پسر در مسیر حفظ سازندگی پدر

آرمان-یاسمین طالقانی: محسن هاشمی می‌گوید:‌ «به دلیل شروع جنگ تحمیلی، توسعه مترو با رکود همراه شد که هاشمی‌رفسنجانی (پدر) بعد از جنگ تحمیلی به همراه برخی از نمایندگان مردم، ساخت مترو را شروع کردند.» 5بهمن 1363 در خاطرات آیت‌ا... هاشمی چنین آمده است: «برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌، به‌ دانشگاه [تهران] رفتم. در خطبه‌ دوم‌ درباره‌ مترو و فاضلاب‌ تهران توضیح‌ دادم‌ و فواید فراوان‌ این‌ دو طرح‌ را گفتم‌؛ بعضی‌ها با اجرای‌ این‌ طرح‌ها مخالفت‌ دارند و به‌خصوص‌ علیه‌ [ساخت] مترو [به‌ عنوان‌ یک‌ وسیله‌ نقلیه‌ لوکس‌ و طاغوتی]، تبلیغ‌ می‌کنند...» در آن دوران انتقادات تندی به طرح راه‌اندازی مترواز سوی آیت‌ا... هاشمی مطرح شد که از سوی ایشان جدی گرفته نشد و برای آیت‌ا... بیش از همه تسهیل رفت و آمد شهری مردم مورد تاکید بود. نقادان آن دوران پس از راه‌اندازی مترو اما سکوت اختیار کردند چرا که لبخند رضایت جامعه بر هر انتقاد سیاسی و برنامه تخریب غلبه داشت. آیت‌ا... هاشمی در دهه‌های 60 و 70 برای راه اندازی مترو زحمات زیادی کشید و محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... 13 سال ریاست این نهاد را بر عهده داشت. محسن هاشمی چندی قبل درباره این موضوعات گفته بود: «در زمان ریاست‎جمهوری آقای هاشمی و شهرداری کرباسچی یکی از دغدغه‎‎های اصلی دولت، مسائل شهری تهران بود. با توجه به حواشی‎ای که برای آقای کرباسچی به‎وجود آمده بود، آقای هاشمی مجبور بودند وقت بیشتری را برای مسائل تهران بگذارند. مسائل مترو با مشکلات شهری عجین شده است.» رئیس شورای شهر تهران همچنین اظهار داشته بود: «تا اردیبهشت سال ۸۴ که ورود آقای هاشمی به عرصه انتخابات قطعی نشده بود رابطه‎ آقای احمدی‎نژاد با آقای هاشمی بسیار خوب بود و ایشان را برای افتتاح پروژه‎هایش دعوت می‎کرد. بعد از اینکه حاج آقا در انتخابات ثبت‎نام کرد، احمدی‎نژاد برخوردهایش را با حاج آقا شروع کرد. من یکی از مدیرانی بودم که در زمان شهرداری ایشان در مسائلی نظیر مونوریل با ایشان مخالفت می‎کردم ولی هیچ‎وقت بنای برکناری من را نداشت». اما با حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری و با ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، از اختصاص بودجه به مترو خودداری شد و مشکلات متعددی ایجاد شد. محسن هاشمی تا اسفند 89 مدیرعامل مترو بود اما طرح‌های زیادی برای توسعه آن ارائه کرد.
توصیه محسن هاشمی
زمانی که محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد، همگان آگاه بودند که اکنون با فراغ بال بیشتری طرح‌های خود برای توسعه مترو بر روی میز می‌گذارد و از زمان حضور در بهشت بارها به ایستگاه‌های مترو رفته و بازدید کرده است. اما ظاهرا آخرین بازدید او با حاشیه‌هایی همراه بوده است. فارس نوشته است محمدعلی افشانی شهردار تهران به همراه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از روند احداث خط 6 مترو بازدید کردند. در این جلسه پیمانکاران حضور داشتند. قرار بود فاز اول این پروژه به طول 10کیلومتر در مهرماه سال جاری افتتاح و آماده بهره‌برداری شود، ‌اما پیمانکاران اعلام کردند که برای راه‌اندازی باید 100میلیارد تومان پول تزریق شود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خرده‌ای به پیمانکاران ساختمانی گرفت و گفت: کار شما در مرحله 93 تا 94درصد است و نباید خیلی اصرار در نقدینگی داشته باشید، شما کار را انجام دهید ما هم سعی می‌کنیم تامین درآمد کنیم، اما شرط نگذارید که اگر پول ندهید کار را انجام نمی‌‌دهیم. در این جلسه پیمانکار تجهیزات که وابسته به شرکت مپنا هستند حضور داشت و چون خیلی پولی دریافت نکرده بود، گفت: باید تزریق بودجه شود. هاشمی هم گفت، شما قرار بود این 10کیلومتر را در مرداد96 و زمان شهرداری محمدباقر قالیباف تحویل دهید حال چرا می‌گویید اگر پول نگیریم نمی‌توانیم کار کنیم؟ با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که کرده بودید باید سال گذشته این بخش را تحویل می‌دادید. در این جلسه لحن هاشمی تند شد و خطاب و عتاب‌هایی به پیمانکاران کرد و گفت گروکشی نکنید. بعد از این مکالمه، تلفن هاشمی زنگ زد و جلسه را ترک کرد و دوباره به جلسه برگشت اما خیلی‌ها گفتند هاشمی قهر کرده ولی قهری در کار نبود و هاشمی دوباره به جلسه بازگشت. پیمانکاران بیشتر موضوعات مالی را در طول مسیر مطرح کردند و معتقد بودند که بدهی سنگینی دارند و چند ماه است که به کارگرانشان حقوق ندانده‌اند. پیمانکار تجهیزات قرار بود از شهرداری تهران زمین بگیرد ولی این کار اجرایی نشد اما از طریق بانک شهر حدود 100 میلیارد تومان پول گرفته است. پیمانکاران معتقد بودند که اگر حمایت نشوند دیگر توان ادامه ندارند. در جلسه مطرح شد که 100میلیارد تومان منابع تزریق شود و در نهایت مسئولان شهری گفتند که 50 میلیارد تومان تزریق کنید و الباقی را از طریق اوراق مشارکت تامین کنید. در جلسه روز گذشته افشانی اظهار کرد: با قرارگاه خاتم جلسه داشته و توافق کرده که آنها کار را آغاز کنند و یک مهلت 6ماهه دهند و بعد شهرداری بدهی‌های آنها را سبک می‌کند و از پیمانکاران خواست که آنها به این شکل ادامه دهند.
تذکر سفت و سخت


محسن هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا شما درگیری لفظی با پیمانکار مترو خط6 داشته‌اید یا خیر، تصریح کرد: درگیری لفظی به آن معنا نبوده است و بیشتر یک تذکر سفت و سخت بوده است. به گزارش اعتماد آنلاین، وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مترو تهران و آماده‌سازی برای استفاده شهروندان بنده تذکر سفت و سختی را به پیمانکار مربوطه دادم تا حساب کار دستشان بیاد و بدانند که مترو برای مدیریت شهری اهمیت بسیاری زیادی دارد. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: پیمانکارانی که با مجموعه مدیریت شهری کار می‌کنند باید بتوانند به تعهدات خود عمل کنند و در این خصوص شورای شهر نظارت کافی را خواهد داشت.