یک سال زندان برای کرباسچی !

آرمان:«یکسال زندان قطعی برای غلامحسین کرباسچی» این خبری بود که دیروز منتشر شد. غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش ایسنا، حکم صادره با اعتراض وکیل کرباسچی مواجه شد و پس از بررسی این پرونده در دادگاه تجدیدنظر به استناد ماده ٥٠٠ قانون مجازات اسلامی در تاریخ 22/5/97 حکم قطعی صادر و برای اجرا ابلاغ شد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سال گذشته در حاشیه مراسمی در اصفهان اظهاراتی نسبت به شهدای مدافعان حرم داشت که با اعتراضات وسیع مردمی در سراسر کشور مواجه شد و دستگاه قضا به این موضوع ورود کرد. خانواده شهید سیدسجاد حسینی، شهید سیدیحیی براتی و شهید مهدی اسحاقیان، از جمله این خانواده‌ها هستند، پیش از این همسر شهید پاسدار مسلم خیزاب هم نسبت به این توهین واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده و گفته بود: عده‌ای عافیت‌طلب برای جمع‌کردن رأی به شهدای مدافع حرم می‌تازند. در بخشی از این بیانیه آمده است: متأسفانه چند روز گذشته در یکی از جلسات به اصطلاح انتخاباتی در استان اصفهان که با حضور یکی از مجرمان اقتصادی برگزار شد به شهدای مدافع حرم اهانت شد و از خودگذشتگی آنان در دفاع از کشور و اعتقادات دینی و مذهبی زیر سوال رفت، در حالی که شهدای مدافع حرم که با بصیرت، هوشیاری و تبعیت از ولایت در مسیر شهدا در این راه قدم نهادند و سایه جنگ را از کشور رفع کردند، روا نیست توسط برخی از افراد معلوم‌الحال مورد هجمه قرار گیرند. در پایان این بیانیه با صراحت اعلام شده است: یقینا برخی از افراد باید برای جفایی که در حق انقلاب اسلامی و مردم ایران اسلامی مرتکب شده‌اند پاسخگو باشند و هیچ‌گونه حقی برای اهانت به این عزیزان را ندارند؛ خانواده شهدای مدافع حرم شهر شاهد نمونه کشور و جمعی از مدافعان حرم این اقدام را محکوم کرده و خواستار برخورد قاطع با این شخص هستیم. پس از اظهارات کرباسچی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه گفت:«با تروریست‌ها باید با زبان زور و قدرت صحبت کرد نه دیپلماسی.» امام جمعه موقت اصفهان گفت: به افرادی مانند کرباسچی که با زیرسوال بردن دفاع از حرم از داعش طرفداری می‌کنند باید گفت اگر این شهدای عزیز و سردار سلیمانی نبودند الان داعش تا قلب تهران و خانه شما آمده بود.
واکنش سیاسیون
پیش از برگزاری دادگاه برخی سیاسیون واکنش نشان دادند، مانند منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق اصولگرا که گفته بود:«امروز جوانان رشید، انقلابی و اهل ولایت ما در سوریه تکه پاره می‌شوند تا آقای کرباسچی نسکافه بخورد و حرف مفت بزند.» حقیقت‌پور سخنان کرباسچی را نگاهی ریشه‌ای در حزب کارگزاران برشمرد و تصریح کرد:«این نگاه جزو دکترین و آیین‌نامه‌های این حزب است. کرباسچی تنها می‌تواند در زمینه جابه‌جایی زباله، اموات و گورستان صاحب نظر باشد و صلاحیت سخن گفتن در مسائل استراتژیک، نظامی و دفاعی را ندارد. کارگزاران نه اهل جنگیدن، نه اهل جهاد و نه اهل مدیریت جهادی هستند، اینها جزو سیاست‌های حقوق بگیران نجومی است که در 100 هیات مدیره حضور دارند و مملکت را می‌چاپند و به فکر فقرا و محرومین نیستند».
