دعوت مجدد از اساتید بازنشسته به دانشگاه آزاد

آرمان: روز گذشته هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس و امنا و رئیس هیأت جذب مرکزی و محمدمهدی طهرانچی، سرپرست این دانشگاه تشکیل جلسه دادند و قرار بر آن شد که اساتید شاخص و دانشمندی که پیش از این به علت برخی رویه‌ها از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی محروم شده بودند، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی به این دانشگاه بازگردند. هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با انتقاد از برخی رویه‌ها در گذشته که منجر به بازنشستگی و خروج برخی اساتید نخبه و شاخص از فضای دانشگاه آزاد شده‌ بود، مقرر کرد شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای حضور و تدریس این اساتید در دانشگاه در نظر گرفته شود. ولایتی در این جلسه با بیان اینکه این اساتید شاخص سرمایه‌های بی‌نظیری در حوزه آموزش عالی کشور هستند، گفت: «امیدواریم این ستارگان سپهر علم، تمدن و فرهنگ درخواست ما را برای حضور مجدد در دانشگاه آزاد اسلامی بپذیرند و دانشجویان را از اندوخته پربار علمی خود محروم نکنند».
ماجرای لغو قرارداد اساتید
این موضوع در حالی است که رویکرد سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی پس از فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به طور کلی تغییر پیدا کرد و در ادامه بسیاری از اساتید برجسته این دانشگاه توسط فرهاد رهبر لغو قرار داد شدند. تا قبل از ریاست طهرانچی در دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر در این سمت به فعالیت می‌پرداخت. رهبر در زمان ریاستش در این دانشگاه بسیاری از اساتید برجسته دانشگاه آزاد اسلامی از جمله صادق زیباکلام را به بهانه‌های مختلف از این دانشگاه به صورت کاملا غیرمنتظره و بدون هیچ‌گونه توضیحی لغو قرارداد کرد. این در حالی است که حتی قرارداد برخی دیگر از استادان این دانشگاه که نیمه وقت بودند هم به حق‌التدریس تبدیل کرد. پس از لغو قراردادها واکنش‌های بسیاری از سوی دانشجویان و استادان حق‌التدریس صورت گرفت که حتی آنان نسبت به این رفتارها ابراز تاسف کرده و از شفاف نبودن این اقدام فرهاد رهبر بسیار انتقاد کردند.
واکنش زیبا کلام به اخراجش


صادق زیباکلام در واکنش به تصمیم فرهاد رهبر در یادداشتی نوشت: «سلام دوستان. بسیاری از من می‌پرسند آیا خبر اخراجم‌ از دانشگاه آزاد حقیقت دارد؟ درپاسخ باید بگویم که خبر درست و متاسفانه این اتفاق افتاده است. بنده بیش از ۲۵ سال با این دانشگاه همکاری داشته‌ام و از سال ۱۳۸۶ عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم‌ سیاسی واحد علوم‌ و تحقیقات هستم. هیچ اطلاعی به من اعم از کتبی یا شفاهی نداده‌اند و من از طریق پرداخت نشدن حقوقم در بهمن‌ متوجه شدم ‌که عذرم را خواسته‌اند. البته چون ترم شروع شده بوده و دانشجویان با من درس برداشته بودند، کلاسم را حذف نکردند. اگر در مدت این ۲۵سال، در یک مرغداری کار کرده بودم احترام ‌بیشتری در پایان برایم قائل می‌شدند تا مسئولان انقلابی دانشگاه آزاد. البته دانشگاه مسائل مالی را عنوان کرده، اما گویا مدیریت اصولگرای دانشگاه عزمش را جزم کرده که علوم انسانی اسلامی را به‌زعم خودش پیاده کند.»
واکنش گودرز افتخار جهرمی
همچنین گودرز افتخار جهرمی عضو اسبق شورای نگهبان، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، هم از اخراج خود از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود. وی در رابطه با اخراجش از این دانشگاه گفته بود که آقای دکتر رهبر مصاحبه‌ای کرده بودند که درآن هدف از اخراج اساتید را اعلام کرده‌اند. ایشان گفته بودند بورسیه‌هایی که از طرف وزارت علوم در سال‌های قبل انجام شده است در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی استخدام نشده‌اند، ما هدفمان این است که این بورسیه‌ها را استخدام کنیم. همچنین از دیگر اساتید مطرحی که قرارداد همکاری آنان با دانشگاه آزاد لغو شده است می‌توان به دکتر منصور وثوقی فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه «رنه دکارت سوربن» فرانسه و دانشیار دانشگاه تهران، دکتر مصطفی ازکیا دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه «آبردین» و استاد دانشگاه تهران، دکتر سیدمحمد دادگران فارغ‌التحصیل دکترای روانشناسی‌اجتماعی از دانشگاه سوربن فرانسه و پروفسور باقر ساروخانی دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه و استاد دانشگاه تهران، دکتر علیزاده طباطبایی، اشاره کرد. فرهاد رهبر در رابطه با علت لغو قرارداد اساتید برجسته دانشگاه آزادگفته بود: «اساتیدی مانند زیباکلام که عضو هیات علمی یک دانشگاه دولتی هستند، اما ظاهرا در این بین اساتید قدیمی مانند دکتر صفایی، دکتر آشوری و دکتر افتخار وجود دارند که فقط یک قرارداد همکاری نیمه‌وقت با دانشگاه آزاد داشته‌اند، اما همگی لغو قرار داد شده‌اند.» این در حالی است که صادق زیباکلام علت قطع قراردادش با دانشگاه آزاد را اختلاف نظر سیاسی خود با رویکرد جدید فرهاد رهبر دانسته بود.