«همدلی» از ماجرای بریدن گوش کودک زباله‌گرد در تهران گزارش می‌دهد گوش‌بُری به وقت تهران

آسو محمدی‪-‬ یکشنبه‌شب هفته جاری فیلمی در فضای مجازی در رابطه با بریده شدن گوش یک کودک زباله‌گرد منتشر شد. در این فیلم کودک زباله‌گرد مدعی است که پیمانکاران شهرداری منطقه 3بخشی از گوش او را با تیغ اصلاح بریده‌اند. خبری که وجدان عموم مردم را به درد آورد تا جایی که حتی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ٣ اعلام کرد که: «در صورت اثبات موضوع با فرد خاطی به شدت و بدون اغماض برخورد می‌شود.» عدالت امیرخانی البته گفت که: «تاکنون هیچ‌گونه مراجعه و شکایتی از سوی کسی به شهرداری نداشتیم و ما هم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان این موضوع قرار گرفتیم و دستور پیگیری این موضوع را دادیم و در اولین گام باید این کودک را پیدا کنیم تا جزئیات ماجرا را از زبان خودش بشنویم که تا این لحظه –روز گذشته - پیگیری‌های ما برای یافتن این کودک بی‌نتیجه بوده است، از همین‌رو از شهروندان می‌خواهیم در صورت اطلاع از این فرد، او را به شهرداری منطقه ۳ معرفی کنند یا اینکه با اعلام محل اسکانش ما به آنجا برویم.»
امیرخانی تاکید کرد:«هر چند تا زمان روشن شدن موضوع نمی‌شود اظهار نظر دقیقی انجام داد، اما باید بگویم که حفظ حرمت شهروندان از اصول اصلی ما است و در صورت اثبات موضوع با فرد خاطی برخورد شدید و بدون اغماض خواهد شد و پرونده‌اش نیز به مراجع قضایی ارسال می‌شود. همچنین روند پیگیری‌ها و جزئیات کار را به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»
متعاقب واکنش مردم و معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ٣، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در واکنش به انتشار این فیلم به ایسنا گفت:«من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت و سقم این ادعا انجام دهد.» «الهام فخاری» با بیان این‌که موضوع این است که باید اصل ماجرا حل شود، اظهار کرد:«در کمیته‌ اجتماعی شورای شهر تهران به دنبال آن هستیم که مولفه‌های دقیق‌تری را در مورد کنترل عملکرد پیمانکاران زباله داشته باشیم.»
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که بعضا دیده می‌شود که پیمانکاران وظایف خود را به پیمانکاران درجه۲ و۳ واگذار می‌کنند و حتی از اتباع بیگانه بهره‌کشی می‌شود، گفت:«باید مدل نظارتی‌مان را موثرتر کنیم و قطعا این مهم پیگیری می‌شود.» فخاری معتقد است که باید نظام مدیریت و جمع‌آوری پسماند تغییر پیدا کند. به گفته او:«لازم نیست که حتما از روش‌های اروپایی برای جمع‌آوری زباله استفاده کرد، بلکه برخی از شهرهای کشورمان نیز در این امر موفق بودند و تا وقتی که راه در رو در جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد، نمی‌توان مشکلاتی از این قشر را حل کرد.»


۸۰درصد کودکان زباله‌گرد مهاجر غیرایرانی هستند
اما مسئله مهم‌تر وضعیت نامطلوب کودکان کار و مهاجر است. در این میان کودکان زیادی در سنین ۵ تا ۱۵ سال، در محل دپوی زباله‌ها به‌عنوان نیروی کار ارزان در اختیار پیمانکاران هستند، این در حالی است که براساس قوانین ایران، کار کودکان زیر 15 سال ممنوع است. از دیگر سو به گفته سخنگوی فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس، بیش از ۸۰درصد کودکانی که در مراکز جمع‌آوری و دفع زباله کار می‌کنند، از مهاجران غیر ایرانی هستند. «طیبه سیاوشی» در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص کودکان زباله‌گرد و به‌کارگیری آنها در فرآیند جمع‌آوری و تفکیک زباله، گفت: یکی از معضلات مهم اجتماعی کنونی کلانشهرها مدیریت پسماند است. در حال حاضر یکی از اولویت‌های مجمع نمایندگان تهران را در این دوره مدیریت پسماند قراردادیم، همچنین در جلساتی که با مسئولان سازمان محیط‌زیست برگزار کردیم، مقررشد بازدید میدانی از محمودآباد و آرادکوه داشته باشیم. چرا که اکثر کودکانی که در جمع‌آوری و تفکیک زباله کار می‌کنند در این مناطق حضور دارند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: اکثرا بچه‌های زباله‌گرد در معیت خانواده‌های‌شان نیستند و بسیاری از آنها تنها و بدون خانواده از مرزها وارد کشور شده و در مراکز جمع‌آوری زباله و بازیافت کار می‌کنند، در کوچه و محله‌های نزدیک به مراکز دفع زباله به این کودکان یا افرادی که زباله را به صورت دستی حمل می‌کنند، «کتفی» می‌گویند. بیش از ۸۰ درصد این افراد مهاجر غیر ایرانی بوده و برای کار به داخل کشور آمده‌اند.
