احتمال لغو سوال از رئیس‌جمهور

آرمان: هر روز پس گرفتن سوال از رئیس‌جمهور پررنگ‌تر می‌شود؛ سوالی که بسیاری زمان آن را نامناسب دانستند چرا که کشور درگیر موضوعات اقتصادی و برنامه‌ریزی برای بی اثر کردن برنامه‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای اوست و باید آرامش و فراغ بال برای این امور داشته باشد. نماینده نوشهر در مجلس در رابطه با سوال از رئیس‌جمهور گفت که با توجه به سخنان اخیر رهبری در حمایت از دولت، احتمال پس گرفتن طرح سوال از رئیس‌جمهوری با انصراف نمایندگان درخواست‌کننده وجود دارد. من یکی از امضا کنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهوری در مورد موسسات مالی بودم اما با توجه به شرایط کنونی کشور باید طرح سوال از رئیس‌جمهوری به زمان مناسب دیگری موکول می‌شد.
زمان حضور رئیس‌جمهور
این اظهارات برای پس گرفتن سوال در حالی مطرح شد که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ارتباط با موضوع سوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور نیز گفت: براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس از زمانی که سوال اعلام وصول می‌شود آقای رئیس‌جمهور یک ماه وقت دارد تا در مجلس حضور پیدا کند که رئیس مجلس آقای لاریجانی اعلام وصول کردند و بلافاصله آقای رئیس‌جمهور به خاطر پایان دادن به گمانه‌زنی‌هایی که ممکن بود باعث انشقاق و چند دستگی در جامعه بشود، اعلام آمادگی کردند تا در مجلس براساس آیین‌نامه مجلس در فرصت یک ماهه حضور پیدا کنند، البته تاریخ دقیق حضور آقای رئیس‌جمهور در مجلس هنوز تعیین نشده اما آن چیزی که مسلم است ایشان در موعد قانونی در مجلس ان‌شاءا... حضور پیدا خواهند کرد.
سوال چگونه رقم خورد


براساس این گزارش در جلسه علنی چهارشنبه 10 مرداد ماه، سوال از رئیس‌جمهور با 80 رأی از سوی نمایندگان مجلس اعلام وصول شد. ‌رئیس مجلس در این رابطه گفت که با توجه به اینکه تعداد نمایندگان درخواست‌کننده سوال از رئیس‌جمهور بیش از یک چهارم کل نمایندگان و براساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس پس از اینکه یک هفته از بررسی آن در کمیسیون گذشت اگر تعداد درخواست کنندگان بیش از یک چهارم کل نمایندگان باشد می‌بایست سوال اعلام وصول شود، بنابراین مستند به اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و بنا بر گزارش شماره د429771114 مورخ 2 مرداد 97 کمیسیون اقتصادی مجلس، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به اتمام مهلت مقرر قید شده در آیین‌نامه داخلی مجلس و عدم اقناع بیش از یک چهارم نمایندگان قوه مقننه از نمایندگان ایشان، لذا سوال با 5 محور اعلام وصول می‌شود. دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در پاسخ به احضار ایشان از سوی نمایندگان خانه ملت به صحن مجلس با اعلام اینکه در سالروز تحلیف رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی‌تردید سوال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولا در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیا در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد که متاسفانه هیچ‌کدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شاءا... در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست. پس از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور سیاسیون واکنش‌های بسیار زیادی از خود نشان دادند که برخی موافق و برخی مخالف این اتفاق در وضعیت کنونی جامعه بودند. واکنش‌ها به این مساله آنقدر ادامه داشت تا آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 22 مرداد ماه در دیدار با هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف فرمودند: آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد. پس از فرمایشات مقام معظم رهبری از گوش و کنار خبرهایی آمد که برخی از نمایندگان نسبت به سوال کردن از رئیس‌جمهور کناره‌گیری کرده‌اند و قصد دارند تا جلوی سوال از ایشان را در مجلس بگیرند.