بازنشستگان نمي‌خواهند بروند

قانون منع به‌کاگیری بازنشسته‌ها هنوز هم دارای حاشیه‌های زیادی است؛ آنهایی که تمایل ندارند از کرسی‌های خود بلند شده و آن را به مدیران جوان بسپارند با انتشار شایعاتی سعی می‌کنند که در پایان حضورشان تاخیری ولو کوتاه‌مدت ایجاد کنند. اما قانون قابل دورزدن و تبعیض نیست و باید اجرا شود. چندی پیش خبر رسید که مرتضی حاجی مدیرعامل همشهری استعفا داده و دلیلش هم قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است، اما شهردار تهران یعنی محمدعلی افشانی که هنوز تکلیف خودش با این قانون مشخص نیست با این استعفا مخالفت کرد.
استانداران بازنشسته
مهم‌ترین موضوع درباره بازنشسته‌ها حذف نیمی از استانداران کشور بود که بازنشسته بودند اما مشخص نیست آیا کشور از قحط‌الرجال در رنج بوده که رحمانی‌فضلی از 15 شخص بازنشسته برای استانداری استفاده کرده است و آیا نیروهای لایق و البته جوان‌تر نمی‌توانستند مدیریت استانداری‌ها را عهده‌دار شوند تا امروز وزارت کشور علاوه بر بسیاری از مشکلاتی که با آن درگیر است، دغدغه انتخاب 16 استاندار جدید را نداشته باشد؟ یکی از شایعات کذب درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هم به موضوع استانداران مربوط بود چنانکه سوم شهریور فارس نوشت، عبدا... حاتمیان نماینده درگز گفت: «استثنائاتی در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ادارات دولتی گذاشته شده است، به‌طوری که به تشخیص دولت مشاغل حساس که به احتمال زیاد استانداری، فرمانداری و برخی مشاغل دیگر را شامل می‌شود، مشمول این قانون نمی‌شوند، به همین خاطر استاندار خراسان‌رضوی در سمت خود حضور خواهند داشت.» اما این اظهارات با واکنش‌هایی مواجه شد، چنان‌که پنجم شهریور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: این ایرادات در مجلس بررسی و طی دو جلسه در کمیسیون اجتماعی رفع شد و ایرادات شورای نگهبان نسبت به این مصوبه درباره نحوه به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح بود. زهرا سعیدی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه استانداران و فرمانداران از شمول طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی شده‌اند، تاکید کرد: استانداران، فرمانداران و بخشداران مشمول این طرح می‌شوند و سایر موارد چون مصوبه قبلی مجلس بدون تغییر باقی ماند.
بازنشستگان نیروهای مسلح


نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که به‌کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا مجاز باشد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی ایرادات شورای نگهبان در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با ۲۰۹ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در مجلس، رفع کردند. بر این اساس به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 مجاز است، همچنین به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا مجاز است. به کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک‌درصد از مجموع نیروهای شاغل این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است. جانبازان بالای ۵۰درصد، آزادگان بالای ۳سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی شده‌اند. بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس‌جمهور است.