نظامی‌گری ترامپ تهدیدی برای جهان

رییس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه نظامی ۲۰۱۹ این کشور به ارزش 716 میلیارد دلار، آن را به قانون تبدیل کرد. طی چهار دهه گذشته این اولین بار است که لایحه یک ساله بودجه اینقدر زود به قانون تبدیل می‌شود. این بودجه حقوق نیروهای مسلح را افزایش داده و به نوسازی ناوگان هوایی، دریایی و دفاع موشکی ارتش ایالات متحده می‌انجامد.
دونالد ترامپ پیش از امضای این لایحه گفت: قانون اختیار دفاع ملی مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در ارتش و جنگجویان ما در تاریخ مدرن است و مفتخرم که سهم عمده‌ای در آن داشتم. خیلی سخت نبود. می‌دانید، به کنگره رفتم، گفتم این کار انجام شود و این کار را کردیم. قرار است طوری که هرگز نبوده است، ارتش‌مان را قدرتمند کنیم و این کاری است که کردیم.
ترامپ در جریان بازدید از پایگاه نظامی فورت درام در نیویورک که با مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا و پاتریک شاناهان، معاون وزیر دفاع آمریکا و رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همراهی می‌شد، این لایحه را به امضا رساند. تعدادی از اعضای کنگره هم حاضر بودند.
قانون بودجه نظامی امسال نزدیک به ۶۳۹ میلیارد دلار برای بودجه پایه برنامه‌های پنتاگون و برنامه‌های دفاعی وزارت انرژی اختصاص می‌دهد. این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا ۶۹ میلیارد دیگر برای اعتبارات جنگی که به عملیات‌های محتمل خارجی شناخته می‌شود، اختصاص داده شود. به نوشته پایگاه خبری هیل، این قانون چندین مورد از اولویت‌های دولت آمریکا برای توسعه و ارتقای ارتش از جمله افزایش ۱۵ هزار و ۶۰۰ نیرو در تمام سطوح ارتش، نیروی دریایی‌، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی را پوشش می‌دهد و همچنین از درخواست دولت آمریکا برای تامین ۷۷ جنگنده F-35 حمایت کرده و برای کشتی‌های مورد نیاز نیروی دریایی حتی فراتر از درخواست دولت رفته و مجوز خرید ۱۳ کشتی جدید را داده است. ترامپ گفت: ما تانک‌های فرسوده، هواپیماهای فرسوده و کشتی‌ها را با فناوری‌های فوق پیشرفته و کشنده جایگزین می‌کنیم و خوشبختانه به حدی قدرتمند می‌شویم که هیچ وقت مجبور به استفاده از آنها نخواهیم شد. این قانون همچنین حقوق نیروها را 6/2 درصد افزایش می‌دهد که بالاترین میزان طی ۹ سال است. قانون اختیار دفاع ملی (NDAA) امسال به نام جان مک‌کین، رییس کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا شد که به دلیل درمان بیماری سرطان نتوانست این لایحه را در کنگره پیگیری کند.


لایحه‌ای که دوشنبه گذشته به امضا رسید، حاصل مذاکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بود. کنگره از درگیری احتمالی با ترامپ بر سر یک بند مربوط به غول ارتباطات مخابراتی چین موسوم به زدتی‌ای (ZTE) حذر کرد. نسخه اصلی این لایحه که سنا به تصویب رساند، شامل بندی می‌شد که به ترامپ اجازه نمی‌داد این شرکت را حفظ کند و همچنین این شرکت اجازه نمی‌یافت فناوری‌ آمریکا را بخرد چون پیشتر به نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی اذعان کرده بود.
