دولت الکترونیک با حذف بسترهای آن در جامعه؟!

مهدی غیبی*- پنج سال از تولد تلگرام با لوگوی موشک کاغذی سفید در آسمان آبی می‌گذرد و این پیام‌رسان با همه حواشی خود کماکان به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. هر چند نیمه‌جان شده است اما از آنجا که به دلایل مختلف بیشترین کاربر را در ایران دارد کماکان حضور دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این در حالی است که این پیام‌رسان با وجود اقبال عمومی جامعه از سوی مدیران ارشد کشور مورد توجه قرار نگرفته است.
توجه به دلایل رشد تلگرام در ایران اما کم نیست و هرچند بخش قابل توجهی از آن به دلیل گسترده بودن پلتفرم آن و امکان بهره‌وری از تمام وجوه یک پیام‌رسان است، اما باید توجه کرد که یکی از دلایل اصلی این موضوع حمایت‌های دولت یازدهم از این پیام‌رسان جامع بوده است. به روشنی شاهد آن بودیم که برای مدتی تلگرام تبدیل به نوعی سیستم اتوماسیون اغلب ادارات دولتی نیز شده بود.
هرچند بنا به دلایل مختلف امکان بهره‌وری از تلگرام به شکل عادی حذف شد اما با وجود کوچانده شدن کاربران به پیام‌رسان‌های دیگر درنهایت با کوچ معکوسی که شاهد آن بودیم، جمعیت قابل توجهی به تلگرام بازگشتند و فعالیت خود را با استفاده از انواع فیلتر‌شکن ادامه دادند. این موضوع نکته بسیار مهم و قابل توجهی را در‌بر دارد که مسوولان با رصد شرایط فعلی باید آن را تا امروز درک کرده باشند.
نکته مهم همان نیاز همه‌جانبه مردم و دولت الکترونیک به پیام‌رسان همه‌جانبه‌ای است که امروز وجود ندارد. هنگامی که پیام‌رسانی حذف می‌شود اما در مقابل آن هیچ جایگزینی از سوی دولت و مسوولان مشخص نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت جامعه و حتی نهادهای دولتی به یک پیام‌رسان ساده راضی شوند. واقعیت این است که حتی تعداد زیادی از ایرانی‌ها به منظور استفاده از پیام‌رسان تلگرام تصمیم به تهیه گوشی‌های هوشمند گرفتند و نوع کاربری آنها از فضای اینترنت با این شیوه تعریف شده است.


در چنین شرایطی اما دولت هیچ جایگزین مناسبی مطرح نکرده و نیاز جدی طرح جایگزین را نمی‌توان به سادگی فراموش کرد. این نیاز انکار‌ناپذیر است و عدم توجه به آن منجر به پراکندگی جامعه گسترده‌ای از کاربران می‌شود. این پراکندگی نه‌تنها انتفاعی برای جامعه ندارد بلکه شرایط را دشوارتر می‌کند و منجر به گره‌های پیچیده‌تر در فضای کاربران اینترنتی می‌شود. نمی‌توان انتظار دولت الکترونیک را داشت و بسترهای آن را از فضای جامعه حذف کرد.مفاهیم کاربری از فضای انواع پیام‌رسان متفاوت است و دولت‌ها برای حفظ امنیت خود تلاش می‌کنند تا فضای نامناسب را حذف کنند. برخی ترجیح می‌دهند از اینترنت بهره‌وری شخصی داشته باشند و دولت نیز به دلیل استفاده عمومی نیازمند فضایی امن است. واقعیت این است که دولت نباید این امکان را از دست بدهد و باید بسیار جدی به دنبال راهکار مناسب باشد.
*کارشناس فناوری اطلاعات
سایر اخبار این روزنامه
العبادی: نگفتیم به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم پاسخ معاون دادستان به وزیر ارتباطات: حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح «مالیات بر عایدی مسکن» رقابت ایران و عربستان برای جذب مشتریان نفتی 5 سال زندگی پر فراز و نشیب تلگرام در ایران واکنش معاون گردشگری کشور به کندی آماده‌سازی «همدان ۲۰۱۸» گزارش نشست «ف مثل فوتبال، ف مثل فقر، ف مثل فریاد» بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ - جاکارتا فرزندان بیکار و خانه‌نشین مسوولان! کمپین‌های جدید! ابتکار رییس سازمان توسعه تجارت برای دور زدن تحریم‌ها؛ نظامی‌گری ترامپ تهدیدی برای جهان بورس کالا از خواب بیدار شد ! ثبت سفارش 250 میلیارد دلاری در 4 ماهه 97 ! ابهام در کارایی سامانه نیما احمدی‌نژاد و کمک به روحانی اردوغان‌ ترکیه را به کجا می‌برد دولت الکترونیک با حذف بسترهای آن در جامعه؟! تناقض‌گویی به جای شفاف‌سازی رییس‌جمهور ترکیه: محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم می‌کنیم حمله تروریستی مقابل پارلمان بریتانیا