وی تصریح کرد: این کودکان در بدترین بخش تفکیک و جمع‌آوری زباله کار می‌کنند و احتمال آسیب دیدنشان بسیار بالا است، چراکه هم در معرض مشکلات روحی و روانی و عدم امنیت هستند و هم در معرض نوعی آسیب جسمانی قرار دارند.جلسه ای را با دوستان شورای شهر و شهردار تهران خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم مسئله پسماند و کودکان زباله‌گردرا به صورت اساسی حل کنیم.
کودکان زباله‌گرد پایتخت نتیجه فقدان مدیریت جامع پسماند
سخنگوی فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس بیان کرد: در همه جای دنیا به زباله طلای کثیف می‌گویند و جمع‌آوری زباله و تفکیک آن به صورت مکانیزه انجام شده و در نهایت از آن برق تولید می‌کنند. اما زباله و پسماند در ایران هم به محیط زیست و هم به منابع انسانی و مالی کشور آسیب وارد می‌کند، ما هنوز در ابتدای راه تفکیک زباله مانده‌ایم و از نیروهای انسانی و کودکان زیر 15سال استفاده می‌کنیم. این موضوع به شدت مردم را در خیابان‌ها متاثر می‌کند.
وی تاکید کرد: برای این کودکان آینده‌ای نمی‌توانیم تصور کنیم، چرا که هم از چرخه آموزش بازمی‌مانند و هم در معرض بسیاری از ویروس‌های خطرناک قرار دارند و با بسیاری از پسماند‌های پزشکی و غیر پزشکی به صورت مستقیم در تماس هستند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از مراکز دفع پسماند اعضای بدن مشاهده شده است، خاطرنشان کرد:در این راستا جلساتی با سازمان محیط زیست، شورای شهر و شهردار تهران برگزار کردیم و مقرر شد از تمام ابزارهایشان برای اعمال فشار و نظارت برای مدیریت پسماند‌ها استفاده کنند.
ضرورت پیگیری حادثه و برخورد با متخلفان احتمالی
حالا هرچند که واقعیت این اتفاق مشخص نیست و اگر مسئولانی مرتکب چنین خبطی شده باشند باید در اسرع وقت برای مردم و افکار عمومی شفاف‌سازی شود و عامل این تلخی پاسخگوی رفتار غیرانسانی‌اش باشد. در ادامه و در ارتباط با این موضوع نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه این خبر و وجود چنین انسان‌های سنگدلی برای بریدن گوش یک کودک زباله‌گرد به هیچ عنوان قابل باور نیست، افزود: اگر چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد، به طور حتم باید به حال جامعه و چنین تشخیص‌هایی گریه کرد؛ مهم‌ترین آسیب در چنین شرایطی مسائل کف خیابان‌ها نیست، بلکه مهم‌ترین آسیب گرفتاری نظام اداری و اجرایی کشور به وجود چنین افرادی است که اقدامات این چنینی می‌کنند.
محمدعلی وکیلی با بیان اینکه به طورحتم باید تحقیق جدی و در اسرع وقت بدون فرار به جلو و پاک کردن صورت مسئله صورت گرفته و شهردار منطقه 3 و شورای شهر اقدامات جدی در پیگیری این مسئله برای کشف واقعیت انجام دهند، گفت: به طورحتم مقابله با آسیب های جدی راه حل اجتماعی، انسانی، فرهنگی، عقلانی و علمی نیازمند است؛ آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با گوش بریدن حل کرد.
عضو هیات رئیسه مجلس، تاکید کرد: به طورحتم این رفتارها نشان از انحراف در تشخیص و تجویز مسئولان دارد؛ با گرفتن، بستن، زدن و گوش بریدن که نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را جمع‌آوری کرد، البته که وجود اصل این مسئله توسط ماموران شهرداری قابل باور نیست؛ حتی اگر توسط مامورنماها نیز این حادثه رخ داده باشد، دستگاه های انتظامی و امنیتی باید به فوریت ورود کرده و با وجود دوربین‌های شهری کشف چنین مواردی اقدام سختی نیست.
در هر حال این اتفاق رخ داده و اینکه چه کسی و چه مسئولی بوده، شاید خیلی مهم نباشد. واقعیت قضیه این است که کودکان‌کار و زباله‌گرد در بدترین شرایط زندگی می‌کنند. همین چند وقت پیش بود که یک اتوبوس یک کودک کار را در زیر گرفت و آه از نهاد کسی بر نخاست.