همچنین با مذاکرات دو حزبی بندی مربوط به حذف یک میلیارد دلار از لایحه دفاعی که هزینه‌های اجباری مانند بیمه سلامت نیروها یا مزایای بازنشستگی را حذف می‌کرد، برداشته شد. لایحه‌ای که در نهایت به قانون تبدیل شد، شبیه نسخه‌ای است که مجلس نمایندگان آمریکا ابتدا تصویب کرده بود. یکی دیگر از مواردی که در قانون نهایی حذف شده است، درخواست وزیر دفاع آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه آن دسته از کشورهای شریکی است که در گذشته تسلیحات روسی می‌خریدند اما اکنون خواستار خرید تسلیحات آمریکایی هستند. جیمز ماتیس تاکید داشت این بند برای نزدیکی با هند، ویتنام و اندونزی ضروری است اما دموکرات‌ها نگران بودند که این مورد به کاهش تحریم‌ها علیه روسیه بینجامد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین موظف می‌شود طرحی را به کنگره تقدیم کند که مانع از دستیابی ترکیه به جنگنده‌های F-35 شود و این در صورتی است که آنها سامانه دفاع هوایی S-400 روسیه را خریداری کنند. انتقال جنگنده‌های مذکور هم به تکمیل ارزیابی پنتاگون از روابط آمریکا – ترکیه منوط شده است.
اکنون با امضای قانون اختیار دفاع ملی آمریکا، کنگره باید لایحه هزینه‌ دفاعی را به شکل جزء به جزء به تصویب برساند تا ارقامی که در آن قانون ذکر شده است، به واقعیت بدل شود. مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه هزینه‌ای پنتاگون را ماه ژوئن به تصویب رساند و انتظار می‌رود سنا رایزنی‌ها را به زودی آغاز کند.
دفاع از تشکیل ارتش فضایی
رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد تشکیل شاخه نظامی جدید در ارتش آمریکا مختص به فضا برای مقابله با دشمنانی نظیر چین لازم است. دونالد ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت امضای لایحه بودجه نظامی سال 2019 آمریکا گفت: چین یک بخش نظامی جدید ایجاد کرده که بر برنامه‌های جنگی‌ این کشور در فضا نظارت کند. ترامپ ادامه داد: مثل هوا، زمین و دریا، فضا هم به یک حوزه مبارزات جنگی تبدیل شده است. فقط حضور آمریکا در فضا کافی نیست. ما باید در فضا تسلط داشته باشیم. کنگره باید طرح تشکیل شاخه جدید نظامی برای فضا را تایید کند. دولت ترامپ تاکید کرده که بدون تایید کنگره هم هر چه در توان دارد در این راستا انجام می‌دهد. اقدامات پنتاگون در این راستا فعلا تشکیل فرماندهی فضایی آمریکا، آژانس توسعه فضایی برای دستیابی به قابلیت‌های جدید و نیروی عملیاتی فضایی برای استخدام، آموزش و حفظ پرسنلی همچون مهندسان، دانشمندان و کارشناسان اطلاعاتی را شامل می‌شوند.
هواداران طرح تشکیل نیروی فضایی معمولا در دفاع از موضع خود به آزمایش موشک‌های ضدماهواره‌ای چین و روسیه و اقدام به تشکیل نیروی فضایی از سوی این کشورها اشاره می‌کنند و آن را دلیلی برای الزام تشکیل این نیروی جدید می‌دانند. ترامپ نیز در سخنرانی خود به این مساله اشاره کرد و گفت: دشمنان در حال تسلیحاتی کردن فضا هستند.
ترامپ گفت: رقبای خارجی و دشمنان ما هم‌اکنون تسلیحاتی کردن فضا، ایجاد تکنولوژی‌های جدید برای اخلال در ارتباطات اساسی، کور کردن ماهواره‌ها و تهدید را آغاز کرده‌اند. بررسی‌هایی از کارهای آنان به من ارائه شده و چیزهایی را دیده‌ام که نشان می‌دهد بسیار جلو رفته‌اند. وی افزود: آنها می‌خواهند اجرای برنامه‌های خود را فشرده کنند که عملیات جنگی و بسیاری مسائل دیگر را تهدید می‌کند. ما در زمان کوتاهی چنان از آنها پیشی خواهیم گرفت که سرتان گیج برود!
ترامپ در سخنان خود به الزامی بودن دستیابی به تایید کنگره برای تشکیل این شاخه جدید نظامی اشاره‌ای نکرد و به جای آن به نظر می‌رسد با اشاره به تشکیل نیروی فضایی به جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش گفت این کار را انجام دهد و این حرف او با تشویق نیروهای ارتش همراه شد.
