«همدلی» واکنش‌های داخلی و جهانی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق را بررسی می‌کند

زخم مزار شریف باز نشود
گروه سیاسی- مانوشاک خان‌محمدی:
صدها شهروند خشمگین عراقی برای چندمین روز پیاپی در بصره به خیابان آمدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند و چندین ساختمان دولتی را به آتش کشیدند. شعله های خشم حتی به ساختمان کنسولگری ایران در این شهر هم رسید و باوجود مصونیت دیپلماتیک این مکان از تعرض و تخریب در امان نماند و گروهی از تظاهرکنندگان آن را به آتش کشیدند. این حادثه جمعه شب اتفاق افتاد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.
روز قبل از حادثه نیز برخی رسانه ها از تجمع معترضان در نزدیکی کنسولگری ایران در بصره خبر داده‌ بودند اما گفته شده پلیس از نزدیک شدن معترضان به ساختمان کنسولگری ممانعت کرده بود. یک منبع مطلع به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که پیش از حمله و با توجه به تهدیدهای قبلی کارکنان کنسولگری ایران در بصره این مکان دیپلماتیک را ترک کرده و به نقطه‌ای امن منتقل شده بودند. بر اساس این تمهیدات اندیشیده شده، سخنگوی وزارت خارجه ایران “بهرام قاسمی" اعلام کرد: اکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.


چند خبرگزاری از جمله "رویترز"، “فرانسه” و “راشا تودی" به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری ایران در بصره را تایید کرده اند. همچنین خبرگزاری های دیگری از جمله گاردین،‌الجزیره،‌ واشنگتن پست و نشنال این خبر را پوشش دادند. مسئول اطلاع رسانی کنسولگری ایران در بصره به خبرگزاری فارس گفته که این کنسولگری به تمامی در آتش سوخته است.
واکنش های مقام های رسمی در ایران
ایسنا گزارش داده وزارت خارجه ایران پس از این حمله در ساعات پایانی جمعه شب، سفیر عراق در تهران را احضار کرده و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. در جریان این احضار مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی‌تحرکی پلیس بصره، گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده‌ها و اطمینان‌های داده شده از کانال‌های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.
در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد هر چه سریع‌تر اعتراض شدید کشورمان را به دولت بغداد منتقل کند و نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه عاملان این حادثه سریعاً اقدام شود.
طبق گزارش برخی از خبرگزاری های عراق‌، سفارت ایران در این کشور نیز از اتباع ایرانی خواست که شهر بصره را ترک کنند. این خبر با واکنش سفارت ایران در عراق مواجه شد و این سفارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین درخواستی را از اتباع ایرانی نداشته است و انتشار چنین درخواستی از سوی سفارت ایران برای خروج ایرانی ها از بصره تکذیب شد.
در پی این حادثه، مقامات ایرانی به این حمله ها واکنش نشان دادند. کنسولگری ایران این حمله را «وحشیانه و بدور از اخلاق» توصیف کرد.”علی نجفی خوشرودی"، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز اعلام کرد که این کمیسیون در اولین جلسه خود موضوع حمله به ساختمان کنسولگری ایران در بصره را بررسی خواهد کرد. “بهرام قاسمی"، اعلام کرده که گزارشی از آسیب دیدن کارکنان دیپلماتیک ایران در بصره دریافت نکرده است. او گفت: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمان تعجیل کند.» او در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد. او با تاکید بر این که مسئولیت این موضوع متوجه دولت عراق است، گفت: «دولت عراق ضمن تلاش عاجل و فوری برای دستگیری، معرفی و محاکمه عاملان این اقدام خرابکارانه، مسئولیت جبران خسارت‌های مادی و معنوی به عمل آمده به کنسولگری ایران در بصره را نیز بر عهده دارد.»
واکنش های مقام‌های رسمی عراق
مقامات عراقی نیز وارد عمل شده و سعی کردند علیه این اقدام موضع گیری کنند.
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در واکنش به حمله روز جمعه معترضان در بصره به ساختمان کنسولگری ایران خواستار تحقیق در این مورد شد و بنا بر دستور او از یگان های امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای دولتی و ساختمان کنسولگری ایران در بصره تحقیق خواهد شد. برکناری رئیس پلیس بصره به دستور حیدر عبادی از جمله اخباری است که از سوی برخی خبرگزاری های عربی اعلام شده است.
طبق گزارش ایسنا، احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت:این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند. او با تاکید بر این‌که باید امنیت دیپلمات‌های ایرانی در بصره تامین شود در ادامه بیانیه خود آورده است: در حالی که مطالبات مردم بصره را درک می‌کنیم، از تعرض به سفارت ایران در بصره توسط معترضان بسیار متاسف هستیم. این اقدام قابل قبول نیست و با اصل میزبانی ملی از هیات‌های دیپلماتیک همخوانی ندارد.
به گزارش شفق نیوز، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق نیز بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای تعرض و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد. وزیر خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد که از حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض‌کنندگان این شهر متاسف هستیم و از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و فرصت را به دشمن ندهند.
در این بیانیه آمده است: از معترضان می‌خواهیم که با حمایت از دیپلمات‌ها و کنسولگری‌ها روابط خود با کشورهای دیگر را حفظ کنیم زیرا این امر در تحقق همکاری‌ها وحفظ منافع مشترک و همچنین مقابله با خطرهای مشترک ملت عراق و دیگر ملت‌ها موثر است.
