حکم قضائی دریافت کرد و به زندان رفت، پدر برای آزادی او رایزنی نکرد و خواست تا او هم مانند دیگران مجازات شود. آیت‌ا... به فرزندانش اجازه تجربه می‌داد چنان‌که فائزه ریاست فدراسیون ورزش بانوان را بر عهده داشت و در سال ۷۲ در سمیناری درباره دوچرخه‌سواری تاکید کرد: «اگر قرار است دوچرخه وسیله حمل‌ونقل باشد، نمی‌توان انتظار داشت که فقط مردان از آن استفاده کنند. چون شهر از مردان و زنان تشکیل می‌شود و باید برای دوچرخه سواری زنان نیز فرهنگ سازی شود». دو سال بعد در انتخابات مجلس او با رأی بالا نماینده دوم تهران شد و یکی از مشهورترین عکس‌های تبلیغاتی او عکسی بود که او را سوار بر دوچرخه نشان می‌داد. فاطمه برخلاف فائزه تمایلی به اقدامات هیجانی و انجام کارهایی نداشت که برای جامعه علامت سوال باشد. او به سمت امور خیریه رفت و رئیس بنیاد بیماری‌های خاص شد. او بیش از فائزه در کنار پدر حضور داشت و بیشتر از خواهر کوچک با پدر درد دل می‌کرد. بنابراین پس از رحلت پدر صدای شیون او بر صدای گریه جمع غلبه می‌کرد، چرا که فاطمه علاوه بر پدر یک همدم و راهنمای مطمئن را از دست داده بود.
امروز دختران هاشمی


دختران آیت‌ا... پس از ارتحال پدر آن شور و انگیزه را ندارند، اما تلاش می‌کنند تا خللی به اقداماتشان وارد نشود و با تمرکز و قدرت بیشتری به تحقق آنچه بپردازند که سبب شادی پدر بود؛ مانند فاطمه هاشمی که مشغول رسیدگی به وضعیت بیماران خاص است و دیروز به رئیس‌جمهور نامه نوشت. در نامه دختر آیت‌ا... هاشمی به دکتر حسن روحانی آمده است: «در سال گذشته به دنبال اعتراضات مراکز دیالیز خیریه کشور به کاهش تعرفه گلوبال دیالیز که از شهریور ۹۷ اعمال شده بود، بنیاد امور بیماری‌های خاص طی نامه‌ای درخواست اصلاح تعرفه به حالت قبل را کرد و در همان زمان دلایل غیرکارشناسی بودن این تصمیم به اطلاع جناب آقای دکتر جهانگیری رسید و مقرر شد نسبت به اصلاح تعرفه اقدام شود، اما متاسفانه به دلیل عدم اقدام موثر مجددا از معاون محترم رئیس‌جمهوری درخواست اصلاح تعرفه شد که متعاقب آن در نامه دیگری موضوع جهت اقدام به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شد و این درخواست پس از چهار ماه در شورای عالی بیمه مطرح و در کمال شگفتی و بدون بررسی کارشناسی صحیح و واقع‌بینانه تعرفه گلوبال دیالیز جهت مراکز خیریه معادل تعرفه مراکز عمومی غیردولتی معادل ۱۹کا و خصوصی ۲۳کا تعیین شد. این در حالی است که اکنون طبق بررسی‌های کارشناسی دقیق که توسط چندین مرکز دیالیز انجام شده است، هزینه تمام شده هر بار دیالیز در سال جاری بیش از ۳۰۰هزار تومان است». وی در بخش دیگری از نامه خود به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و تاثیر این تاخیرها در تشدید مشکلات مراکز دیالیز غیردولتی و خطر تعطیلی و کاهش فعالیت آنها اشاره کرده و از رئیس‌جمهور خواست که برای جلوگیری از هر گونه اخلال در ارائه خدمات درمانی بیماران دیالیزی، نسبت به بازنگری و اصلاح این تعرفه اقدام لازم انجام شود.
راه برای خواسته‌های منطقی باز باشد
فائزه هم ظاهرا به امور ورزشی می‌پردازد که سال‌هاست به آن علاقه دارد. فائزه در گفت‌وگویی به موضوع ورود زنان و خانواده‌ها به ورزشگاه اشاره کرده و گفته است: بارها دلایل فقهی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی مطرح شده و برای هر کدام پاسخ‌های منطقی به مخالفان داده شده، اما چرا همچنان این اتفاق با اما و اگر مواجه است؟ قطعا مساله‌ای سیاسی است که قابل حل نیست. متاسفانه به موضوع نگاه سیاسی شده. شاید این عده منظورشان به بخش اصلاح‌طلب جامعه برمی‌گردد که این مطالبه را دارند و به عنوان یک ابزار سیاسی برای فشار از آن استفاده می‌کنند. وی در واکنش به اینکه خیلی‌ها معتقدند که ابتدا شما پیشقراول آن بودید، گفت: شاید خودم بودم. اواسط دوره دولت اصلاحات، زنان دنبال فوتبال بازی کردن بودند که برآورده شد. البته مطالبه نبود. از ابتدا من و یا کسانی که در ورزش بانوان بودیم، دنبال این خواسته بودیم. مثل دوچرخه‌سواری بانوان. چقدر مخالفت شد که متاسفانه هنوز ادامه دارد. هر مدیری باید شهامت این را داشته باشد که هرجا متوجه سیاست اشتباهش شد، رویه‌اش را اصلاح کند. که متاسفانه برخی مدیران دست‌اندرکار و تعیین کننده، نگران اقتدار خود هستند که شکسته شود. فائزه ادامه داد: زمان احمدی‌نژاد، زنان برای تماشای برخی مسابقات به ورزشگاه می‌رفتند، ‌البته غیر از فوتبال. اما الان برای بسکتبال و والیبال هم سخت‌گیری می‌شود. زمان رئیس‌جمهوری پدرم که من در حوزه ورزش بانوان بودم، یک مسابقه فوتبال در یکی از شهرهای ما برگزار شد، ورزشگاه روباز بود که حدود 2000 نفر از زنان از بالای دره تماشاگر بودند، مساله‌ای هم ایجاد نشد.