آلرژی به قانون اساسی

هرمز شریفیان‪-‬ تردیدی نیست که قانون اساسی رکن رکین دموکراسی و سندی بالادستی است که قوانین جزیی‌تر همیشه بر مبنای آن تصویب و اجرایی می‌شوند و این قانون یکی از نشانه‌های وفاق و هویت ملی است.
ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که افتخار داشتن قانون اساسی از نهضت مشروطه تاکنون را یدک می‌کشد و این درحالی است که عربستان سعودی با گذشت یک قرن از موجودیتش، هنوز از داشتن قانون اساسی محروم است.
با این همه در کشور ما هنوز هستند کسانی که هرگاه سخن از اجرای قانون اساسی به میان می‌آید افروخته و منفعل می‌شوند و پیگیران اجرای اصول قانون اساسی را چه نماینده مجلس و چه از بدنه دولت باشند، مورد هجوم و تخریب قرار می‌دهند.
مگر نه این است که همین قانون اساسی در سال 1358 به تصویب ملت رسیده و در سال 1368 و پس از بازنگری دوباره در معرض آرای عمومی قرار گرفته؟ پس چرا هنوز افراد و گروه‌هایی نسبت به برخی اصول همین قانون مانند اصل‌های 25،26،27، 111 و 168 و ... «آلرژی» دارند و نسبت به اجرای آن واکنش‌های منفی و تند نشان می‌دهند؟


همانطور که اشاره شد قانون اساسی یک سند بالادستی و ملی است؛ مجموعه‌ای از قانون‌های لازم‌الاجرا برای همه مسئولان و مردم که برخی اصول آن غیرقابل تغییر اما برخی دیگر قابل تغییرند و بنا به شرایط زمانی می‌توان با سازوکاری مشخص مانند آنچه در سال 1368 و پس از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی رخ داد، آن را مورد تغییر و بازبینی قرار داد.
اما همین مجموعه قوانین تا زمانی که تغییری در آن رخ نداده باید مورد احترام همه قرار بگیرد و هیچ کس حق ندارد، کس دیگری را به دلیل پیگیری این قانون یا حتی درخواست تغییرش مورد حمله، توهین و تخریب قرار دهد.
در پاسخ به این تخریب‌گران که نسبت به اجرای تمام اصول قانون اساسی آلرژی دارند باید گفت این قانون یک مجموعه است و احترام، الزام و اجرای آن در مورد تمام اصول آن است و نمی‌توان تنها به اصولی پایبند بود که مورد تایید اشخاص و گروه‌های خاص سیاسی است و کسانی که برخی از اصول این قانون را برنمی‌تابند حق ندارند آن را نادیده بگیرند و حامیان آن را مورد تحدید و تهدید قرار دهند.
در بخش انتهایی اصل یکصدوهفتم قانون اساسی که برپایه اصول فقه و توسط خبرگان به تصویب رسیده، تصریح شده: «...رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت‌های ناشی از آن را برعهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است».
تردیدی نیست که این بخش از اصل یکصدوهفت از مترقی‌ترین بخش‌های قانون اساسی است و مقام رهبری نیز بارها در سخنان و گفته‌های‌شان به اجرای بی‌قید و شرط قانون اساسی اشاره کرده و همه آحاد ملت را در برابر آن یکسان توصیف کرده‌اند.
با این وجود هنوز هستند کسانی که در ظاهر خود را مقید به اجرای منویات و فرامین و توصیه‌های رهبری می‌دانند و با همین پوشش نسبت به پیگیری اصول مصرح در قانون اساسی، مواضعی سخت می‌گیرند و در راه اجرای آن سنگ‌اندازی می‌کنند.
آنچه در این روزهای سخت بر دلسوزان ملک و ملت واجب و ضروری است، اجرای بی قید و شرط قوانین به‌ویژه قانون اساسی است. تنها حکومت قانون است که می‌تواند عدالت را در جامعه گسترش دهد و اعتماد عمومی فقط در جایی تامین می‌شود که همه در برابر قانون یکسان دیده شوند.
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر و بر اساس وظیفه قانونی خود به مشکلات و مصائب کشور پرداخته و خواستار اجرای قانون و مقابله با فساد و موازی‌کاری شدند. هرچند این انگشت‌شمار نمایندگان مورد هجمه، توهین، فحاشی و تخریب برخی چهره‌ها و رسانه‌ها قرار گرفتند، اما پایبندی به میثاق آنان در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت و ضبط خواهد شد و آزمون تاریخ، سره را از ناسره تشخیص خواهد داد.
این نمایندگان باید همچنان به اجرای وظایف قانونی خود اهتمام ورزند و با استمرار چنین رویه‌ای اگر مورد توهین و تخریب برخی افراد، جناح‌ها و رسانه‌ها قرار نگرفتند باید در رویه صحیح نمایندگی خود تردید کنند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در اختتامیه جشنواره شهید رجایی به یادآوری روزهایی در دهه 60 به قیاس آن دوران با امروز پرداخت گزارش «همدلی» از روی آوردن بازنشستگان به حرفه رانندگی و روایت آنها از راننده‌ای که پس از سوختن تاکسی‌اش، دست به خودکشی زد ثبت نام مشقت بار در سایت خودرویی‌ها، احتکار، یورش برای خرید پوشک و مسائلی از این دست، نمایی از یک بی‌اخلاقی اجتماعی را به تصویر می‌کشد؟ نگاهی به زندگی کلنل وزیری؛ معمار موسیقی مدرن ایران به بهانه سالمرگش وطن پرستی که غرب زده نامیده شد «همدلی» واکنش‌های داخلی و جهانی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق را بررسی می‌کند اروپا با نگرانی انتخابات امروز سوئد را دنبال می‌کند تَرَک راست افراطی بر دیوار قلعه سوسیال‌دمکراسی کناره‌گیری رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی از سمتش فرشته مهربان ممیزی رفت! گلایه‌های حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از پتروشیمی‌ها در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۸ - ۹۷ علی دهقان ما هم مقصریم آلرژی به قانون اساسی آشنایی مختصر با دانشنامه ایرانیکا