توضیح کرباسچی


البته کرباسچی به این انتقادها پاسخ داد و گفت:‌ «متأسفانه کانال‌های خبری و خبرگزاری‌های به اصطلاح اصولگرا از هیچ تلاشی برای تبلیغ علیه رقبا فروگذار نمی‌کنند. آنچه منتشر کرده‌اند قطعه‌ای گزینش شده از حدود یک ساعت صحبت است که در آن صریحا از حافظان امنیت و عزیزان رزمنده تقدیر شده و در همین بخش هم که احیانا شما دیده‌اید گفته شده ما چرا باید این عزیزان را به راحتی از دست بدهیم؟ باید با توان همه‌جانبه دیپلماسی و اقدامات سیاسی بین‌المللی مثل آنچه در مسأله تحریم‌ها انجام شد، از شهید شدن آنها جلوگیری کنیم و به دادن پول و اسلحه اکتفا نکنیم».
تشکیل پرونده قضایی
12اردیبهشت 96 بود که رئیس کل دادگستری استان اصفهان از تشکیل پرونده برای غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خبر داد. احمد خسروی‌وفا اظهار کرد: در خصوص اظهارات این فرد که جنبه جزایی دارد اعلام جرم شده و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است. بر اساس این گزارش، برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس کل دادگستری استان اصفهان، علت تشکیل پرونده برای غلامحسین کرباسچی را توهین به شهدای مدافع حرم عنوان کرده‌اند.
احکام قضائی برای کرباسچی
در اسفند سال گذشته سايت حزب کارگزاران سازندگي اعلام کرد: غلامحسين کرباسچي، دبيرکل اين حزب، به دليل فعاليت تبليغي عليه نظام به يک سال حبس تعزيري محکوم شده است. کرباسچي درباره جزئيات صدور اين حکم، به ايلنا گفت: «يکي از نهادهاي امنيتي از مجموعه سخنراني‌هايم در سال‌هاي اخير و برخي عکس‌هايي که از برخی افراد اصلاح‌طلب درصفحه اينستاگرام منتشر کرده بودم، گزارش‌هايي تهيه و آنها را مصداق تبليغ عليه نظام عنوان کرده بود». وی ادامه داد: «20 روز پيش در دادگاه حاضر شدم و يک دفاع نيم ساعته انجام داديم و امروز(چهارشنبه) حکم را صادر کردند». دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي درباره موارد اتهامي ديگر خود گفت: «تباني و مواردي ديگر را نيز جزو اتهاماتم عنوان کرده بودند که دادستاني آنها را نپذيرفت و براي آنان قرار منع تعقيب صادر شد. براي اين جرم، در قانون حداقل و حداکثري در نظر گرفته شده که از سه ماه تا يک سال است که قاضي صلواتي حکم يک سال حبس را صادر کرد». کرباسچي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا اعتراضي به حکم صادره انجام داده است يا خير، گفت: «بله، ما اعتراض کرده‌ايم و گفته‌ايم حکم را قبول نداريم». غلامحسين کرباسچي، 65 ساله، فرزند آيت‌ا... محمدصادق تهراني است. در حوزه درس خوانده و از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شده است. او از سال 6٨ تا ٧٧ به مدت ٩ سال شهردار تهران بود؛ سمتي که هم او را معروف و هم پاي او را به زندان باز کرد. بعد از دوم خرداد سال ٧6 و حمايت حزب کارگزاران سازندگي از رئیس دولت اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري، کرباسچي از اولين مديران اصلاح‌طلبي بود که با اتهامات مالي در شهرداري مواجه و سرانجام در ١5فروردين ٧٧ بازداشت شد. از اتهامات او مي‌توان به «مشارکت در اختلاس به مبلغ يک ميليارد و 45٣ ميليون تومان، ٩0 هزار دلار آمريکا، ۶۶۰ سکه بهار آزادي و ۸۰ سکه نيم بهار آزادي»، «مشارکت در ارتشا»، «تضييع و تصرف اموال عمومي» و «تباني در معاملات دولتي» نام برد. بازداشت او در صدر اخبار آن زمان قرار گرفت.