بصره دومین شهر بزرگ عراق و یکی از مهمترین مناطق نفت خیز این کشور و یکی از پایگاههای اصلی شیعیان عراق است. اعتراض هایی که صورت گرفته بیشتر به فساد و وضعیت رفاهی و بیکاری چندین ماه است که در این شهر و شهرهای اطراف آن ادامه دارد. در واقع بصره قلمرو اصلی مقتدی صدر، روحانی شیعه و پرنفوذ عراقی است که پیشتر رهبری شبه نظامیان «جیش المهدی» را در مبارزه با نیروهای آمریکایی برعهده داشت. اعضای این گروه اینک تحت تشکلی جدید بر ضد فساد در عراق مبارزه می کنند.
طبق خبر ایسنا، «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. در این بیانیه آمده: اکنون کشور در سراشیبی خطرناکی قرار دارد که نیازمند تامل و دقت نظر واقع‌گرایانه است.
او با اعلام مجدد حمایت از حقوق برگزارکنندگان تظاهرات مسالمت‌آمیز، با بیان این که تظاهرات مسالمت‌آمیز از جانب قانون اساسی تایید شده است، گفت: خواهان حقوق مشروع و ارائه خدمات به شهروندان است.
رهبر جریان حکمت ملی در ادامه بیانیه خود با محکوم کردن تلاش‌ها برای به انحراف کشیدن مسیر تظاهرات و سوق دادن آن به سمت تخریب و آتش زدن عامدانه اموال عمومی، نمایندگی‌ها و کنسولگری‌ها از جمله کنسولگری‌ جمهوری اسلامی ایران از سوی افراد نفوذی، تصریح کرد: مرجعیت عالی عراق در خطبه‌های اخیر نماز جمعه تخریب و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی را غیرشرعی و غیرقانونی دانسته‌اند.
نخست‌وزیر عراق نیز با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شده است.
هم‌چنین نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون این کشور در واکنش به اتفاقات اخیر بصره و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره گفت: نیروهای امنیتی در انجام وظایف خود کند عمل کردند و این امر باعث شد که گروه های تخریبی در آتش زدن مقرهای احزاب و کنسولگری ایران در بصره آزادی کامل داشته باشند.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز خشونت علیه دیپلمات‌ها را محکوم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه هدر نائورت در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده خشونت‌ها علیه دیپلمات‌ها را محکوم می کند، از جمله آنچه در بصره و بغداد رخ داد. ما از همه طرف‌های درگیر از جمله نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان می‌خواهیم حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و حفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را رعایت کنند.
گفتنی است که معترضان در روز قبل از حادثه به ساختمان یک تلویزیون عراقی و ساختمان سپاه بدر در بصره حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند. همچنین دفتر گروه «عصائب اهل الحق» از بزرگترین گروه‌های شبه نظامی شیعه و نزدیک به ایران و همچنین چندین ساختمان دولتی از جمله ساختمان فرمانداری بصره و دفتر حزب الدعوه را به آتش کشیدند و نیروهای امنیتی در بصره می گویند که برای مقابله با معترضان منتظر دستور از بغداد هستند. در کل اقامتگاه استاندار بصره، دفاتر شبکه‌های تلویزیونی العراقیه، غدیر، الفرات و رادیو نخیل و مقر احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله حزب الدعوه، سازمان بدر، مجلس اعلای عراق، عصائب اهل حق و کتائب حزب الله در شمار اماکنی هستند که در این اعتراضات هدف حمله قرار گرفته‌اند. در ابتدای وقوع این حمله در حالی که در ظهر روز جمعه مرجعیت عالی‌قدر عراق «آیت الله سیستانی» ضمن حمایت از مطالبات مردمی این کشور و انتقاد از ناکارآمدی دولت عراق در حل مشکلات مردم، از معترضان و همچنین نیروهای امنیتی عراقی خواسته بود که آرامش و امنیت را حفظ کنند و حمله برخی از معترضان به اماکن دولتی و عمومی را محکوم کرده بود.
دور تازه اعتراضات در بصره به دنبال مسمومیت هزاران نفر به دلیل آشامیدن آب آلوده از سه شنبه آغاز شد و به گفته مقام‌های بیمارستانی دست کم ۹ نفر در این اعتراضات تاکنون کشته شده‌اند.
گفتنی است از زمان آخرین حمله به کنسولگری‌های ایران بیش از 20 سال می‌گذرد. این حمله در مردادماه سال 1377 در شهر مزارشریف افغانستان و توسط نیروهای طالبان رخ داد که طی آن شماری از دیپلمات‌ها و احمد صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در اختتامیه جشنواره شهید رجایی به یادآوری روزهایی در دهه 60 به قیاس آن دوران با امروز پرداخت گزارش «همدلی» از روی آوردن بازنشستگان به حرفه رانندگی و روایت آنها از راننده‌ای که پس از سوختن تاکسی‌اش، دست به خودکشی زد ثبت نام مشقت بار در سایت خودرویی‌ها، احتکار، یورش برای خرید پوشک و مسائلی از این دست، نمایی از یک بی‌اخلاقی اجتماعی را به تصویر می‌کشد؟ نگاهی به زندگی کلنل وزیری؛ معمار موسیقی مدرن ایران به بهانه سالمرگش وطن پرستی که غرب زده نامیده شد «همدلی» واکنش‌های داخلی و جهانی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق را بررسی می‌کند اروپا با نگرانی انتخابات امروز سوئد را دنبال می‌کند تَرَک راست افراطی بر دیوار قلعه سوسیال‌دمکراسی کناره‌گیری رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی از سمتش فرشته مهربان ممیزی رفت! گلایه‌های حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از پتروشیمی‌ها در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۸ - ۹۷ علی دهقان ما هم مقصریم آلرژی به قانون اساسی آشنایی مختصر با دانشنامه ایرانیکا