مایک پنس نیز به تازگی در یک سخنرانی از لزوم تشکیل نیروی فضایی ایالات متحده سخن گفته و در دفاع از این برنامه تصریح کرده بود: مسکو و پکن در حال آزمایش و ساخت سلاح‌هایی فضایی هستند که تهدیدی برای ماهواره‌ها و سیستم‌های هدایتگر مانند جی‌پی‌اس به شمار می‌روند. او گفت: صلح تنها با قدرت به دست می‌آید. این قدرت در فضا با تشکیل ارتش فضایی در سال‌های آینده به دست خواهد آمد. بنا بر اظهارات پنس، ترامپ خواستار آن است که سنا و مجلس نمایندگان در بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی، در گام نخست هشت میلیارد دلار به تشکیل نیروی فضایی اختصاص دهند.
تعلیق معاهده آسمان باز با روسیه
براساس قانون بودجه نظامی جدید آمریکا، تامین هزینه معاهده آسمان‌های باز با روسیه به حالت تعلیق درآمده و اجرای آن به زمانی منوط شده که تا تدابیر تنبیهی علیه روسیه بابت نقض‌های پیشین اعمال شود.
طبق این قانون، رییس‌جمهور آمریکا باید تا ژانویه ۲۰۱۹ به کنگره گزارشی ارائه دهد و در آن مشخص کند که آیا روسیه مقررات معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده یا خیر. علاوه بر این ایالات متحده با روسیه درباره اینکه آیا سامانه‌های تسلیحات استراتژیک جدید مطابق با معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت) هست یا خیر، گفت‌وگو خواهد کرد.
از سوی دیگر آمریکا در بودجه جدید تامین هزینه معاهده آسمان‌های باز با روسیه را تعلیق کرده. در قانون بودجه ۲۰۱۹ آمده است: ایالات متحده هیچ بودجه‌ای برای اجرای معاهده آسمان‌های باز در نظر نمی‌گیرد تا زمانی که تدابیر تنبیهی علیه روسیه بابت نقض‌های پیشین اعمال شود. ایالات متحده آمریکا در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد مسکو شرایط معاهده آسمان‌های باز را از طریق اعمال محدودیت‌هایی روی پروازهای بیش از اندازه بر فراز کالینینگراد در دریای بالتیک نقض کرده است. وزارت خارجه روسیه تاکید دارد که این کشور به وظایفش طبق تمام توافق‌های بین‌المللی از جمله معاهده آسمان‌های باز متعهد بوده است. این معاهده در سال ۱۹۹۲ به امضا رسید و جزو اولین تدابیر برای اعتمادسازی پس از جنگ سرد در اروپا بود. این معاهده از ۲۰۰۲ اجرایی شده است و به کشورهای مشارکت‌کننده اجازه می‌دهد آزادانه از نیروهای نظامی و فعالیت‌های یکدیگر اطلاعات جمع‌آوری کنند.
این سند تاکید دارد این تجهیزات برای پر کردن شکاف‌های قابلیت نظامی برای حفاظت از نیروهای ایالات متحده و ناتو از سامانه‌های موشکی مستقر در روسیه لازم است چرا که این سامانه‌ها با معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد مطابقت ندارند. ممنوعیت همکاری نظامی با مسکو
وزیر دفاع روسیه ماه ژوئیه در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده با استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در اروپا این معاهده را نقض کرده است. از این سامانه‌های موشکی می‌توان برای پرتاب موشک‌های کروز تام‌هاوک در بخش اروپایی اراضی روسیه استفاده کرد. براساس قانون اختیار دفاع ملی، دولت آمریکا همکاری نظامی دوجانبه با روسیه را ممنوع کرد. این ممنوعیت امسال هم برقرار بود و با امضای قانون جدید به دست ترامپ، سال ۲۰۱۹ هم تداوم می‌یابد.
