خداحافظ بازنشسته‌های شاغل!

آرمان: مجلس شورای اسلامی در 2 مرداد طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رسانده و دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کردند. این طرح که با ۱۹۴ رأی موافق از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، تنها اجازه به‌کارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای «د» و «ه» را که شامل استانداران و معاونان استانداران همتراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند. ماده واحده این طرح به شرح زیر در مجلس به تصویب رسید: تبصره یک: به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است. به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است. دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند. این طرح با ۱۹۴ رأی موافق، ۳۶ رأی منفی و ۲ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب مجلس رسید.
تایید منع به‌کارگیری
با تصویب این طرح همگان در انتظار تایید یا رد آن از سوی شورای نگهبان بودند، چراکه با تایید این طرح بسیاری از مدیران وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها باید به کار خود پایان دهند و کرسی خود را در اختیار مدیران جوان بگذارند. دیروز شورای نگهبان به این انتظارها پایان داد و عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا‌ از تأیید کلیات طرح «اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌ها» در شورای نگهبان خبر داد و به مهر گفت: اعضای شورا با کلیات این قانون موافق هستند و آن را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص ندادند؛ این قانون، قانون خوبی است و امیدواریم به زودی اجرایی شود و بتواند بخشی از ساختار اداری کشور را اصلاح کند. وی افزود: البته یکی دو سوال جزئی در خصوص مصوبه مجلس باقی مانده که از مجلس جویا می‌شویم تا با رفع ابهام، این قانون اجرا شود. کدخدایی در توضیح ابهامات موجود در مصوبه مجلس تصریح کرد: یکی دو ایراد عبارتی از جمله در حوزه نیروهای مسلح وجود دارد که تردیدهایی نسبت به آن هست و لذا قرار شد این ابهامات برطرف شود و اگر مجلس به زودی آن را اصلاح کند، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.
خداحافظی در شهرداری


تنها شهرداری تعداد افراد بازنشسته خود را که با تایید این طرح نمی‌توانند به حضور در بهشت ادامه دهند، اعلام کرده است. علی اعطا سخنگوی شورای شهر گفت: در لیستی که از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در اختیار شورای شهر گذاشته شده، نام 91 نفر قید شده است که 44 نفر از کارکنان شهرداری در هر رده مدیریتی باید به‌زودی از شهرداری تهران خداحافظی کنند.