این ممنوعیت اولین‌بار در قانون اختیار دفاع ملی سال ۲۰۱۷ اجرایی شد و طبق آن هیچ‌کدام از اعتبارات تاییدشده را نمی‌توان برای همکاری نظامی- نظامی دوجانبه با روسیه استفاده کرد تا زمانی که مسکو توافق‌های مینسک را اجرایی کرده و شبه‌جزیره کریمه را به اوکراین بازگرداند. با این وجود در قانون ۲۰۱۹ بندی وجود دارد که در نسخه‌های پیشین نبود؛ طبق آن، برای مذاکرات میان واشنگتن و مسکو چراغ سبز داده شد. در این سند دفاعی آمده است: هیچ امری نباید گفت‌وگوی نظامی – نظامی دوجانبه میان ایالات متحده و فدراسیون روسیه را با هدف کاهش خطر وقوع درگیری محدود کند.
اعتراض چین به بندهای منفی قانون بودجه نظامی
قانون دفاعی تازه ایالات متحده که می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دفاعی این کشور را محدود سازد واکنش تند چین را برانگیخت؛ کشوری که سهم عمده‌ای در فروش فناوری‌های امنیتی و دفاعی به ایالات متحده دارد.
اعتراض چین به آمریکا در حالی مطرح می‌شود که جنگ عظیم تجاری و وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین بر تولیدات کشور رقیب میان این دو قدرت بزرگ جهانی پیوسته شدت می‌گیرد.
وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد پکن مراتب اعتراض خود را درباره بودجه نظامی 2019 آمریکا موسوم به قانون اختیار دفاع ملی (NDAA) که شامل بندهای منفی درباره چین می‌شود، ابراز کرده است. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: طرف چینی مکررا موضع خود را درباره این مساله اعلام و آن را به طرف آمریکایی ارائه کرده است. ما نارضایتی کامل خود را با توجه به این حقیقت به آمریکا درباره این قانون و امضای آن اعلام کرده‌ایم که نشانی از اعتراض دولت چین نیز دارد. این قانون شامل بندهای منفی در قبال چین است.
این وزارتخانه همچنین به دولت واشنگتن تاکید کرده تا از تفکراتی با منشا جنگ سرد و ایده‌های بازی برد- باخت دست بردارد. در ادامه بیانیه وزارت خارجه چین همچنین آمده است: ما به دولت آمریکا تاکید داریم تا در ارتباط با روابط بین دو کشور واقع‌گرایانه رفتار کند و باعث انسجام بیشتر توافقات مشترک دو کشور شود، از اجرای مفاد منفی این لایحه حذر کند که این مساله می‌تواند بر روابط دو کشور و همچنین همکاری در بسیاری از مهم‌ترین عرصه‌ها اثر سوئی بگذارد.
در قانون جدید بودجه نظامی آمریکا رقابت بلندمدت استراتژیک با چین که اولویت اصلی آمریکاست، آمده است که شامل درخواست برای ارزیابی پروپاگاندا، ابزار اقتصادی و هک تاسیسات دفاعی مورد استفاده چین علیه آمریکا می‌شود. وزارت خارجه چین از طرف آمریکایی خواسته با سرمایه‌گذارهای چینی عادلانه و مثبت تعامل کند.
سایر اخبار این روزنامه
العبادی: نگفتیم به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم پاسخ معاون دادستان به وزیر ارتباطات: حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح «مالیات بر عایدی مسکن» رقابت ایران و عربستان برای جذب مشتریان نفتی 5 سال زندگی پر فراز و نشیب تلگرام در ایران واکنش معاون گردشگری کشور به کندی آماده‌سازی «همدان ۲۰۱۸» گزارش نشست «ف مثل فوتبال، ف مثل فقر، ف مثل فریاد» بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ - جاکارتا فرزندان بیکار و خانه‌نشین مسوولان! کمپین‌های جدید! ابتکار رییس سازمان توسعه تجارت برای دور زدن تحریم‌ها؛ نظامی‌گری ترامپ تهدیدی برای جهان بورس کالا از خواب بیدار شد ! ثبت سفارش 250 میلیارد دلاری در 4 ماهه 97 ! ابهام در کارایی سامانه نیما احمدی‌نژاد و کمک به روحانی اردوغان‌ ترکیه را به کجا می‌برد دولت الکترونیک با حذف بسترهای آن در جامعه؟! تناقض‌گویی به جای شفاف‌سازی رییس‌جمهور ترکیه: محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم می‌کنیم حمله تروریستی مقابل پارلمان بریتانیا